|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D. (14.09.2020)
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D. (14.09.2020)
Cíl: Absolvent bude seznámen s didaktikou českého jazyka jako vědeckou disciplínou, získá bezpečnou orientaci v oboru do té míry, aby byl schopen fundovaně a kriticky posoudit současné kurikulární a edukační materiály, adekvátně volit cíle vyučování a vyučovací metody. Zároveň si osvojí nutné dovednosti k výuce zvukové stránky jazyka a kultury mluveného projevu, pravopisu, tvarosloví a obecných poučení o jazyce. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D. (29.09.2020)
Distanční výuka bude probíhat hybridně: a) v prostředí Moodle – je zde vytvořen kurz https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=4262 (důležité je to ID kurzu na konci odkazu, tedy 4262), neboť kurzů „Didaktika českého jazyka I“ je tam více. Do kurzu je třeba se zapsat. Studenti budou plnit průběžně zadané úkoly a odevzdávat je. Nedílnou součástí je samostudium zadané literatury ke konkrétním tématům.
b) Výukové bloky budou probíhat online, a to v reálném čase (dle rozvrhu) ve virtuálním univerzitním prostředí MS Teams. Studující se do virtuální místnosti dostanou přes odkaz, který jim vždy bude předem zaslán prostřednictvím SIS. Doporučuji studentům, aby si danou platformu pro on-line výuku vyzkoušeli s dostatečným předstihem. Studenti budou kromě aktivní účasti při online výuce plnit průběžně zadané úkoly a řešit výukové situace. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D. (14.09.2020)
Ke studiu povinná: Čechová, M.; Styblík, V.: Čeština a její vyučování. Praha : SPN, 1998. Hauser, P. a kol.: Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ I., II. Brno : MU, 1994. Hájková, E. a kol. Čeština ve škole 21. století I-IV. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2012-. Kostečka, J.: Do světa češtiny jinak. Praha : H&H, 1993. Novotná, J. a kol. Příprava a analýza didaktických situací. Praha: JČMF, 2006. Šebesta, K.: Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchovy. Praha : Karolinum, 2005. Šmejkalová, M., Slavík, J. K pojetí didaktiky českého jazyka jako vědecké disciplíny. Studie z aplikované lingvistiky 7/1. 2015, s. 111–120. Šmejkalová, M. Didaktika českého jazyka. In Stuchlíková, I. a kol. Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. Brno: Masarykova Universita, 2015, s. 17–40. Šmejkalová, M., Chvál, M. Řešení úloh z morfologie češtiny žáky 4.–9. ročníku základních škol. Studia Paedagogica. 25/1, 2020, s. 127-154. Šmejkalová, M. Teorie didaktických situací - nová výzva pro didaktiku morfologie českého jazyka. Didaktické studie, roč.4, číslo 1, 2012. Štěpáník, S.; Šmejkalová, M.: Průvodce začínajícího češtináře. Praha: PedF UK, 2017. Štěpáník, S. (2019). O nutnosti obsahově zaměřeného přístupu v didaktice češtiny. Didaktické studie, 11(1), 13–25. Štěpáník, S. (2018/2019). Kognitivně-komunikační princip jako základní východisko výuky českého jazyka. Český jazyk a literatura, 69(5), 214–223. Tonucci, F.: Vyučovat nebo naučit? Praha : SVI PedF UK 1994.
www.rvp.cz Učebnice ČJ pro SŠ a 2. stupeň ZŠ odborné časopisy - např. Český jazyk a literatura, Didaktické studie, Naše řeč ad.
doporučená: Fisher, R.: Učíme děti myslet a učit se. Praha : Portál, 1997. Grecmanová, H.; Novotný, P.; Urbanovská, E.: Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc : Hanex, 2000. Hausenblas, O.: Vrátíme smysl hodinám češtiny? Jinočany, 1992. Kalhous, Z.; Obst, O.: Školní didaktika. Praha : Portál, 2009. Maňák, J.: Alternativní metody a postupy. Brno : MU, 1997. Maňák, J.; Švec, V.: Výukové metody. Brno : Paido, 2003. Průcha, J. Moderní pedagogika. 1. vyd. Praha : Portál, 1997. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D. (29.09.2020)
Ústní zkouška prověří: a) teoretickou znalost zadané studijní literatury, kurikulárních a edukačních materiálů a hlavních témat současné didaktiky, domácí i zahraniční b) praktické dovednosti - výukové situace pro SZK - dostupné na webu katedry (https://kcj.pedf.cuni.cz/PEDFKCJ-46.html). |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D. (29.09.2020)
Ke zkoušce se smí přihlásit studenti, kteří splnili tyto podmínky: 1. Aktivní účast na sminářích (povolena jedna absence). Vpřípadě více než jedné odůvodněné absence student vypracuje a předloží seminární práci (konkrétní zadání dle domluvy s vyučujícím). 2. Průběžné plnění všech úkolů v rámci každého studijního úseku včetně studia odborné literatury. Studijní opora pro kombinovanou formu studia je realizována prostřednictvím kurzu LMS Moodle na adrese: http://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=4262 3. Mikrovýstup v posledním prezenčním semináři - příprava jedné výukové situace (viz web katedry https://kcj.pedf.cuni.cz/PEDFKCJ-46.html) vztahující se obsahově k Didaktice ČJ I (zvuková stránka jazyka a kultura mluveného projevu, pravopis, tvarosloví a obecná poučení o jazyce)
Od studentů se očekává aktivní sledování odborných časopisů (především Český jazyk a literatura, Didaktické studie, Kritické listy aj.) a rovněž znalost pojetí učiva v jednotlivých učebnicových řadách pro 2. stupeň ZŠ a pro SŠ. |