Poslední úprava: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (31.01.2021)
Didaktika českého jazyka jako druhého jazyka navazuje na předchozí oborovou didaktiku českého jazyka jako jazyka mateřského a vychází také ze znalostí z dalších předmětů, jako je např. obecná didaktika. Představuje úvod do problematiky a nabízí základní teoretické informace - pojmosloví, historii oboru, vyučovací metody, učebnice, základní pedagogické dokumenty - Společný evropský rámec pro jazyky a popisy češtiny, jazykový pas, ministerské dokumenty pro práci s žákem s odlišným mateřským jazykem v české škole. Studenti si ověří zvládnutí základních tematických okruhů a pojmů nejen při čtení odborných článků a diskusi nad aktuálními didaktickými problémy, ale také při zpracování didaktické pomůcky.
Poslední úprava: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (31.01.2021)
Didactics of Czech language as a second language follows the previous didactics of Czech language as a mother tongue.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (31.01.2021)
Cílem předmětu je dát studentům základní orientaci v oboru a otevřít prostor pro další vzdělávání v něm.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (31.01.2021)
Studenti se zúčastní distanční výuky, platforma TEAMS.
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (31.01.2021)
Základní povinná literatura:
HÁJKOVÁ, Eva: Žák-cizinec v hodinách češtiny na základní škole. Praha: PedF UK, 2014, ISBN 978-80-7290-809-7. HRDLIČKA, M. Čeština - cizí jazyk. Praha: ISV, 2002, ISBN 80-85866-98-6. HRDLIČKA, M. Kapitoly o češtině jako cizím jazyku. Plzeň: ZČU v Plzni, 2010. ISBN 978-80-704-3867-1. HRONOVÁ, K. Čeština jako cizí jazyk. Praha: Didakta, 1990, ISBN 978-80-254-5194-6. HENDRICH, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1988. ISBN 14-279-88.
Literatura online: Společný evropský referenční rámec pro jazyky [online]. Dostupné z
ŠKODOVÁ, S. - ŠINDELÁŘOVÁ, J. Metodika práce s žáky-cizinci na základních školách, dostupné z:
Referenční popis češtiny pro účely zkoušky z českého jazyka pro trvalý pobyt v ČR - úrovně A1, A2 [online]. Dostupné z .
Doporučená literatura: Sborníky Čeština jako cizí jazyk. Materiály ze (I., II., III. atd.) mezinárodního sympozia o češtině jako o cizím jazyku. Praha: UK-FF. Sborníky Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ). Příspěvky v dalších odborných časopisech, např. Didaktické studie, Cizí jazyky, SALi, Nová čeština doma a ve světě, Bohemystika aj.
Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (31.01.2021)
1. Předmět didaktiky jazyka cizího/druhého.
2. Vymezení jazyka mateřského, cizího, druhého (L1, L2)
3. Pojmosloví oboru.
4. Historie oboru.
5. Bilingvismus.
6. Vyučovací metody - hist. přehled a současnost.
7. Žák s OMJ.
8. Začleňování žáka s OMJ do práce v české škole.
9. Postup pronikání do "nového" jazyka, nejčastější chyby žáků.
10. Učebnice, podpůrné materiály.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (31.01.2021)
(1) Vytvoření didaktické pomůcky pro výuku českého jazyka jako jazyka druhého.
(2) Prezentace pomůcky na semináři.
(3) Aktivní účast na semináři, distanční výuce.
Požadavky k zápočtu:
Aktivní účast na výuce, zpracování a odevzdání seminárního úkolu do 14. 5. 2021.