Poslední úprava: doc. PhDr. Vladimír Chrz, Ph.D. (25.09.2018)
Cílem kursu je osvojení poznatků o vývoji psychologického myšlení. Kurs zároveň poskytuje předpoklady, na něž navazuje předmět ?Přehled psychologických systémů?. Základní osnovu kursu tvoří výklad chápání psychologických témat v jednotlivých historických obdobích. Kurs se postupně zabývá před-filosofickou fází (psychologie přírodních národů, psychologie v rámci duchovních systémů nejstarších civilizací, psychologie a mýtus, psychologie v homérských eposech), filosofickou fází (antická, středověká a novověká psychologie), dále psychologií v rámci vznikajících přírodních věd a poté vývojem psychologie jako samostatné vědní disciplíny. Pozornost je věnována jednotlivým přístupům, školám či paradigmatům, dále jejich představitelům a rozboru významných děl. HOMOLA, M. Dějiny psychologie. Olomouc: FFUP, 1990. HOSKOVEC, J.; NAKONEČNÝ, M.; SEDLÁKOVÁ, M. Psychologie XX. století. Praha: Karolinum, 2002. HUNT, M. Dějiny psychologie. Praha: Portál, 2000. MADSEN, K.B. A History of Psychology in Metascientific Perspectives. Amsterdam: North-Holland, 1988. NAKONEČNÝ, M. Průvodce dějinami psychologie. Praha: SPN, 1995. SEDLÁKOVÁ, M. Propedeutika obecné psychologie. Praha: SPN, 1981. STAVĚL, J. Antická psychologie. Praha: SPN, 1972. TARDY, V. Dějiny psychologie do vzniku samostatné psychologie. Praha: SPN, 1966. WATSON, R.I. Prescriptions as a Operative in the History of Psychology. Journal of the History of the Behavioral Sciences, 1971, 7, s. 311-322.
Poslední úprava: doc. PhDr. Vladimír Chrz, Ph.D. (29.05.2019)
The aim of the course is to acquire knowledge about the development of psychological thinking.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Vladimír Chrz, Ph.D. (25.09.2018)
Cílem kursu je osvojení poznatků o vývoji psychologického myšlení. Kurs zároveň poskytuje předpoklady, na něž navazuje předmět ?Přehled psychologických systémů?. Základní osnovu kursu tvoří výklad chápání psychologických témat v jednotlivých historických obdobích. Kurs se postupně zabývá před-filosofickou fází (psychologie přírodních národů, psychologie v rámci duchovních systémů nejstarších civilizací, psychologie a mýtus, psychologie v homérských eposech), filosofickou fází (antická, středověká a novověká psychologie), dále psychologií v rámci vznikajících přírodních věd a poté vývojem psychologie jako samostatné vědní disciplíny. Pozornost je věnována jednotlivým přístupům, školám či paradigmatům, dále jejich představitelům a rozboru významných děl.
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Vladimír Chrz, Ph.D. (25.09.2018)
Homola, M.: Dějiny psychologie. Olomouc, FFUP 1990.
Hoskovec, J., Nakonečný, M., Sedláková, M.: Psychologie XX. století. Praha, Karolinum 2002.
Madsen, K. B.: A History of Psychology in Metascientific Perspectives. Amsterdam, North-Holland, 1988.
Sedláková, M.: Propedeutika obecné psychologie. Praha, SPN 1981.
Stavěl, J.: Antická psychologie. Praha, SPN 1972.
Tardy, V.: Dějiny psychologie do vzniku samostatné psychologie. Praha, SPN, 1966.
Watson, R. I.: Prescriptions as a Operative in the History of Psychology. Journal of the History of the Behavioral Sciences. 7, 1971, s. 311-322.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PhDr. Vladimír Chrz, Ph.D. (25.09.2018)
Ústní zkouška
Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Vladimír Chrz, Ph.D. (25.09.2018)
1 blok: PSYCHOLOGIE PŘÍRODNÍCH NÁRODŮ
okruhy otázek, na něž jsou různá ?pojetí psychického? odpovědí
animismus
magické myšlení
analogie myšlení: ?primitivního?, infantilního a patologického (plus kritika takového pojetí)
2. blok: PSYCHOLOGIE V RÁMCI DUCHOV. SYSTÉMŮ NEJSTARŠÍCH CIVILIZACÍ
Egypt: ?knihy mrtvých?, psychologické poznání v rámci lékařství, magie a náboženství, duše a duch
Izrael: biblické pojetí těla, duše a ducha
Čína: Konfucius a Lao-tse
Indie: atmán a brahma, učení o ?koloběhu duší?, psychologické pojetí v rámci Buddhismu, jóga a psychologie
3. blok: PSYCHOLOGIE A MYTOLOGIE
mýty a mystéria: dionýská, orfická, eleusinská
orfické učení o duši
psychologická relevance mytologických obrazů a příběhů
Erós a Psýché, Narcis, Oidipus, Apollón, Dionýsos, Hermes
Pojetí duše v Homérových eposech: Psýché a Thymos
4. blok: PSYCHOLOGIE U PŘEDSOKRATIKŮ
Herakleitos
Pythagoras (filosofické pojetí orfického mýtu o duši, praxe ?psychohygieny?, zkoumání vlivu hudby na duši, experimenty, matematická formalizace)
Empedokles a Demokritos (živlové a atomistické pojetí duševního, teorie vnímání)
5. blok: PLATÓNOVA A ARISTOTELOVA PSYCHOLOGIE
vlivy (sofisté, Sokrates, Eleaté ad.)
Platón: pojetí duše v hlavních dílech: FAIDÓN, FAIDROS, TIMAIOS, SYMPOSION, ÚSTAVA)
Aristoteles: hlavní kategorie pojetí duševního (látka ? forma, pasivní ? aktivní, potenciální ? aktuální, entelechie), vymezení duše, vegetativní, sensitivní a myslící duše, schéma: kognice, emoce, vůle, pojetí vnímání, paměti, trpný a činný rozum
Rozdíl mezi Platónovým a Aristotelovým pojetím duše
6. blok: PSYCHOLOGIE NA SKLONKU ANTIKY A V RANNÉM STŘEDOVĚKU
psychologie u stoiků, pojetí afektů, Seneca, Epiktetos
pojetí temperamentu u řeckých lékařů
novoplatonismus: Plotinos, vědomí jako reflexe
setkání řecké vzdělanosti s biblickou tradicí: Filón Alexandrijský
rozdíly v pojetí duše mezi antickou a židovsko-křesťanskou tradicí
Augustinova psychologie: pojetí paměti, svoboda vůle, reflexe a introspekce
7. blok: PSYCHOLOGIE VE VRCHOLNÉM A POZDNÍM STŘEDOVĚKU
psychologická relevance sporu realismu a nominalismu
psychologické pojetí u arabských aristoteliků
psychologické pojetí u středověkých židovských myslitelů
ranně novověká a renesanční mentalita: Freudův Leonardo da Vinci a Eriksonův Martin Luther
znovuzrození novoplatonismu: Marcelo Ficino
počátky novověké kritiky poznání: Francis Bacon
jedinečnost individua: Juan Huarte
Počínaje psychologií v novověkém racionalismu je obsah jednotlivých bloků podrobně pojednán učebnici ?Dějin psychologie? od Plhákové, ale i v dalších (viz základní i doporučená studijní literatura). Jedná se o následující bloky:
9. blok: Psychologická pojetí v rámci novověkého racionalismu
10. blok: Psychologická pojetí v rámci novověkého empirismu
11. blok: Novověký asocianismus: jeho podoby a proměny
12. blok: Psychologie v Kantově kritické filosofii
13. blok: Hegel a psychologie
14. blok: Romantismus a psychologie
15. blok: Positivismus a psychologie
16. blok: Psychologie a vývojové teorie
17. blok: Psychologie a marxismus
18. blok: Psychologie ve vztahu k fyziologickým a neurologickým objevům
19. blok: Shopenhauer jako psycholog
20. blok: Nietzsche jako psycholog
Další fáze dějin psychologie jsou podrobně probírány v rámci navazujícího předmětu Přehled psychologickým systémů
Začlenění kursu
Kurs je spolu s Obecnou psychologií I a II a přehledem psychologických systému součástí vzájemně propojeného teoretického základu. Zcela jednoznačně je prerekvizitou pro Přehled psychologických systému, který na něj ve třetím ročníku navazuje.