Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (15.09.2018)
Cílem kurzu je seznámit posluchače - studenty navazujícího magisterského studia učitelství pro ZŠ a SŠ s problematikou specifických vývojových poruch učení - od teoretických aspektů až k otázkám, které vstupují do zajištění vzdělávání žáků s těmito vývojovými obtížemi.
Posluchači budou seznámeni s problematikou specifických vývojových poruch učení, přičemž bude zdůrazněn vývojový kontext SPU a chování. SPU jsou prezentovány jako problém současné kognitivně a psycholingvisticky orientované psychologie.
Hlavní pozornost je věnována jednotlivým poruchám učení (dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie) - bude popsán klinický obraz a principy diagnostiky jednotlivých poruch. Dále přístupy učitele v hodinách českého jazyka, cizích jazyků a v dalších předmětech, dále toleranci obtíží, hodnocení žáků s SPU a reedukačním metodám.
Budou zhodnoceny formy vzdělávání žáků s SPUCH na 2. stupni ZŠ, systém státní i nestátní odborné péče o děti s poruchami učení a chování. Opomenuta nebude ani problematika integrace, současná legislativa upravující vzdělávání žáků s SPUCH a hlavní podmínka integrace - vypracování individuálního vzdělávacího programu pro žáka s SPUCH. Ke kurzu jsou k dispozici studijní opory. Heslo pro vstup do studijních opor je sdělováno studentům v rámci blokové výuky. https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2094#section-1
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (15.09.2018)
Odborná literatura základní KUCHARSKÁ, A.: Specifické poruchy učení v systému pedagogicko-psychologického poradenství. Pedagogika, mimořádné číslo "Psychologické služby škole", Praha, PedF UK 1996. MATĚJČEK, Z.: Dyslexie - specifické poruchy čtení. Jinočany, H+H 1995. POKORNÁ, V. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha, Portál 1997. SVOBODA, M., KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M.: Psychodiagnostika dětí a dospívajících, Praha, Portál 2002. TRAIN, A.: Specifické poruchy chování u dětí. Praha, Portál 1997. ZELINKOVÁ, O.: Poruchy učení. Praha, Portál 2003.
Odborná literatura dílčích otázek JUCOVIČOVÁ, D.- ŽÁČKOVÁ, H. - SOVOVÁ, H.: Specifické poruchy učení na 2. stupni základních škol. Praha : D + H, 2001. KIRBIOVÁ, A.:Nešikovné dítě. Dyspraxie a další poruchy motoriky, 2000, Portál, Praha. KUCHARSKÁ, A.: Specifické poruchy učení a chování. Sborník 1995. Praha, Dys 1995. KUCHARSKÁ, A. (ED.): Specifické poruchy učení a chování. Sborník l996, 1997/98, 1999, 2000. Praha, Portál 1997, 1998, 1999, 2000. MERTIN, V.: Individuální vzdělávací program. Praha, Portál 1995. MICHALOVÁ, Z: Specifické poruchy učení na druhém stupni ZŠ a na školách středních. Havlíčkův Brod, Tobiáš, 2001. NOVÁK, J.: Dyskalkulie : specifické poruchy počítání. Litomyšl, Augusta 1997. NOVÁK, J.: Vyšetření matematických schopností u dětí. Brno, Psychodiagnostika 1997. RIEFOVÁ, S.: Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha, Portál 1999. ZELINKOVÁ, O.: Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací plán. Praha, Portál 2001. (další odborná literatura - monografie a časopisecké články - bude k jednotlivým tématům doporučována na přednáškách)
Další informace na http://www.msmt.cz/vzdelavani/spolecne-vzdelavani-1
Metody výuky
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (15.09.2018)
ýuka má podobu přednášek.
K základní doporučené literatuře budou v jednotlivých tématických blocích doporučeny další tituly a dodány další materiály pro samostudium. Samostudium je nedílnou součástí výuky.
Předmět je podpořen studijními oporami v Moodle. Přístupové heslo je dáno studentům na první přednášce.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (15.09.2018)
Písemný test z probírané látky - otevřené i uzavřené otázky.
Jedna otázka se bude vztahovat ke specifickým obtížím, které žáci vykazují v rámci daného předmětu - student si bude volit jeden z dvou aprobačních předmětů, které studuje. Např. v dvoukombinaci Aj-It si vybere jeden aprobační předmět a zpracuje potíže žáka s SPU při výuce anglického jazyka nebo při výuce informatiky. Součástí bude i možný přístup k překonávání specifických obtíží.