Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (22.10.2010)
Cílem předmětu je seznámení se základními teoretickými pojmy a přístupy ke konstruování genderové identity a odlišnosti, konceptuální osnovou současného feminismu (humanistický, diferenční a poststrukturalistický přístup), s praktickou aplikací genderového přístupu v interpretaci vztahové a komunikační problematiky v rodinách. Gender je předkládán v kontextu historie (rod a struktura rodin v příkladech několika historických období i z pohledu na partnerství současných rodin (restrukturalizace tradičních rolí, sociální a ekonomický kontext změn)
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (01.11.2010)
The purpose of this subject is to introduce basic theoretical concepts and approaches to devise gender identities and diversities, the conceptual outline of contemporary feminism (humanistic, differential and poststructuralistc approaches), the practical application of gender approach in the interpretation of relational and communication problems in families. Gender is presented in historical context (gender and family structure in the examples of historical periods and from the view of contemporary family partnerships (restructuralization of traditional roles, social and economical context of changes.)
Cíl předmětu -
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (01.11.2010)
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními teoretickými pojmy a přístupy ke konstruování genderové identity a odlišnosti, konceptuální osnovou současného feminismu, s praktickou aplikací genderového přístupu v interpretaci vztahové a komunikační problematiky v rodinách.
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (01.11.2010)
The purpose of this subject is to introduce basic theoretical concepts and approaches to devise gender identities and diversities, the conceptual outline of contemporary feminism, the practical application of gender approach in the interpretation of relational and communication problems in families.
Literatura
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (22.10.2010)
BARŠA, P. (ed.) Politika rodu a sexuální identity. Brno : Masarykova Univerzita, 2002. 219 s.
ČERMÁKOVÁ, M aj. Na cestě do EU: rovné příležitosti mužů a žen v ČR. Praha : Sociologický ústav ČAV, 2002. 141 s.
HAŠKOVÁ, H.; KŘÍŽKOVÁ, A.; MAŘÍKOVÁ, H.; RADIMSKÁ, R. Rovné příležitosti mužů a žen při slaďování práce a rodiny? Praha : Sociologický ústav AV ČR, 2003.
OAKLEYOVÁ, A. Pohlaví, gender a společnost. Praha : Portál, 2000. 176 s. ISBN 80-7178-403-6
RENZETTI, C. M.; CURRAN, D. J. Ženy, muži a společnost. Praha : Karolinum, 2003. 642 s. ISBN 80-246-0525-2
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (15.04.2020)
Požadavky pro získání zápočtu:
- odevzdání seminární práce dle sdělených požadavků a úspěšné obhájení seminární práce (v případě neúspěchu je možné postup opakovat pouze 1x) .
Vzhledem k mimořádné situaci upravuji způsob ukončení předmětu následně:
- Vypracovat a odevzdat zápočtovou práci - požadavky byly již zveřejněny v Moodlu pod úkolem
Sylabus -
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (22.10.2010)
1. Sociální konstrukce gender/rodu, radikálně konstruktivistické pojetí,
2. Diskurz o odlišnosti mužů a žen (vývojové hledisko), psychologický vývoj ženy a nové teorie vývoje muže v evolučně psychologickém přístupu,
3. Tělovost a sexualita, komplementární pojetí člověka, představy o těle, prožívání těla, konstruování feminity a maskulinity.
4. Alternativy forem rodin a partnerství z hlediska gender i zdraví a nemoc z pohledu rodu.
5. Feministické teorie a jejich začleněníé do soudobého teoretického myšlení (feminismus humanistický, diferenční a poststrukturalistický).
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (01.11.2010)
1. Social construction of gender, constructivist conception.
2. Discourse on the difference between men and women (evolutionary perspective), psychological development of a woman and new theories of the development of men in evolutionary and psychological approach.
3. Carnality and sexuality, complementary conception of an individual, imagination regarding the body, experiencing the body, construing feminineness and masculineness.
4. Alternative forms of families and partnerships from the gender and health perspective and illness from the gender perspective.
5. Feminist theories and their incorporation ino modern theoretical thinking (humanistic, differentiating and poststructuralist feminism).