PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika náboženské výchovy - KPED129
Anglický název: Didactics of Religious Education
Zajišťuje: Katedra systematické a pastorální teologie (26-KSPT)
Fakulta: Katolická teologická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 8
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
letní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:6/0, --- [HS]
letní s.:6/0, Z [HS]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: distanční
Způsob výuky: distanční
Poznámka: předmět lze zapsat opakovaně
předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: ThLic. Ing. Marie Zimmermannová, Th.D.
Anotace -
Poslední úprava: ThLic. Ing. Marie Zimmermannová, Th.D. (11.09.2023)
Předmět navazuje na teoretický předmět Katechetika. Je zaměřen na použití principů, nastavení obsahů, volbu metod a jejich provedení v praxi při přípravě a realizaci katecheze a náboženského vzdělávání. Předmět je veden formou semináře s využitím metod, které si má student prakticky osvojit. Základním východiskem pro obsah předmětu je Direktorium pro katechezi vydané Papežskou radou pro novou evangelizaci v roce 2020.
Cíl předmětu
Poslední úprava: ThLic. Ing. Marie Zimmermannová, Th.D. (11.09.2023)

Absolvováním předmětu by student měl dosáhnout těchto klíčových kompetencí:

  • porozumět oboru didaktika náboženské výchovy, jejímu předmětu, cílům a prostředkům;
  • pojmenovat a objasnit základní principy náboženské výchovy (věrnost Bohu a člověku, inkulturace);
  • charakterizovat jednotlivé typy náboženské výchovy podle jejich cílů, účelu a adresátů; pojmenovat, v čem se vzájemně doplňují a kde je jejich místo v pastorační praxi církve;
  • porozumět iniciační katechezi a její pedagogice;
  • představit hlavní didaktické metody pro iniciační katechezi (kérygmatický a antropologický model), charakterizovat je a seznámit se s jejich použitím;
  • představit katechumenátní model, jeho etapy a využití v přípravě k iniciačním svátostem;
  • charakterizovat katechezi a náboženské vzdělávání dospělých, objasnit roli katechety v nich, seznámit se a umět použít prorocký model katecheze; 
  • charakterizovat cíle, účel a účastníky náboženské výchovy ve škole a její místo v Rámcových vzdělávacích programech
  • charakterizovat a kriticky posoudit současné didaktické modely náboženské výchovy ve škole a roli učitele v ní.
Literatura
Poslední úprava: ThLic. Ing. Marie Zimmermannová, Th.D. (11.09.2023)
Základní dokumenty:
Direktorium pro katechezi (2020), vydáno KNA 2022. 
Papež FRANTIŠEK, apoštolská exhortace Evangelii gaudium, 2013.
Uvedení do křesťanského života. Praha: Sekretariát České liturgické komise, 1987.
Dokument o směřování katecheze a náboženského vzdělávání v České republice, ČBK 2015. 
FRANCOUZSKÁ BISKUPSKÁ KONFERENCE. O směřování katecheze v dnešní době. KNA, 2008.

Související dokumenty:
Dokumenty II. vatikánského koncilu (1964-1965), Praha, 1995. POLÁČEK, Jaroslav. Cestou spásy. Křesťanská akademie, Řím, 1980. (komentář ke Gravissimum educationis). 
JAN PAVEL II., Apoštolská exhortace Catechesi tradendae (1978)
PAVEL VI., Apoštolská exhortace Evangelii nuntiandi (1975), Praha, 1990.
Náboženský rozměr výchovy v katolické škole. Praha: Sekretariát ČBK, 1994.
Vychovávat společně v katolické škole. Praha: ČBK, 2007.

Publikace a články:
ALBERICH, DŘÍMAL. Katechetika. Praha: Portál, 2008.
ELIAS, J. L. A History of Christian Education. Krieger publishing comp., Malabar, Florida, 2002.
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika. Grada, 2015. 

Články v revue Cesty katecheze (www.cestykatecheze.cz, Archiv):
FOSSION, André. Perspektivy katecheze v pluralitní společnosti. Cesty katecheze, 2009, č. 2, 3.
FOSSION, André. Katechumenát jako inspirativní model každé katecheze. Cesty katecheze, 2010, č. 2.
FOSSION, André. Pět kompetencí katechety. Cesty katecheze, 2010, č. 4.

ZIMMERMANNOVÁ a kol. Křesťanské kulturní dědictví. Hradec Králové, 2012.
ZIMMERMANNOVA a kol. Kněžna Ludmila. Praha, 2021. 

www.katecheze.cz
www.vychova-hodnoty.cz
Metody výuky
Poslední úprava: ThLic. Ing. Marie Zimmermannová, Th.D. (11.09.2023)
skupinové řešení zadaných úkolů, prezentace výsledků, diskuse
aktivní účast na prezentaci některých postupů vedených učitelem
Sylabus
Poslední úprava: ThLic. Ing. Marie Zimmermannová, Th.D. (11.09.2023)

1. Uvedení do didaktiky náboženské výchovy - 1 hod. 
2. Iniciační katecheze z pohledu didaktiky - 2 hod. 
3. Katechumenátní model v iniciační katechezi - 3 hod. 
4. Didaktické modely katecheze - 4 hod.
5. Didaktika náboženské výchovy ve školách - 2 hod.  

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: ThLic. Ing. Marie Zimmermannová, Th.D. (11.09.2023)

POŽADAVKY K ZÁPOČTU

  • získání alespoň 2/3 bodového ohodnocení z řešení úkolů lekcí č. 1 - 5
  • účast na prezenční výuce, neúčast omluvená (předmět je zaměřen především na praxi a prezenční účast je nutná)
  • účast na závěrečném kolokviu, které se bude věnovat otázkám k přemýšlení zadaným v jednotlivých lekcích 
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK