Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (13.09.2018)
Předmět seznamuje posluchače s problematikou vzdělávání dětí a žáků se sociálním znevýhodněním. Pozornost je věnována samotnému vymezení pojmu „sociální znevýhodnění“ a jeho případným souvislostem s etnickou příslušností,jazykovým a kulturním bariérám ve vzdělávání dětí; v kontextu vzdělávací praxe je pak důraz kladen na podpůrná a vyrovnávací opatření v předškolním vzdělávání dětí pocházejících ze sociálně znevýhodněného prostředí (pedagogická a speciálně - pedagogická podpora, pomoc asistentů pedagoga, spolupráce pedagogů s rodinami žáků, spolupráce školy
s neziskovými organizacemi).
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (30.10.2019)
The course acquaints students with the problems of education of children and pupils with social disadvantage. Attention is paid to the definition of the term "social disadvantage" and its possible connection with ethnicity, language and cultural barriers in the education of children; In the context of educational practice, emphasis is placed on supportive and compensatory measures in pre-school education of children from socially disadvantaged backgrounds (pedagogical and special - educational support, assistance of pedagogical assistants, cooperation of teachers with pupils' families, school cooperation with NGOs).
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (13.09.2018)
Cílem předmětu je seznámit posluchače s dopady sociálního znevhodnění do vzdělávání dětí a žáků škol a s dostupnými podpůrnými mechanismy.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (09.09.2021)
Výuka v předmětu bude probíhat prezenční formou. Pokud by v průběhu semestru došlo k vyhlášení opatření, která by prezenční formu výuky znemožňovala, bude výuka realizována alternativně, online, prostřednictvím nástroje Microsoft Teams.
Literatura -
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (30.10.2019)
ČLOVĚK V TÍSNI, o.p.s. Mají na to! Jak podpořit sociálně znevýhodněné dětí na ZŠ. Praha: Člověk v tísni, o.p.s., 2013. Dostupné také z: https://www.clovekvtisni.cz/uploads/file/1370963166-majinato_web.pdf.
NĚMEC, Jiří, ed. Výzkum a edukace sociálně znevýhodněných žáků: romští žáci, děti cizinců (uprchlíků), teorie, výzkum, edukační strategie. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-224-6.
NĚMEC, Zbyněk a kol. Asistence ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Praha: Nová škola, 2014. ISBN 978-80-903631-9-9. Dostupné také z: http://www.asistentpedagoga.cz/asistence-ve-vzdelavani-zaku-se-socialnim-vzdelavanim.
HARRY, Beth. The disproportionate placement of ethnic minorities in special education. In: FLORIAN, Lani. The SAGE Handbook of Special Education. London: SAGE, 2007. s. 67 – 84. ISBN 13-978-1-4129-0728-6.
NAVRÁTIL, Stanislav a MATTIOLI, Jan. Systémový přístup ke zvýšení úspěšnosti romských žáků v učení a jeho experimentální ověřování.: Brno: Paido, 2002. ISBN 80-7315-031-X.
NĚMEC, Jiří. Včela má pilu, aneb, Přípravné třídy pro děti ze sociálně znevýhodněného prostředí. . Brno: Masarykova univerzita, 2005. ISBN 80-210-3727-X.
NIKOLAI, Tomáš a SEDLÁČKOVÁ, Petra. Příběhy ze špatné čtvrti, aneb, Jak pracovat s tématem segregace nejen ve školství. Praha: Člověk v tísni, 2007. ISBN 978-80-86961-45-3.
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (30.10.2019)
ČLOVĚK V TÍSNI, o.p.s. Mají na to! Jak podpořit sociálně znevýhodněné dětí na ZŠ. [They got it! How to support socially disadvantaged children in primary schools.] Praha: Člověk v tísni, o.p.s., 2013. Dostupné také z: https://www.clovekvtisni.cz/uploads/file/1370963166-majinato_web.pdf.
NĚMEC, Jiří, ed. Výzkum a edukace sociálně znevýhodněných žáků: romští žáci, děti cizinců (uprchlíků), teorie, výzkum, edukační strategie. [Research and education of socially disadvantaged pupils: Roma pupils, children of foreigners (refugees), theory, research, educational strategies.] Brno: Paido, 2012. 221 s. ISBN 978-80-7315-224-6.
HARRY, Beth. The disproportionate placement of ethnic minorities in special education. In: FLORIAN, Lani. The SAGE Handbook of Special Education. London: SAGE, 2007. s. 67 – 84. ISBN 13-978-1-4129-0728-6.
NAVRÁTIL, Stanislav a MATTIOLI, Jan. Systémový přístup ke zvýšení úspěšnosti romských žáků v učení a jeho experimentální ověřování: (závěrečný výstup řešení grantového projektu GA ČR č. 406/00/0050). [System approach to increasing the success of Roma pupils in learning and its experimental verification: (final outcome of the grant project of the Czech Science Foundation No. 406/00/0050).] Brno: Paido, 2002. 107 s. ISBN 80-7315-031-X.
NĚMEC, Jiří. Včela má pilu, aneb, Přípravné třídy pro děti ze sociálně znevýhodněného prostředí. [The bee has a saw, or, Preparatory classes for children from socially disadvantaged backgrounds.] 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2005. 85 s. ISBN 80-210-3727-X.
NIKOLAI, Tomáš a SEDLÁČKOVÁ, Petra. Příběhy ze špatné čtvrti, aneb, Jak pracovat s tématem segregace nejen ve školství. [Stories from the wrong neighborhood, or, How to work with the theme of segregation not only in education.] Praha: Člověk v tísni, 2007. 117 s.ISBN 978-80-86961-45-3.
Šotolová, Eva. Vzdělávání Romů. [Education of the Roma.] Vyd. 4., V nakl. Karolinum 2., rozš. a upr. Praha: Karolinum, 2011. 130 s., [24] s. obr. příl.ISBN 978-80-246-1909-5.
Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (13.09.2018)
Dílčí témata předmětu:
1. vymezení kategorie sociálního znevýhodnění; specifické potřeby dětí a žáků se sociálním znevýhodněním;
2. sociální znevýhodnění a etnická příslušnost; jazykové a kulturní bariéry ve vzdělávání;
3. inkluze, integrace a segregace ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním; diskriminace ve vzdělávání a sociální podmíněnost výsledků inteligenčních testů;
4. podpůrná opatření ve vzdělávání sociálně znevýhodněných dětí v předškolním věku – v mateřských školách;
5. podpůrná opatření ve vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků v přípravných třídách a v základních školách;
6. role asistentů pedagoga (ethnic assistants) ve vzdělávání dětí a žáků se sociálním znevýhodněním;
7. specifika spolupráce vzdělávacích institucí s rodinami sociálně znevýhodněných žáků;
8. role orgánů sociálně-právní ochrany dítěte a nestátních neziskových organizací ve vzdělávání dětí a žáků se sociálním znevýhodněním.
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (30.10.2019)
Zpracování a prezentace seminární práce (4 str.) na dílčí téma z obsahového rámce předmětu, absolvování zápočtového testu (2 opravné pokusy).
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (30.10.2019)
Elaboration and presentation of seminar paper (4 pages) on a partial topic from the content of the course, passing the credit test (2 correction attempts).