Poslední úprava: PhDr. Kamil Kotlík, Ph.D. (19.08.2019)
Předmět podává ucelený přehled poznatků z oblasti výchovy a vzdělávání jedinců s různými formami znevýhodnění a seznamuje posluchače s dějinami a současným pojetím oboru speciální pedagogiky. Předmět posluchače dále seznamuje s jednotlivými cílovými skupinami daných podoborů se zaměřením především na somatopedii a také s konkrétními speciálně pedagogickými metodami a přístupy. Náplní přednášek budou rovněž aktuální problémy edukace žáků se zdravotním postižením, zdravotním a sociálním znevýhodněním a se speciálními vzdělávacími potřebami, přičemž budou rovněž představeny nové metody a trendy výchovy a vzdělávání výše uvedených skupin jako i postoje a trendy většinové společnosti.
Poslední úprava: PhDr. Kamil Kotlík, Ph.D. (19.08.2019)
The subject gives a comprehensive knowledge overview from the field of upbringing and education of individuals with different forms of disadvantage. Furthet, the subject presents to students the history of special pedagogy and also with current conception of this subject. The subject also introduces students with particular target groups of different branches of special pedagogy, while the main focus lies in the field of somathopedy and in the concrete special pedagogical methods and approaches. The content of lectures creates also current problems of an education of pupils with health henadicap, health and social disadvantage and special educational needs, where there will be also introduced new methods and trends of upbringing and education of above mentioned groups as well as attitudes of a major society.
Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Kamil Kotlík, Ph.D. (19.08.2019)
1. Colker, R. (2013). Disabled Education. New York: New York University Press, 293 pp. ISBN 9780814708101
2. Fischer, S., Škoda.J. (2008). Speciální pedagogika. Praha: Triton, 205 s. ISBN 978-80-7387-014-0
3. Krejčířová, O. a kol. (2005). Problematika zaměstnávání občanů se zdravotním postižením. Praha: Rytmus, 87 s. ISBN 80-903598-1-7
4. Lieberman, L., Houston-Wilson, C. (2017). Strategies for Inclusion. Champaign: Human Kinetics, 232 pp. ISBN 1492517232
5. Mitchell, D. (2013). What Really Works in Special and Inclusive Education. Abingdon: Taylor & Francis Ltd., 368 p. ISBN 9780415623230
6. Slowík, J. (2016). Speciální pedagogika. Praha: Grada Publishing, 162 s. ISBN 978-80-271-0095-8
7. Titzl, B. (2000). Postižený člověk ve společnosti. Praha: UK-PedF. ISBN 80-86039-90-0
8. Vágnerová, M. (2014). Součansá psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 815 s. ISBN 978-80-262-0696-5
9. Westwood, P. (2015). Commonsense Methods for Children with Special Educational Needs. Abingdon: Taylor & Francis Ltd., 214 pp. ISBN 9781138022522
Poslední úprava: PhDr. Kamil Kotlík, Ph.D. (01.01.2020)
1. Colker, R. (2013). Disabled Education. New York: New York University Press, 293 pp. ISBN 9780814708101
2. Fischer, S., Škoda.J. (2008). Speciální pedagogika. Praha: Triton, 205 s. ISBN 978-80-7387-014-0
3. Krejčířová, O. a kol. (2005). Problematika zaměstnávání občanů se zdravotním postižením. Praha: Rytmus, 87 s. ISBN 80-903598-1-7
4. Lieberman, L., Houston-Wilson, C. (2017). Strategies for Inclusion. Champaign: Human Kinetics, 232 pp. ISBN 1492517232
5. Mitchell, D. (2013). What Really Works in Special and Inclusive Education. Abingdon: Taylor & Francis Ltd., 368 p. ISBN 9780415623230
6. Slowík, J. (2016). Speciální pedagogika. Praha: Grada Publishing, 162 s. ISBN 978-80-271-0095-8
7. Titzl, B. (2000). Postižený člověk ve společnosti. Praha: UK-PedF. ISBN 80-86039-90-0
8. Vágnerová, M. (2014). Součansá psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 815 s. ISBN 978-80-262-0696-5
9. Westwood, P. (2015). Commonsense Methods for Children with Special Educational Needs. Abingdon: Taylor & Francis Ltd., 214 pp. ISBN 9781138022522
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Kamil Kotlík, Ph.D. (19.08.2019)
Požadavky na zápočet:
písemný test
Poslední úprava: PhDr. Kamil Kotlík, Ph.D. (01.01.2020)
Credit requirements:
written test
Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Kamil Kotlík, Ph.D. (08.01.2020)
1. Speciální pedagogika jako vědní odvětví, vývoj současného paradigmatu
2. Principy a metody speciální pedagogiky, diagnostik ave speciální pedagogice
3. Reflexe vztahu společnosti k znevýhodněným jedincům v historickém kontextu
4. Tradiční a současné cílové skupiny speciální pedagogiky, inkluze, legislativa
5. Formování a vývoj současné podoby speciálních institucí podporujících znevýhodněné osoby
6. Nové trendy a významné zákonné standardy v oblasti lidských práv a vzdělávání znevýhodněných osob
7. Způsoby vyrovnávání s důsledky postižení
8. Speciální pedagogika osob se somatickým znevýhodněním (charakteristika, etiologie, prevalence, edukace, komunikace)
9. Speciální pedagogika osob se zrakovým znevýhodněním (charakteristika, etiologie, prevalence, edukace, komunikace)
10. Speciální pedagogika osob se sluchovým znevýhodněním (charakteristika, etiologie, prevalence, edukace, komunikace)
11. Speciální pedagogika osob s komunikačním znevýhodněním (charakteristika, etiologie, prevalence, edukace, komunikace)
12. Speciální pedagogika osob s mentálním znevýhodněním a pervazivními poruchami (charakteristika, etiologie, prevalence, edukace, komunikace)
13. Speciální pedagogika osob s poruchami chování (charakteristika, etiologie, prevalence, edukace, komunikace)
14. Speciální pedagogika osob se sociálním znevýhodněním (charakteristika, etiologie, prevalence, edukace, komunikace)
15. Speciální potřeby ve vzdělávání a příbuzná znevýhodnění
Poslední úprava: PhDr. Kamil Kotlík, Ph.D. (01.01.2020)
1. Special pedagogy as a branch, forming of its current paradigm
2. Principles and methods of specail pedagogy, diagnostics in special pedagogy
3. A reflection of the relation of a society towards disadvanaged people in historical context
4. Traditional and contemporary target groups, inclusion, legislation
5. A formation, a development and a current shape of special institutions supporting disadvantaged people
6. New trends and important legal standards in the field of human righs and an education of disadvantaged people
7. Ways of dealing with consequences of a disability
8. Motor impairments (somatopedy)
9. Special pedagogy of people with the visual impairment
10. Special pedagogy of people with the hearing impairment
11. Special pedagogy of people with the communication impairment
12. Special pedagogy of people with mental disabilities and pervasive disorders
13. Special pedagogy of people with behaviour disorders (ethopedy)
14. Social disadvantage
15. Special needs in education and related disadvantages
Studijní opory -
Poslední úprava: PhDr. Kamil Kotlík, Ph.D. (16.10.2020)
Přednášky předmětu Základy speciální pedagogiky jsou uskutečňovány v prostředí MS Teams.
Název týmu: Základy speciální pedagogiky (PPPD157)
Kód týmu: yu9a2mz
Odkaz na tým: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a2af7a6f2d0e04e7ab2c25f370468e38a%40thread.tacv2/conversations?groupId=b57c3a75-f61d-4a17-b4e2-f24ed4fd0583&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2
Studijní materiály (prezentace přednášek, odkazy na literaturu, kontrolní testy z jednotlivých bloků, kompendia otázek atp.) jsou dostupné v prostředí Moodle.
Název kurzu: Zaklady specialni pedagogiky PPPD206, PPPD177, PPPD157
Odkaz na kurz: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=9400
Poslední úprava: PhDr. Kamil Kotlík, Ph.D. (16.10.2020)
Lectures of a subject Základy speciální pedagogiky are realized by MS Teams.
Name of the team: Základy speciální pedagogiky (PPPD157)
Code of the team: yu9a2mz
Link to the team: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a2af7a6f2d0e04e7ab2c25f370468e38a%40thread.tacv2/conversations?groupId=b57c3a75-f61d-4a17-b4e2-f24ed4fd0583&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2
Study materials (presentations, sources, control tests from particular topics, list of questions etc.) are available in Moodle course.
Name of the course: Zaklady specialni pedagogiky PPPD206, PPPD177, PPPD157
Link to the course: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=9400