Poslední úprava: PhDr. Radka Peřinová, Ph.D. (31.07.2023)
Předmět navazuje na psychologii a pedagogiku. U studentů vytváří jednak základ pro studium didaktik jednotlivých sportů, ale především je zaměřen na specifika práce s heterogenní skupinou žáků při školní tělesné výchově. Konstruktivisticky pojatá výuka klade důraz na práci studentů: seberegulované učení, práci s vlastními prekoncepty, hodnotově orientované vzdělávání atd. tak, aby bylo směřováno k dosažení požadovaných kompetencí pedagoga (didaktických, oborově předmětových i osobnostně kultivujících). Studenti jsou vedeni k porozumění ale i vytváření cílů, obsahů učebních programů, k vedení žáků k učení a jejich aktivní účasti v pohybových a sportovních aktivitách. Jsou seznámeni s prostředky, způsoby, metodami i postupy jakých lze při výchovně vzdělávacím procesu v tělesné výchově i mimotřídních a mimoškolních pohybových aktivitách využít. Naučí se, jak pracovat s pedagogickými dokumenty i s relevantními informačními zdroji. Jsou vedeni k sebereflexi a celoživotnímu sebezdokonalování v pedagogické činnosti. Vytvářené kompetence: Porozumění vývoji individuálních pohybových a sportovních potřeb žáků a jejich utváření. Aplikace druhů senzomotorického učení, vhodných metod a forem v konkrétních pohybových aktivitách. Hodnocení a monitoring formativních výsledků učení a výchovy.
Poslední úprava: PhDr. Radka Peřinová, Ph.D. (07.08.2023)
The subject follows on from psychology and pedagogy. For students, it creates a basis for studying the didactics of individual sports, but above all it is focused on the specifics of working with a heterogeneous group of students in school physical education. Constructivist teaching emphasizes the work of students: self-regulated learning, work with own preconceptions, value-oriented education, etc., so that it is aimed at achieving the required competences of the teacher (didactic, subject-related and personality-cultivating). Students are guided to understand but also to create goals, contents of learning programs, to guide pupils to learning and their active participation in physical and sports activities. They are introduced to the means, ways, methods and procedures that can be used in the educational process in physical education and extracurricular and extracurricular physical activities. They will learn how to work with pedagogical documents and relevant information sources. They are led to self-reflection and lifelong self-improvement in pedagogical activity. Competences created: - Understanding the development of individual movement and sports needs of pupils and their formation. - Application of types of sensorimotor learning, appropriate methods and forms in specific movement activities. - Evaluation and monitoring of formative learning and education results.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Radka Peřinová, Ph.D. (31.07.2023)
Obecné cíle předmětu:
seznámit studenty se strategiemi učení a vedení žáků (motivovat je pro celoživotní zdokonalování);
podněcovat studenty k tvořivému myšlení (logickému uvažování i zdárnému řešení problémů);
vést studenty k účinné a otevřené komunikaci (rozvíjet schopnost spolupracovat);
zdůrazňovat tělesnou výchovu jakožto výchovný nástroj (k dosažení fyzického, duševního a sociálního zdraví);
učit studenty respektovat práci a úspěchy vlastní i druhých (dokázat převzít odpovědnost)
Didaktické kompetence absolventa (výstupy učení):
- orientuje se ve výchovně vzdělávacích cílech a dokáže je stanovit;
- zná sociálně-interakční i metodicko-organizační formy, vyučovací metody, postupy a didaktické styly a umí je vhodně využít (přizpůsobit individuálním potřebám žáků, sledovaným cílům, konkrétním podmínkám);
- zná prostředky pedagogické komunikace a dovede efektivní způsoby komunikace uplatnit;
- ví, jaké jsou zdroje chyb v učení, a přistupuje k hodnocení formativně
Poslední úprava: PhDr. Radka Peřinová, Ph.D. (07.08.2023)
General objectives of the course:
to acquaint students with learning and leadership strategies (to motivate them for lifelong improvement);
encourage students to think creatively (logical reasoning and successful problem solving);
guide students to effective and open communication (develop the ability to cooperate);
emphasize physical education as an educational tool (to achieve physical, mental and social health);
teach students to respect their own and others' work and achievements (be able to take responsibility)
Didactic competences of the graduate (learning outcomes):
- student orients himself in educational goals and is able to set them;
- student knows social-interactional and methodical-organizational forms, teaching methods, procedures and didactic styles and knows how to use them appropriately (adapt them to the individual needs of pupils, pursued goals, specific conditions);
- student knows the means of pedagogical communication and can apply effective methods of communication;
- student knows what the sources of learning errors are and approaches the assessment formatively
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Radka Peřinová, Ph.D. (31.07.2023)
Předmět je vyučován v dotaci 1/1 tj. přednáška (nepovinná), seminář (docházka 80%). Délka trvání 45 min. vychází z neuropsycholog. poznatků (pro optimalizaci by byl nejvhodnější seminář 60 min.). V semináři je maximálně 24 studentů.
Vzhledem k očekávaným výstupům – hodnocení výsledků učení probíhá ve dvou úrovních, přičemž získání zápočtu je vázáno k prověřování výstupů učení především z oblasti aplikačních dovedností i afektivní domény. Zkouška prověřuje výstupy učení v kognitivní doméně.
získání zápočtu (je prerekvizitou připuštění ke zkoušce)
- hodnotí se aktivní účast v seminářích (skupinové, individuální aktivity, účast na projektech)
- hodnotí se průběžné plnění aktivit předmětu v Moodle (kvízy, ankety, testy, převrácená výuka)
- povinnost odevzdání zápočtové práce, ta je formou workshopu v Moodle (maximum bodů, které je možné získat za odevzdaný úkol je 80, maximum za výkon posuzovatele je 20 bodů)
složení zkoušky (hodnotí se převážně znalosti i s přesahem do aplikační roviny)
- první pokus probíhá formou písemného testu (bez časového limitu); otázky mají formu uzavřených i otevřených odpovědí, výběru z možností; další pokusy o složení zkoušky jsou formou ústního pohovoru
- pokud student požádá, je možné skládat zkoušku ústní formou již při prvním pokusu
Poslední úprava: PhDr. Radka Peřinová, Ph.D. (07.08.2023)
The subject is taught in a subsidy of 1/1, i.e. lecture (optional), seminar (attendance 80%). Duration 45 min. based on neuropsychologists. knowledge (for optimization, a 60 min. seminar would be most suitable). There is a maximum of 24 students in the seminar.
With regard to the expected outcomes – the assessment of learning outcomes takes place at two levels, while obtaining a credit is linked to the examination of learning outcomes mainly in the area of application skills and the affective domain. The exam examines learning outcomes in the cognitive domain.
obtaining a credit (is a prerequisite for admission to the exam)
- active participation in seminars is evaluated (group, individual activities, participation in projects)
- ongoing performance of subject activities in Moodle is evaluated (quizzes, polls, tests, flipped teaching)
- the obligation to submit credit work, which is in the form of a workshop in Moodle (the maximum points that can be obtained for the submitted task is 80, the maximum for the assessor's performance is 20 points)
passing the exam (mostly knowledge is evaluated, even with an overlap into the application level)
- the first attempt takes the form of a written test (without a time limit); questions have the form of closed and open answers, choice of options; further attempts to pass the exam are in the form of an oral interview
- if the student requests, it is possible to take the exam orally on the first attempt
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Dominika Krupková (21.10.2022)
ANTALA, B., M. CHROMÍK, J. LABUDOVÁ, O. MAJERSKÝ, et al. Didaktika školskej telesnej výchovy. Edtion ed.: Slovenská vedecká spoločnosť pre telesnú výchovu a šport, 2001. ISBN 8096825259.
FIALOVÁ, L. Aktuální témata didaktiky: školní tělesná výchova. Edtion ed.: Karolinum, 2010. ISBN 8024618540.
KÖSSL, J., J. ŠTUMBAUER AND M. WAIC Vybrané kapitoly z dějin tělesné kultury. Edtion ed.: Karolinum, 2004. ISBN 8024608022.
KYRIACOU, C. Klíčové dovednosti učitele. Edtion ed. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-022-7.
MUŽÍK, V. AND M. KREJČÍ Tělesná výchova a zdraví. Olomouc: Hanex, 1997.
OBST, O. Obecná didaktika. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017.
RYCHTECKÝ, A., FIALOVÁ. L. Didaktika školní tělesné výchovy. Praha: Karolinum, 2002.
VILÍMOVÁ, V. Didaktika tělesné výchovy. Edtion ed. Brno: Paido, 2002. 103 p. ISBN 80-7315-033-6.
Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Radka Peřinová, Ph.D. (31.07.2023)
Didaktika (teorie vzdělávání; systematizace; didaktika obecná a speciální; modernizace)
Systém didaktiky školní tělesné výchovy (environcentrismus, paidocentrismus a curriculocentrismus v systému školní tělesné výchovy)
Historický přehled vývoje kurikula školní tělesné výchovy na území současné České republiky od vzniku povinné školní docházky;
Cíle (taxonomie; hierarchie, členění; požadavky na cíle; nejčastější chyby, Magerova technika formulování cíle); syntéza informativního a formativního působení
Plánování v tělesné výchově roční, tematické plány, příprava na vyučování; modifikace obligatorního a selektivního curricula ve vztahu k zájmům žáků a studentů;
Žák jako subjekt a objekt ve výchově a vzdělávání; Učební styly (divergující, asimilující, konvergující a akomodující žáci, rozdíly ve vnímání reality, zpracování informací); Principy diferenciace ve vytváření učebních projektů a situací, skalace, furkace; nadaní a zdravotně oslabení žáci;
Pohybový režim školní mládeže, vývoj, mezinárodní komparace;
Učitel tělesné výchovy (vědomosti, dovednosti, kompetence, osobnost učitele a jejich rozvoj); Sociální percepce v efektivní interakci: učitel - žák"; Interpretace chování a jednání žáků v psychosociálním a didaktickém kontextu;
Reflexe a evaluace práce učitele; kázeň v tělesné výchově; spolupráce, zájem a tvořivost; řešení rušivého a nespolupracujícího chování;
Komunikace; rozvoj interpersonální percepce;
Vyučovací metody (klasifikace, analýza, modifikace)
Didaktické styly
Motorické učení (fáze, druhy, oprava chyb, Kolbův cyklus)
Didaktické postupy
Organizační formy tělesné výchovy (školní sportovní organizace a kluby, sport mládeže, mezinárodní organizace školního sportu a sportu mládeže);
Synergické i kontradikční podněty ve školní tělesné výchově, výzvy ke změně: celosvětové, globalizační trendy; Modernismus, postmodernismus, paradigma: behaviorální, socializační, reflektivní, kritická;
Informační zdroje
Poslední úprava: PhDr. Radka Peřinová, Ph.D. (07.08.2023)
Didactics (theory of education; systematization; general and special didactics; modernization)
System of didactics of school physical education (envirocentrism, paidocentrism and curriculumcentrism in the system of school physical education)
A historical overview of the development of the school physical education curriculum in the territory of the current Czech Republic since the beginning of compulsory school attendance;
Goals (taxonomy; hierarchy, breakdown; requirements for goals; most common mistakes, Mager's goal formulation technique); synthesis of informative and formative action
Annual planning in physical education, thematic plans, preparation for teaching; modification of the compulsory and selective curriculum in relation to the interests of pupils and students;
Pupil as subject and object in education and training; Learning styles (diverging, assimilating, converging and accommodating students, differences in perception of reality, information processing); Principles of differentiation in the creation of learning projects and situations, scaling, furcation; gifted and disabled students;
Movement regime of school youth, development, international comparison;
Physical education teacher (knowledge, skills, competences, teacher's personality and their development); Social perception in effective interaction: teacher - pupil"; Interpretation of pupils' behavior and actions in a psychosocial and didactic context;
Reflection and evaluation of the teacher's work; discipline in physical education; cooperation, interest and creativity; addressing disruptive and uncooperative behavior;
Communication; development of interpersonal perception;
Motor learning (phases, types, error correction, Kolb's cycle)
Didactic procedures
Organizational forms of physical education (school sports organizations and clubs, youth sports, international organizations of school sports and youth sports);
Synergistic and contradictory stimuli in school physical education, calls for change: worldwide, globalization trends; Modernism, postmodernism, paradigm: behavioral, socializing, reflective, critical;
Information sources
Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Radka Peřinová, Ph.D. (07.08.2023)
Studijní opora je v Moodle 3 pod názvem Základy didaktiky.