Poslední úprava: PhDr. Karel Vojíř, Ph.D. (27.01.2024)
Kurz se zaměřuje na možnosti využívání aktivizujících metod ve výuce přírodopisu a biologie. V rámci kurzu jsou studenti seznámeni s vybranými aktivizujícími metodami, které jsou demonstrovány na praktických příkladech uplatnění metod ve výuce přírodopisu a biologie. Pozornost je věnována praktickému vyzkoušení vybraných metod a jejich začlenění do kontextu cílů výuky a možností její realizace.
Poslední úprava: PhDr. Karel Vojíř, Ph.D. (27.01.2024)
The course focuses on the possibilities of using activating methods in teaching science and biology. In the course, students are introduced to selected activating methods, which are demonstrated by practical examples of the application of methods in teaching science and biology. Attention is paid to the practical training of the selected methods and their integration into the context of teaching objectives and possibilities of its implementation.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Karel Vojíř, Ph.D. (27.01.2024)
Přímá výuka v rozsahu 15 VH probíhá v prezenční podobě ve formě cvičení. Nepřímá výuka se skládá ze samostatného studia dle zadané literatury, přípravy na cvičení včetně přípravy pro realizaci vlastní modelové výuky a zpracování písemného výstupu dle zadání.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Karel Vojíř, Ph.D. (27.01.2024)
Grecmanová, H., Urbánková, E. 2007. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Hanex. Olomouc. 178 s. ISBN: 80-857883-73-8.
Kotrba, T. – Lacina, L. Aktivizační metody ve výuce. Brno: Barrister and Principal, 2011.
Pavlasová, L., Hrouda, L., Teodoridis, V., Andresk, J., Říhová, D., Vančata, V., Novotný, P., Řezníček, J., Novotná, M. Přírodovědné exkurze ve školní praxi. Praha: UK, PedF, 2015. ISBN 978-80-7290-807-3.
Petr, J. Možnosti využití úloh z biologické olympiády ve výuce přírodopisu a biologie. Inspirace pro badatelsky orientované vyučování. České Budějovice: Pedagogická fakulta, 2014.
Teplá, M. a kol. Bádáme, objevujeme a zkoumáme svět kolem nás – biologie (1. díl). Praha: P3K, 2015.
Teplá, M. a kol. Bádáme, objevujeme a zkoumáme svět kolem nás – biologie (2. díl). Praha: P3K, 2015.
Králíček, I. Moderní přístupy k výuce biologie. Hradec Králové: Univerzita Hradec Králové.
Silbermann, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha: Portál, 1997.
Sitná, D. Metody aktivního vyučování. Praha: Portál, 2009.
Materiály v Moodle
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Karel Vojíř, Ph.D. (27.01.2024)
Praktické formy výuky (laboratorní cvičení, exkurze, praxe)
Využití ICT ve výuce biologie
Biologická témata v průřezových tématech RVP
Integrovaná výuka přírodovědných předmětů
Distanční vzdělávání v biologii
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Karel Vojíř, Ph.D. (27.01.2024)
Podmínkami pro získání zápočtu je 1) aktivní účast na výuce a 2) modelová realizace výuky podle zadání v rámci cvičení.
Pro splnění zkoušky je zapotřebí zpracovat hodnocený výstup ve formě přípravy tří výukových celků s využitím zadaných aktivizujících metod.
Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Karel Vojíř, Ph.D. (27.01.2024)