Poslední úprava: PhDr. Markéta Jarošová, Ph.D. (30.08.2023)
V rámci přednášek budou studenti obeznámeni s vývojem sběratelství uměleckých předmětů od antiky po současnost. Charakter sběratelství se postupně vyvíjel a sběratelské zájmy jednotlivých osobností podléhaly buď obecněji rozšířenému dobovému vkusu nebo byly naopak silně podmíněny vlastním zájmem sběratele. V průběhu staletí podlehli sběratelské vášni uměleckých předmětů jak římští císařové, tak i králové v době středověku i novověku. Právě reprezentativní královské sbírky sloužily posléze mnohým aristokratům, a později i zámožným měšťanům nebo bohatým podnikatelům, jako vzor, který se snažili napodobit. Na tvorbu uměleckých kolekcí mělo vliv jak společenské postavení sběratele, tak jeho finanční možnosti, které mu umožňovaly získat na uměleckém trhu žádoucí umělecká díla. Pro mnohé panovníky pracovala řada uměleckých agentů a poradců. Trh s uměním se velmi výrazně rozvíjel především v Nizozemí a Itálii a umělecká díla ze zaalpské i předalpské oblasti mohla prostřednictvím vybudované sítě agentů a uměleckých obchodů fluktuovat. Tento fenomén se dále rozvíjel i v průběhu 19. století, kdy do sféry evropského uměleckého trhu vstupují rovněž američtí magnáti. S nárůstem počtu uměleckých předmětů bylo zapotřebí rozvíjet i prostor vyhraněný prezentaci dílčích kolekcí. Od skromných privátních prostor situovaných většinou v sídle sběratele, případně jeho zahradě, se postupně, v souvislosti s myšlenkami osvícenství začaly soukromé umělecké sbírky zpřístupňovat veřejnosti. V této souvislosti bylo zapotřebí artikulovat rovněž specifický výstavní prostor, který by odpovídal nárokům kladeným na výstavní prostory. Bylo nutné zajistit dobré osvětlení, zabezpečit vhodné klimatické podmínky, zabezpečit výtvarná díla před dotyky návštěvníků apod. V průběhu 19. století byla založena řada „národních“ muzeí, která akcentovala umělecké poklady daného národa – státu. I v průběhu 20. století se vyvíjí muzejní a galerijní architektura, která pracovala s prostorem tzv. white cube. Vedle slavných sbírek, budou připomenuty i osobnosti sběratelů a znalců umění. Součástí předmětu bude návštěva veřejných i soukromých muzejních a galerijních institucí. V rámci časových možností se proto předpokládá kombinace přednášek ve třídě, prostřednictvím e-learningu a exkurzí.
Poslední úprava: PhDr. Markéta Jarošová, Ph.D. (30.08.2023)
During the lectures students will be acquainted with the development of collections of art objects from antiquity to the present. The character of collectibility gradually developed, and the collectors' interests of individual personalities were either more widespread in their taste or more strongly dependent on the collector's own interest. Over the centuries, collector's passion for art objects has subsided both in Roman emperors and kings in the Middle Ages and Modern Times. The very representative royal collections then served many aristocrats, and later wealthy burghers or rich entrepreneurs, as a pattern they tried to imitate. The creation of art collections was influenced both by the social position of the collector and by his financial possibilities, which allowed him to acquire the artworks on the art market. Many artistic agents and advisers worked for many rulers. The art market has grown significantly in the Netherlands and Italy, and works of art from the Arctic and Pre-Alpine regions have been able to fluctuate through a network of agents and art shops. This phenomenon continued to develop during the 19th century when American moguls entered the European art market. With the increase in the number of works of art, it was necessary to develop a space dedicated to the presentation of partial collections. From a modest private space, usually located in the collector's home or garden, gradually, in the context of the Enlightenment ideas, private art collections became available to the public. In this context, it was also necessary to articulate a specific exhibition space that would correspond to the demands placed on the exhibition spaces. It was necessary to ensure good illumination, to ensure appropriate climatic conditions, to secure the works of art before visitors' contact, etc. During the 19th century, a number of "national" museums were established, which accentuated the artistic treasures of the given nation-state. Even during the 20th century, museum and gallery architecture developed, which worked with the so-called white cube space. In addition to the famous collections, the personalities of collectors and art experts will be remembered.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Markéta Jarošová, Ph.D. (30.08.2023)
Cílem přednášek je obeznámit studenty s vývojem sběratelství uměleckých předmětů od antiky po současnost. Snaha seznámit studenty s praktickými okolnostmi chodu muzejních a galerijních institucí a nahlédnutí do jejich "zákulisí".
Poslední úprava: PhDr. Markéta Jarošová, Ph.D. (30.08.2023)
During the lectures, students will be acquainted with the development of collections of art objects from antiquity to the present.
Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Markéta Jarošová, Ph.D. (30.08.2023)
Základní literatura:
Dufková Marie / Ondřejová Iva (eds.): Historie sběratelství antických památek v českých zemích. Praha 2006
Fučíková Eliška (ed.): Rudolf II. a Praha: císařský dvůr a rezidenční město jako kulturní a duchovní centrum střední Evropy: Praha 1997
Neumann Jaromír: Obrazárna Pražského hradu. Praha 1966
Sklenář Karel (ed.): Velká kniha o Národním muzeu. Praha 2016
Slavíček Lubomír / Preiss Pavel / Vlnas Vít / Hojda Zdeněk: Artis pictoriae amatores. Evropa v zrcadle pražského barokního sběratelství. Praha 1993
Slavíček Lubomír: Sobě, umění, přátelům: Kapitoly z dějin sběratelství v Čechách a na Moravě 1650–1939. Barrister & Principal 2008
Šopák Pavel / Knapík Jiří / Olšovský Jaromír / Váhala David: Vademecum muzeologie. Opava 2012
Špét Jiří: Přehled vývoje českého muzejnictví I. : (do roku 1945). Brno 2003
Šturc Libor: Mistrovská díla Strahovské obrazárny. Praha 2016
Togner Milan (ed.): Kroměřížská obrazárna: katalog sbírky obrazů Arcibiskupského zámku v Kroměříži. Kroměříž 1998
Vlnas Vít (ed.): Obrazárna v Čechách 1796-1918. Katalog výstavy, uspořádané Národní galerií v Praze u příležitosti dvoustého výročí založení Obrazárny Společnosti vlasteneckých přátel umění v Čechách. Praha 1996
Wittlich Filip (ed.): Vojtěch svobodný pán Lanna. Sběratel, mecenáš a podnikatel. Katalog výstavy UPM. Praha 1996
Doporučená literatura:
Blažíček Oldřich: Obrazárny státních zámků. Praha 1957
Bouzek Jan / Čtvrtníková Magda / Ondřejová Iva: Katalog odlitků antické plastiky ze sbírky Univerzity Karlovy: Galerie antického umění Hostinné nad Labem. Praha 1978
Bouzek Jan: Antické umění v Československých sbírkách: Katalog výstavy. Praha 1979
Brožková Helena: Sběratelství. Praha 1983
Čech Leander (ed.): Františka Palackého Spisy drobné. Praha 1903
Elbelová Gabriela (ed.): Arcidiecézní muzeum Olomouc. Olomouc 2016
Fučíková Eliška: Obrazárna Pražského hradu: průvodce expozicí. Praha 1998
Honomichl Jiří: Zámek Konopiště. Frymburk 2015
Hrbatý Stanislav / Czajkowski Petr: Malované zbroje na Státním zámku Konopiště: poklady zbrojnic na hradech a zámcích ve správě Národního památkového ústavu. Brno 2015
Jakubec Ondřej / Zatloukal Pavel (eds.) Arcidiecézní muzeum Olomouc. Olomouc 2009
Ježková Markéta: TGM a sbírka umění pro Pražský hrad. Praha 2018
Josef Krása (ed.): Kramář Vincenc: O obrazech a galeriích. Praha 1983
Juffinger Roswitha / Walderdorff Imma: Czernin: Verzeichnis der Gemälde. Wien 2015
Kramář Vincenc: Stručný průvodce obrazárnou Společnosti vlasteneckých přátel umění v Čechách. Praha 1936
Kyzourová Ivana / Kalina Pavel: Strahovská obrazárna: od gotiky k romantismu: nově instalovaná historická expozice v klášteře premonstrátů na Strahově. Praha 1997
Kyzourová Ivana: Svatovítský poklad: katalog stálé výstavy v kapli sv. Kříže na Pražském hradě. Praha 2012
Lahoda Vojtěch / Uhrová Olga (eds.): Vincenc Kramář: od starých mistrů k Picassovi: Národní galerie v Praze, Sbírka moderního a současného umění - Veletržní palác 13.10.2000-28.1.2001. Praha 2000
Novák Josef: Dějiny bývalé hr. Černínské obrazárny na Hradčanech. In: Památky archeologické a místopisné, 1915, 27/3, 1-18
Pachmanová Martina (ed): Mít a být: sběratelství jako kumulace, recyklace a obsese. Praha 2008
Pachovská Anna: Kupka-Waldes. Malíř a jeho sběratel. Praha 1999
Slavíček Lubomír: Chvála sběratelství. Holandské obrazy 17. a počátku 18.století v českých sbírkách 1660-1939. Cheb 1993
Stehlíková Dana: Kabinety umění a kuriosit. Praha 1995
Šopák Pavel: Edmund Wilhelm Braun. Opava 2008
Špét Jiří: Muzea ve vývoji společnosti a národní kultury. Praha 1979
Šuman František: Mistrovská díla thunovské obrazárny na děčínském zámku. Děčín: Zámek Děčín, p. o. ve spolupráci s Národní galerií v Praze 2014
Zápalková Helena / Šturc Libor (eds.): Speculum mundi: sběratelství kláštera premonstrátů na Strahově. Olomouc 2014
Žalman Jiří: Kapesní průvodce po muzeu a muzejnictví: (fiktivní rozhovor Jiřího Žalmana s muzejní elévkou). Praha 2016
Žalman Jiří: Příručka muzejníkova. I, Tvorba, evidence, inventarizace a bezpečnost sbírek v muzeích a galeriích. Praha 20102
Žalman Jiří: Příručka muzejníkova. II, Metodické pokyny pro správu sbírek muzejní povahy, vývoz sbírkových předmětů mimo celní území Evropských společenství, realizaci výpůjček a zápůjček sbírkových předmětů pro výstavní účely: metodické texty, právní normy. Praha 2006
Poslední úprava: PhDr. Markéta Jarošová, Ph.D. (30.08.2023)
Basic literature:
Dufková Marie / Ondřejová Iva (eds.): Historie sběratelství antických památek v českých zemích. Praha 2006
Fučíková Eliška (ed.): Rudolf II. a Praha: císařský dvůr a rezidenční město jako kulturní a duchovní centrum střední Evropy: Praha 1997
Jakubec Ondřej / Zatloukal Pavel (eds.) Arcidiecézní muzeum Olomouc. Olomouc 2009
Ježková Markéta: TGM a sbírka umění pro Pražský hrad. Praha 2018
Kyzourová Ivana: Svatovítský poklad: katalog stálé výstavy v kapli sv. Kříže na Pražském hradě. Praha 2012
Neumann Jaromír: Obrazárna Pražského hradu. Praha 1966
Sklenář Karel (ed.): Velká kniha o Národním muzeu. Praha 2016
Slavíček Lubomír / Preiss Pavel / Vlnas Vít / Hojda Zdeněk: Artis pictoriae amatores. Evropa v zrcadle pražského barokního sběratelství. Praha 1993
Slavíček Lubomír: Chvála sběratelství. Holandské obrazy 17. a počátku 18.století v českých sbírkách 1660-1939. Cheb 1993
Slavíček Lubomír: Sobě, umění, přátelům: Kapitoly z dějin sběratelství v Čechách a na Moravě 1650–1939. Barrister & Principal 2008
Stehlíková Dana: Kabinety umění a kuriosit. Praha 1995
Šopák Pavel / Knapík Jiří / Olšovský Jaromír / Váhala David: Vademecum muzeologie. Opava 2012
Špét Jiří: Přehled vývoje českého muzejnictví I. : (do roku 1945). Brno 2003
Šturc Libor: Mistrovská díla Strahovské obrazárny. Praha 2016
Togner Milan (ed.): Kroměřížská obrazárna: katalog sbírky obrazů Arcibiskupského zámku v Kroměříži. Kroměříž 1998
Vlnas Vít (ed.): Obrazárna v Čechách 1796-1918. Katalog výstavy, uspořádané Národní galerií v Praze u příležitosti dvoustého výročí založení Obrazárny Společnosti vlasteneckých přátel umění v Čechách. Praha 1996
Wittlich Filip (ed.): Vojtěch svobodný pán Lanna. Sběratel, mecenáš a podnikatel. Katalog výstavy UPM. Praha 1996
Selected literature:
Blažíček Oldřich: Obrazárny státních zámků. Praha 1957
Bouzek Jan / Čtvrtníková Magda / Ondřejová Iva: Katalog odlitků antické plastiky ze sbírky Univerzity Karlovy: Galerie antického umění Hostinné nad Labem. Praha 1978
Bouzek Jan: Antické umění v Československých sbírkách: Katalog výstavy. Praha 1979
Brožková Helena: Sběratelství. Praha 1983
Čech Leander (ed.): Františka Palackého Spisy drobné. Praha 1903
Elbelová Gabriela (ed.): Arcidiecézní muzeum Olomouc. Olomouc 2016
Fučíková Eliška: Obrazárna Pražského hradu: průvodce expozicí. Praha 1998
Honomichl Jiří: Zámek Konopiště. Frymburk 2015
Hrbatý Stanislav / Czajkowski Petr: Malované zbroje na Státním zámku Konopiště: poklady zbrojnic na hradech a zámcích ve správě Národního památkového ústavu. Brno 2015
Josef Krása (ed.): Kramář Vincenc: O obrazech a galeriích. Praha 1983
Juffinger Roswitha / Walderdorff Imma: Czernin: Verzeichnis der Gemälde. Wien 2015
Kramář Vincenc: Stručný průvodce obrazárnou Společnosti vlasteneckých přátel umění v Čechách. Praha 1936
Kyzourová Ivana / Kalina Pavel: Strahovská obrazárna: od gotiky k romantismu: nově instalovaná historická expozice v klášteře premonstrátů na Strahově. Praha 1997
Lahoda Vojtěch / Uhrová Olga (eds.): Vincenc Kramář: od starých mistrů k Picassovi: Národní galerie v Praze, Sbírka moderního a současného umění - Veletržní palác 13.10.2000-28.1.2001. Praha 2000
Novák Josef: Dějiny bývalé hr. Černínské obrazárny na Hradčanech. In: Památky archeologické a místopisné, 1915, 27/3, 1-18
Pachmanová Martina (ed): Mít a být: sběratelství jako kumulace, recyklace a obsese. Praha 2008
Pachovská Anna: Kupka-Waldes. Malíř a jeho sběratel. Praha 1999
Šopák Pavel: Edmund Wilhelm Braun. Opava 2008
Špét Jiří: Muzea ve vývoji společnosti a národní kultury. Praha 1979
Šuman František: Mistrovská díla thunovské obrazárny na děčínském zámku. Děčín: Zámek Děčín, p. o. ve spolupráci s Národní galerií v Praze 2014
Zápalková Helena / Šturc Libor (eds.): Speculum mundi: sběratelství kláštera premonstrátů na Strahově. Olomouc 2014
Žalman Jiří: Kapesní průvodce po muzeu a muzejnictví: (fiktivní rozhovor Jiřího Žalmana s muzejní elévkou). Praha 2016
Žalman Jiří: Příručka muzejníkova. I, Tvorba, evidence, inventarizace a bezpečnost sbírek v muzeích a galeriích. Praha 20102
Žalman Jiří: Příručka muzejníkova. II, Metodické pokyny pro správu sbírek muzejní povahy, vývoz sbírkových předmětů mimo celní území Evropských společenství, realizaci výpůjček a zápůjček sbírkových předmětů pro výstavní účely: metodické texty, právní normy. Praha 2006
Metody výuky -
Poslední úprava: PhDr. Markéta Jarošová, Ph.D. (30.08.2023)
Přednášky s powerpointovou prezentací, online přednášky, Teams, Moodle, exkurze.
Poslední úprava: PhDr. Markéta Jarošová, Ph.D. (30.08.2023)
Lecture supplemented by a PowerPoint presentation, online lectures, Teams, Moodle.
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Markéta Jarošová, Ph.D. (30.08.2023)
HARMONOGRAM
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Markéta Jarošová, Ph.D. (30.08.2023)
Účast na přednáškách a exkurzích. Předmět je zakončen písemným testem v rozsahu přednášek a studijních materiálů zprostředkovaných prostřednictvím Moodle.