Poslední úprava: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (20.01.2021)
Manipulativní princip verbální komunikace. Manipulace dětmi nižšího školního věku. Zneužívání dětí pro manipulaci rodiči. Etika argumentace. Pragmatická stránka diskurzu. Didaktické využití pragmatiky. Gender ve třídním kolektivu, asertivní chování, neverbální komunikace. Interkulturní komunikace. Výuka těchto témat na základní škole.
Poslední úprava: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (20.01.2021)
Verbal manipulation. Manipulation oriented at children. Manipulation of parents through children. Etic of argumentation. Pragmatic aspects of discourse. Gender at school, assertive behaviour, non-verbal communication. Intercultural communication. Pragmatics in teaching-learning relationship.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (19.02.2021)
Semináře budou probíhat online v MS Teams, každá paralelka se připojuje v době, kdy má seminář nasazen v rozvrhu.
Poslední úprava: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (20.01.2021)
HOFFMANNOVÁ, J. - MÜLLEROVÁ, O. Kapitoly o dialogu. Praha: Pansofia, 1994. LEWIS, D. Tajná řeč těla. Praha: Victoria Publishing, 2000. MACHOVÁ, S. - ŠAMALOVÁ, M. (Eds.) Výuka pragmatických aspektů řečové komunikace ve vyšších třídách gymnázií a na SOŠ. Praha: PedF UK, 2005, 2007. CHEJNOVÁ, P. (Ed.) Výuka pragmatických aspektů řečové komunikace ve vyšších třídách gymnázií a na SOŠ II. Praha: PedF UK, 2007.
CHEJNOVÁ, P. Didaktické transformace pragmalingvistických témat. Praha: PedF UK, 2010.
ŠEBESTA, K. Od jazyka ke komunikaci. Praha: Karolinum, 1999. VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, 2000.
SAICOVÁ ŘÍMALOVÁ, L. Pragmatika. Praha: Karolinum, 2014. http://cupress.cuni.cz/ink2_stat/dload.jsp?prezMat=53848 Další literatura:
Beck, G.: Zakázaná rétorika. 30 manipulativních technik. Praha: Grada, 2007. Čmejrková, S.: Televizní interview a jiné duely, mediální dialog jako žánr veřejné komunikace. SaS, 60, 1999, s. 247-267. Hausenblas, K.: Explicitnost a implicitnost jazykového vyjádření. SaS, 33, 1972, s. 98-105. Hoffmannová, J.: Jsou k sobě učitelé a žáci vždy zdvořilí? ČJL, 45, 1994-1995, 202-209. Jandová, E.: Čeština na www chatu. Ostrava: OU, 2006. Křivohalvý, J. - Mareš, J.: Komunikace ve škole. Brno: MU, 1995. Machová, S. - Švehlová, M.: Sémantika a pragmatická lingvistika. Praha: PedF UK, 2001. Morris, Desmond: Řeč těla. Bodytalk. Praha: ČS, 2009.
Nekula, M.: Signalizování ironie. SaS, 52, 1991, s. 10-19. Plenčárová, J.: Aktivní naslouchání při vyučování. Praha: Portál, 2006. Praško, J. - Prašková, H.: Asertivitou proti stresu. Praha: Grada, 1996. Trost, P.: Tabu vokativu. In: Studie o jazyku a literatuře. Praha: Torst, 1995, s. 46-48.
Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (20.01.2021)
Cíl kurzu: Naučit studenty pracovat s autentickými jazykovými materiály, ohodnotit obsahovou stránku projevů, odhalit manipulaci, pochopit skryté významy, zvládat řečovou etiketu. Smyslem kurzu je aplikace všech získaných poznatků při výuce českého jazyka na 1. stupni ZŠ. Součástí kurzu bude bohatá demonstrace modelových situací nastávajících při jazykové komunikaci.
Požadavky k zápočtu: Na základě pokynů zpracovat seminární práci s názvem "Didaktické využití pragmatiky na základní škole" Z nabídky témat (manipulace, argumentace, gender, řečové chování a zdvořilost, konflikt, asertivní komunikace, neverbální komunikace, interkulturní komunikace) vytvořit podle předlohy metodický list pro učitele a v případě zájmu možno vytvořit i PL pro žáky a v semináři prezentovat vybrané téma a organizaci aktivity ostatním.
Požadavky k zápočtu je nutno splnit v období konání výukových seminářů.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (20.01.2021)
Požadavky k zápočtu: Na základě pokynů zpracovat seminární práci s názvem "Didaktické využití pragmatiky na základní škole" Z nabídky témat (manipulace, argumentace, gender, řečové chování a zdvořilost, konflikt, asertivní komunikace, neverbální komunikace, interkulturní komunikace) vytvořit podle předlohy metodický list pro učitele a v případě zájmu možno vytvořit i PL pro žáky a v semináři prezentovat vybrané téma a organizaci aktivity ostatním.
Požadavky k zápočtu je nutno splnit v období konání výukových seminářů.