Poslední úprava: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (11.01.2024)
Cílem předmětu je představit, vysvětlit a na konkrétních příkladech z praxe přípravy a realizace výuky/intervenční práce ve školním nebo poradenském prostředí ukázat, co je zprostředkované učení.
Studenti si v rámci kursu osvojí základní znalosti z oblasti pedagogické psychologie, které jsou předpokladem pro porozumění principům zprostředkovaného učení. Kurz opírá výklad zprostředkovaného učení o dvě teoretické linie pedagogické a vývojové psychologie: 1) Linii sociokulturní teorie učení L.S. Vygotského a 2) Linii studia vývoje poznávacích funkcí v interkulturní perspektivě Reuvena Feuersteina.
Seminář je z hlediska studenta rozdělen v průběhu semestrální realizace na tři na sebe navazující části. V první části se studenti seznámí se základními pojmy a teoretickými východisky (výklad v kombinaci se samostudijní četbou). Ve druhé části realizují dílčí skupinová cvičení, jejichž úkolem je podpořit porozumění principům zprostředkovaného učení a usnadnit transfer teoretických poznatků do oblasti výukové/didaktické praxe konkrétního studenta. Ve třetí části realizuje student samostatně písemnou rozvahu vlastní výukové hodiny s užitím prvků zprostředkovaného učení a tu následně prezentuje.
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Kateřina Fibigerová, Ph.D. (22.02.2024)
The aim of the course is to introduce, explain and show what mediated learning is through concrete examples from the practice of preparing and implementing teaching/intervention work in a school or counselling environment. Students will acquire basic knowledge of educational psychology as a prerequisite for understanding the principles of mediated learning. The course bases its interpretation of mediated learning on two theoretical lines of educational and developmental psychology: 1) L.S. Vygotsky's line of sociocultural learning theory and 2) Reuven Feuerstein's line of study of cognitive development in an intercultural perspective. From the student's point of view, the seminar is divided into three successive parts during the semester. In the first part, students are introduced to basic concepts and theoretical background (lecture combined with self-study readings). In the second part they carry out sub-group exercises designed to promote understanding of the principles of mediated learning and to facilitate the transfer of theoretical knowledge into the teaching/didactic practice of the individual student. In the third part, the student independently carries out a written reflection of his/her own lesson using elements of mediated learning and then presents it.
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Kateřina Fibigerová, Ph.D. (22.02.2024)
Celková časová zátěž studenta
87,0
Odpovídající množství kreditů
3
Přidělené kredity
3
Zakončení
KZ
Přímá výuka
Přednášky:
0
Cvičení:
1
Praxe:
0
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky
0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení
0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe
0 minut
Samostudium literatury (za semestr)
15 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr)
15 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr)
0 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce
5 hodin
Příprava na zápočet
40 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška
0 hodin
Popis:
Charakteristika nepřímých forem výuky: studium odborných publikací; rozbor zadaných úkolů; vzájemná reflexe
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (05.11.2019)
BURDEN, R,., NICHOLS, L. Evaulating the process of introducing thinking skills programme into the scondary school curriculum. Research papers in Education. 2000,15(3), 293-306. (http://www.thinkingschoolsinternational.com/site/wp-content/uploads/2012/02/Evaluating-the-process-of-introducing-a-thinking-skills-programme-into-the-secondary-school-curriculum-Burden-and-Nichols.pdf)
FEUERSTEIN, R., FALIK, L.H., FEUERSTEIN, L.S. BOHÁC, K. Myslet nahlas - mluvit nahlas. Portál: Praha. 2017.
KREJČOVÁ, L. Žáci potřebují přemýšlet. Portál: Praha, 2013.BLAGG, N. Can we teach intelligence? Lawrence Erlbaum Associates: New Jersey, 1991.
MÁLKOVÁ, G. Zprostředkované učení. Portál: Praha, 2009.
MALKOVÁ, G. Umění zprostředkovaného učení. Togga: Praha, 2008.
VYGOTSKÝ, L. S. Myšlení a řeč. Portál: Praha, 2004. - Kapitoly o zóně nejbližšího vývoje (Vztah učení a vývoje)
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Kateřina Fibigerová, Ph.D. (22.02.2024)
80% prezence (diskuse a skupinové aktivity)
individuální seminární práce písemná: vypracování přípravy vyučovací hodiny v souladu s principy zprostředkovaného učení
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Kateřina Fibigerová, Ph.D. (22.02.2024)
Obsahová struktura kurzu: 1. Co je zprostředkované učení a jak jej využíváme v pedagogické pedagogicko-psychologické praxi. 2. Systematická výuka myšlení – vztah dovedností myslet a zprostředkovaného učení; zprostředkované učení jako výchozí rámec systematické výuky myšlení 3. Vygotského pojetí významu sociálních interakcí a učení pro rozvoj poznávacích funkcí. 4. Vygotského teorie zóny nejbližšího vývoje a relevantní pojetí inteligence. 5. Zprostředkované učení jako základní koncept socio-kulturně orientovaných směrů pedagogické psychologie. 6. Zprostředkované učení v díle R. Feuersteina 7. Klíčové, kriteriální, znaky zprostředkovaného učení a jeho projevy ve výuce. 8. Doplňkové znaky zprostředkovaného učení a jejich projevy ve výuce. 9. Psychologická nástroje ve výuce podporující rozvoj dovedností myslet a učit se. 10. Modelová prezentace využití zprostředkovaného učení v praxi.
Témata:
Co je zprostředkované učení: zprostředkované učení v pedagogické psychologii, interakce učitel- žák v perpektivě zprostředkovaného učení, zprostředkovaného učení a jeho význam pro psychosociální rozvoj dítěte, význam učení pro vývoj poznávacícíh funkcí
Zprostředování jako vývojový princip (Vygotskiánské inspirace): Vygotského přínos k poznání významu sociálních interakcí pro rozvoj poznávacícíh funkcí dítěte, neovygotskiánské inspirace, zjména Feuerstein a jeho teorie strukturní kognitivní modifikovatelnosti
Klíčové znaky zprostředkovaného učení : kritéria zprostředkovaného učení, orojevy zprostředkovaného učení v interakci rodič- dítě a učitel-žák
Doplňkové znaky zprostředkovaného učení:popis projevů dítěte v učebních situacícíh a jejich provázanost s přístupem učitele
Užití principů zprostředkovaného učení v pedagogické praxi: konkrétní příklady aplikace principů zprostředkovaného učení ve výuce na 1. stupní základní školy
Instrumentální obohacování jako příklad aplikace principů zprostředkovaného učení v pedagogické praxi
STUDIJNÍ OPORY KE KURZU JSOU DOSTUPNÉ pod tímto odkazem: