Poslední úprava: PhDr. Josef Voráček, Ph.D. (01.07.2022)
Výuka je zaměřena na rozvoj řečové dovednosti, která je pro učitele, trenéry či cvičitele klíčová – kultivovaný mluvní
projev. Současně budou upevňovány a prohlubovány jazykové znalosti specifické pro daný odborný jazyk.
Předpokladem úspěšného zvládnutí kurzu je dobrá znalost obecného jazyka, minimálně na úrovni B1.1 SERRJ,
resp. absolvování některého z kurzů PJAZ194.
Poslední úprava: PhDr. Eva Pokorná, Ph.D. (25.10.2019)
COURSE CHARACTERISTICS The course is designed to develop speaking skills essential for a teacher –
cultured speach. At the same time, language knowledge specific for the given field will be fixed and deepened. The
prerequisite for passing the course is good knowledge of general language minimally at B1.2SERRJ level.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Josef Voráček, Ph.D. (08.11.2023)
Osvojení a upevnění produktivních činností a strategií zaměřených především na ústní projev na úrovni B 1.2 a rozvoj lexikální kompetence na úrevni B 2.1.
Studující budou po absolvování kurzu schopni:
plyně komunikovat v anglickém jazyce v odborné oblasti sportu
prezentovat specifická témata v oblasti sportu v anglickém jazyce
v anglickém jazyce vést tělovýchovné a sportovní aktivity a kurzy
analyzovat a interpretovat odborný text v anglickém jazyce z v oblasti tělesné výchovy a sportu
Poslední úprava: PhDr. Josef Voráček, Ph.D. (08.11.2023)
Attainment and consolidation of productive language activities and strategies in particular aimed at spoken language at the level B1.2 and development of lexical competencies at B2.1.
Upon completion of the course, learners will be able to:
communicate fluently in English in the professional field of sport
present specific topics in the field of sport in English
lead physical education and sport activities and courses in English
analyse and interpret a professional text in English in the field of physical education and sport
Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Josef Voráček, Ph.D. (01.07.2022)
Angličtina:
CARR, G. A. Fundamentals of track and field. 2nd ed. Champaign: Human Kinetics, 1999. ISBN 0-7360-0008-9.
GRAHAM, G. Teaching children physical education: becoming a master teacher. Champaign: Human Kinetics, 1992. ISBN 0-87322-340-3.
LEPORE, M., Luis COLUMNA a Lauren Friedlander LITZNER. Assessments and activities for teaching swimming. Champaign: Human Kinetics, 2015. ISBN 978-1-4504-4472-9.
WERNER, P. H., Lori H. WILLIAMS a Tina J. HALL. Teaching children gymnastics. 3rd ed. Champaign, Ill.: Human Kinetics, c2012. ISBN 9781450410922.
Aktuální odborné texty podle výběru vyučujících.
Poslední úprava: PhDr. Eva Pokorná, Ph.D. (25.10.2019)
Angličtina:
CARR, G. A. Fundamentals of track and field. 2nd ed. Champaign: Human Kinetics, 1999. ISBN 0-7360-0008-9.
GRAHAM, G. Teaching children physical education: becoming a master teacher. Champaign: Human Kinetics, 1992. ISBN 0-87322-340-3.
LEPORE, M., Luis COLUMNA a Lauren Friedlander LITZNER. Assessments and activities for teaching swimming. Champaign: Human Kinetics, 2015. ISBN 978-1-4504-4472-9.
WERNER, P. H., Lori H. WILLIAMS a Tina J. HALL. Teaching children gymnastics. 3rd ed. Champaign, Ill.: Human Kinetics, c2012. ISBN 9781450410922.
Aktuální odborné texty podle výběru vyučujících.
Němčina:
BRÄUTIGAM, M. Sportdidaktik: Ein Lehrbuch in 12 Lektionen. Aachen: Meyer & Meyer, 2014. 248 s.
ISBN 3-89124-849-0.
DIETER, Knut et al. Die großen Spiele. Aachen: Meyer & Meyer, 2012. 206 s.
ISBN 978-3-89899-705-8.
DEUTSCHE TURNJUGEND. Kinderturnen: Praxis in Schule und Verein. Aachen: Meyer & Meyer, 2008.
128 s. ISBN 978-3-89899-232-9.
FITTKO, Esther. Leichtathletik - Laufen, Springen, Werfen: Handreichung für Schulen der Sekundarstufe I.
Aachen: Meyer & Meyer, 2011. ISBN 978-3-89899-591-7.
Poslední úprava: PhDr. Josef Voráček, Ph.D. (01.07.2022)
Požadavky na zápočet
Pravidelná docházka do výuky. Výjimkou je individuální studijní plán.
V průběhu semestru písemné zpracování vybraného tématu a jeho ústní prezentace (cca 10 min.; písemná příprava na základě studia odborné literatury v anglickém originále).
Rozcvička bez náčiní (písemná příprava, 6 cviků) - prezentace při výuce.
Didaktický výstup v tělocvičně/na hřišti/v bazénu (hlavní část vyučovací jednotky, cca 20 min.; písemná příprava).
Poslední úprava: PhDr. Eva Pokorná, Ph.D. (25.10.2019)
Regular class attendance . Two absences per semester are tolerated. In case of 3rd and 4th absence students are required to submit work assigned by the teacher. 5 and more absences do not meet the basic reguirements for being granted credit.
These rules do not apply to students with individual study plans.
During the semester students are required to write and present a speech ( appr. 10 min.) based on authentic specialised literature in English/German.
A warm up without apparatuses - written preparation, 6 exercises - presentation in class
Didactic demonstration exercise in gym / sportsground / swimming pool as the main part of the teaching unit, appr. 20 minut. Preperation in a written form is required.
A warm up without apparatuses - prepared in a written form, 6 exercises. Presented in class.
Didactic demonstration exercise in gym ( playground, swimming pool) as the main part of the lesson, appr. 20 minutes. The exercise must be prepared in a written form.
Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (30.01.2019)
4. Školní tělesná výchova, školní sport, integrační sport, inkluze.
5. Atletika - práce s textem (čtení s porozuměním, interpretace textu, aplikace získaných poznatků do podmínek školní
tělesné výchovy)
6. Gymnastika - práce s textem. Prezentace příspěvků (rozcvička, referát).
7. Pohybové hry - práce s textem. Prezentace příspěvků (rozcvička, referát).
8. Sportovní hry - práce s textem. Prezentace příspěvků (rozcvička, referát).
9. Plavání/Outdoorové sporty - práce s textem. Prezentace příspěvků (rozcvička, referát).
10. Metodické výstupy na sportovišti.
11. Metodické výstupy na sportovišti.
12. Metodické výstupy na sportovišti.
13. Metodické výstupy na sportovišti.
14. Trendové sporty - workshop nových nápadů. Zhodnocení kurzu.
Poslední úprava: PhDr. Eva Pokorná, Ph.D. (25.10.2019)
SYLLABUS
Topics
1. Language, language means, speaking skills, communication
2. Professional languages and their specific features, language of sport, types of texts.
3. Oral presentations ( structure, verbal and non-verbal language means, interpretation
4. PE and sport at schools, , integration sport, inclusion.
5. Athletics - work with texts ( reading comprehension, text interpretation, applying the acguired knowledge to the conditions of physical education at schools.
6. Gymnastics - working with texts. Presentations ( a speech, a warm up)
7. Movement games - work with texts. Presentations ( a speech, a warm up)
8. Sport games. Presentations ( a speech, a warm up)
9. Swimming ( Outdoor sports - working with texts. Presentations ( a speech, a warm up)
10. Demonstration exercise in sportsground with didactic instruction.
11. Demonstration exercise in sportsground with didactic instruction.
12. Demonstration exercise in sportsground with didactic instruction.
13. Demonstration exercise in sportsground with didactic instruction.
14. Trendy sports - workshop of new ideas. Course evaluation.