|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (13.12.2018)
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (13.12.2018)
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními teoretickými pojmy a přístupy ke konstruování genderové identity a odlišnosti, konceptuální osnovou současného feminismu, s praktickou aplikací genderového přístupu v interpretaci vztahové a komunikační problematiky v rodinách. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (13.12.2018)
Formánková, L. et al. Gender a rovnováha moci: podpora rovného přístupu žen a mužů do řídicích pozic v sociálním a konvenčním podniku v České republice. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2015. 56 stran. ISBN 978-80-7330-273-3. Janošová, P. Gender v práci se školními dětmi. Vyd. 1. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2011. 42 s. ISBN 97 Labischová, D., Gracová, B. Gender ve vzdělávací oblasti Člověk a společnost. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2011. 107 s. ISBN 978-80-7464-063-6.8-80-7372-701-7. Jarkovská, L. Gender před tabulí: etnografický výzkum genderové reprodukce v každodennosti školní třídy. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2013. 195 s. Studie; sv. 96. ISBN 978-80-7419-119-0. Smetáčková, I., Jarkovská, L. Gender ve škole: příručka pro budoucí i současné učitelky a učitele. Vyd. 1. Praha: Otevřená společnost, 2006. 67 s. ISBN 80-903331-5-X.
Hrdličková, A. Úvod do gender studies [CD-ROM]. České Budějovice: Vysoká škola evropských a regionálních studií, 2008. ISBN 978-80-86708-69-0. Smetáčková, I., Braun, R. Homofobie v žákovských kolektivech: homofobní obtěžování a šikana na základních a středních školách - jak se projevuje a jak se proti ní bránit: doplňkový výukový materiál pro ZŠ a SŠ včetně didaktické aplikace tématu. Praha: Úřad vlády České republiky, 2009. 54 s. ISBN 978-80-7440-016-2. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (15.04.2020)
Požadavky pro získání zápočtu:písemný test (min. úspěšnost 75 %). Je možný jeden řádný termín a dva opravné termíny zápočtového testu.
Vzhledem k mimořádné situaci upravuji způsob ukončení předmětu následně: - Vypracovat a odevzdat zápočtovou práci - požadavky byly již zveřejněny v Moodlu pod úkolem |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (13.12.2018)
1. Sociální konstrukce gender/rodu, vznik a vývoj genderového řádu v kultuře a společenstvích, formy internalizace těchto hodnotových orientací procesem socializace i personalizací. 2. Diskurz o odlišnosti mužů a žen (vývojové hledisko), psychologický vývoj ženy a nové teorie vývoje muže v evolučně psychologickém přístupu, problematika transgrese a subverze. 3. Tělovost a sexualita, sebeprožívání konstruování feminity a maskulinity, představy o těle, prožívání těla, problematika body image. 4. Proměny sociálně-partnerského chování v souvislosti se změnou sociokulturního klimatu, globalizace, z hlediska gender. 5. Feministické teorie a jejich začlenění do soudobého teoretického myšlení (feminismus humanistický, diferenční a poststrukturalistický). 6. Jak kriticky číst diskurzivní konstrukce genderu včetně legitimizace genderových stereotypů v praktickém každodenním životě, ve školním prostředí a při výuce výchovy ke zdraví. |