Poslední úprava: PhDr. Marie Linková, Ph.D. (03.02.2019)
Předmět poskytuje studentům uvedení do problematiky psychologické diagnostiky. Popisuje diagnostická kritéria, diagnostický proces a vybrané diagnostické metody.
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (22.10.2010)
Pedagogical - psychologist diagnostics The course objective is prime quality of professional competence within application of diagnostic techniques necessary for teacher's and tutor's work. Further more there is motivation to targeted cooperation with parents and other professionals operating within education and training of children and youth (educational advisers, pedagogical - psychologist specialists of Pedagogical - psychologist advisory centres, Social departments, Section of children's care and so on.)
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Marie Linková, Ph.D. (03.02.2019)
Cílem předmětu je poskytnout studentům informace o metodách psychologické diagnostiky žákovy osobnosti, psychických procesů a nejčastěji se vyskytujících psychických poruch.
Poslední úprava: KUCIREK/PEDF.CUNI.CZ (07.09.2012)
The course objective is prime quality of professional competence within application of diagnostic techniques necessary for teacher's and tutor's work. Further more there is motivation to targeted cooperation with parents and other professionals operating within education and training of children and youth (educational advisers, pedagogical - psychologist specialists of Pedagogical - psychologist advisory centres, Social departments, Section of children's care and so on.)
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Marie Linková, Ph.D. (03.02.2019)
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha . Portál, 2001.
HADJ MOUSSOVÁ, Z., DUPLINSKÝ, J. a kol. Diagnostika. Pedagogicko-psychologické poradenství II. Praha : UK PedF, 2002.
HRABAL, V. Pedagogickopsychologická diagnostika žáka. Praha : SPN, 1989.
HRABAL, V. st., HRABAL, V. ml. Diagnostika. Pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha : Karolinum, 2002.
ZELINKOVÁ, O.: Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha : Portál, 2001.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Marie Linková, Ph.D. (03.02.2019)
1. aktivita v semináři
2. práce materiálového typu - kazuistika žáka nebo diagnostika sociální skupiny
3. prezentace práce
Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Marie Linková, Ph.D. (03.02.2019)
Diagnostika - vymezení a pojem.
Školní poradenské pracoviště. Školská poradenská zařízení.
Oblasti diagnostiky.
Charakteristika a uplatnění diagnostických metod.
Ilustrace vybraných psychologických testů (např. WPPSI, WISC III, IST 2000, Raven, projektivní metody - kresba rodiny, začarované rodiny, stromu, test ŠZ Jirásek, test laterality Žlab, Matějček, Edfeldtův test, test obkleslování Matějček, SPAS, JEPI, SO-RA-D, MCI, CES, B 3, B 4).
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (22.10.2010)
1. Pedagogical - psychologist diagnostics in practice.
2. Problem spheres that deal with pedagogical - psychologist diagnostics.
3. Supportive systems in education (advisory systems, diagnostic and informative centres, character of educational advisor at school).
4. Explorative methods, diagnostic techniques, advisory and intervention techniques used by the teacher, educational advisor, or school psychologist.
5. Illustration of selected diagnostic and intervention methods.