Poslední úprava: prof. PhDr. Tomáš Kubíček, Ph.D. (30.01.2023)
Předmět umožňuje pochopit základní vývojové a tematické procesy v české literatuře dvacátého století. Je založen na principu synchronních řezů na diachronním pozadí. Nejde přitom o tradiční vytváření chronologických celků, které se pokoušejí postihnout v rámci omezeného časového období různorodé procesy a oblasti vývoje literatury, ale jde o vytváření tematicky soustředěných celků, které sledují základní témata, popřípadě základní funkce, které ovlivňovaly a ovlivňují podobu české literatury nejenom v krátkodobém horizontu, ale vytvářejí základní vývojové linky, které se různě variují v odlišných historických kontextech v celém průběhu dvacátého století a vytvářejí tak dlouhodobou specifiku české literatury v kontextu literatury světové. Cílem kurzu je umožnit studentům pochopit trvalé či dlouhodobější procesy v dějinách literatury, ale zprostředkovaně i v dějinách české společnosti. Studenti by tak měli získat představu o komplexnější struktuře umění (nebudou tedy literaturu vnímat jako oddělenou oblast) a současně by měli získat vědomosti o procesech, které formovaly a formují aktuální podobu světa (literárního, kulturního i společenského), v němž žijí a které nacházejí svůj výraz v literatuře či prostřednictvím literatury. Dějiny literatury se tak pomocí tohoto kurzu stanou specifickým nástrojem poznání, které vede k sebereflexi národní i individuální, čímž se ukáže na didaktický potenciál tématu.
Cílem přednášek Dějiny české literatury je ukázat vývoj literatury jako součásti strukturních procesů vývoje společnosti, který současně pomáhá modelovat. V přednáškách (na rozdíl od přednášek prvního běhu, které se soutřeďovaly literání funkce a ukazovaly na svázanost či provázanost společenskcýh procesů a literatury) je zdůrazněna povaha literatury jako estetické skutečnosti,sledování vývoje, který, přesto, že reaguje na společenskou situaci a poptávku, neztrácí ze zřetele zvláštní povahu literatury, která se odráží ve vývoji literárních norem, zobrazovacích technik, výrazových prostředků. KOocentrovat se tedy budeme na literaturu (a její vývoj) jako na specifický jazyk, který zkládá fikční světy (v případě prózy) a vytváří specifickou podobu obrazných pojmenování, jimiž se literatura stává součástí systému uměleckých směrů a imanentního řádu.
Poslední úprava: prof. PhDr. Tomáš Kubíček, Ph.D. (30.01.2023)
The course enables an understanding of the basic developmental and thematic processes in twentieth-century Czech literature. It is based on the principle of synchronic cuts on a diachronic background. It is not about the traditional creation of chronological units that attempt to cover diverse processes and areas of literary development within a limited time period, but about the creation of thematically focused units that follow basic themes or basic functions, that have influenced and are influencing the shape of Czech literature not only in the short term, but also create basic developmental lines that vary in different historical contexts throughout the twentieth century and thus create the long-term specificity of Czech literature in the context of world literature. The aim of the course is to enable students to understand enduring or longer-term processes in the history of literature, but also, indirectly, in the history of Czech society. Students should thus gain an understanding of the more complex structure of art (they will not perceive literature as a separate field) and at the same time they should gain knowledge of the processes that have shaped and are shaping the current shape of the world (literary, cultural and social) in which they live and which find their expression in or through literature. Thus, through this course, the history of literature will become a specific tool of knowledge that leads to national and individual self-reflection, thus demonstrating the didactic potential of the topic.
Literatura
Poslední úprava: prof. PhDr. Tomáš Kubíček, Ph.D. (19.09.2019)
Brabec, Jiří: Panství ideologie a moc literatury. Studie, kritiky, portréty. Praha, Akropolis 2010.
Pešat, Zdeněk – Strohsová, Eva (eds.): Dějiny české literaturyIV. Praha, Victoria Publishing 1995.
Kubíček, Tomáš – Wiendl, Jan: Víra a výraz. Východiska a perspektivy české křesťanské poezie a prózy 20. století, Brno, Host 2005.
Jařab, Josef a kol.: Literární modernismus ve světě, Univerzita Palackého 2014
Papoušek, Vladimír (ed.): Dějiny nové moderny 1-4. Praha, Academia
hraniční zkušenost moderního umění I (moderna a velká válka) Česká moderna před válkou a po válce (Po stopách české moderny)
Josef Jedlička: Kde život náš je v půli se svou poutí
2.5.
Milan Kundera: Žert
9.5.
hraniční zkušenost moderního umění II (válka a nové totality) Válečná moderna, diskuse o moderním umění po roce 1945, hledání modernistické kontinuity v 60. letech, experiment – moderna a postmoderna
Hrabal: Obsluhoval jsem anglického krále
16.5.
Jáchym Topol: Anděl
Témata seminářů dr. Jiřího Smrčky
Karel Toman: Měsíce
Josef Čapek a Karel Čapek: Ze života hmyzu
Jaroslav Hašek: Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války (1. díl)
Jiří Wolker: Těžká hodina
Vítězslav Nezval: Edison
Vladislav Vančura: Markéta Lazarová
Jan Čep: Dvojí domov a Zeměžluč (vybrané povídky)
Karel Poláček: Okresní město
František Halas: Dokořán
Karel Čapek: Válka s mloky
Jiří Voskovec a Jan Werich: Caesar a Těžká Barbora
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: prof. PhDr. Tomáš Kubíček, Ph.D. (30.01.2023)
absolvování seminářů s maximální neúčasti v podobě 20%, vystoupení na semináři s aktivní účastí v podobě referátu, úspěšné vykonání závěrečné zkoušky