Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (10.09.2023)
Předmět seznamuje studenty s teoriemi obecné didaktiky s důrazem na jejich implikace do současnosti a využitelnost v praxi české primární školy. Cílem předmětu je naučit studenty analyzovat vybrané didaktické teorie. Studenti se naučí správně formulovat vzdělávací cíl, na jeho základě vybírat učivo a plánovat efektivní výuku. Dále se naučí pracovat se současnými kurikulárními dokumenty a využívat nástroje efektivní komunikace a řešení rušivého chování ve výuce. V předmětu studenti aktovně pracují s pedagogicko-psychologickým portfoliem.
Poslední úprava: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (29.07.2020)
This course acquaints students with theories of general didactics with an emphasis on their implications to the actuall situation and usability in the practice of the Czech primary school. Learning outcomes of the course unit The aim of the course is to teach students to analyse selected didactic theories, to work with contemporary curriculum documents and to teach them to use and evaluate effective teaching methods ascertained by educational research and practice. The course provides an overview of basic problems of preparation, implementation and management of teaching. At first, students will be introduced to the problems and problems of the preparation of the lessons: definition of teaching objectives, selection of the curriculum, choice of teaching methods and didactic means. Further, the course deals with teaching and class management. The topic of evaluation will be discussed, especially the assessment of the formative use of the form of the teacher's assessment, peer review and self-evaluation. The course offers a basic insight into the issue of individualisation of teaching.
Podpora k výuce předmětu zde: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5709
The password will be sent to students after enrolling in the course.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (05.09.2022)
Student se orientuje v základních didaktických pojmech, které dokáže zasadit do kontextu výuky. S oporou o znalost odborných textů, terminologie a základních teoretických východisek vysvětlí postup plánování výuky, analyzuje modelové výukové situace a na příkladech ilustruje výukové cíle, principy výukové komunikace, řešení rušivého chování. Odborně zpracuje obecně didaktický problém.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (10.09.2023)
Studijní zátěž: přímá výuka: 18 hodin samostudium: 42 hodin úkoly v moodle: 10 hodin ročníková práce: 40 hodin
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (05.09.2022)
Rámcový vzdělávací program pro základní školy, školní vzdělávací programy
Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Jana Krátká, Ph.D. (07.10.2021)
Přednášky, interaktivní semináře, diskuse ve skupině, plnění úkolů v moodle, samostudium, studium a rešerše odborné literatury, teze zvoleného problému.
Sylabus -
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (10.09.2023)
Komunikace ve výuce
Strategie vzdělávací politiky ČR 2030+
Didaktika, obecná didaktika, oborové didaktiky
Cíle a obsah vzdělávání v primární škole
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, školní vzdělávací programy
Plánování výuky
Domény výukových cílů
Taxonomie vzdělávacích cílů
Řešení rušivého chování
Poslední úprava: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (27.03.2019)
Main topics of the course:
1. Didactics - subject, basic concepts
2. Overview of didactic concepts and examples of their application
3. Learning objectives - Objectives classification, methods and principles of goal formulation
6. Preparation for teaching - goal setting, selection of lessons, choice of teaching methods, choice of didactic aids, structure of the teaching unit, structure of activities
7. Class management - positive motivation, working with rules, effective communication, prevention of disruptive behaviour
8. Evaluation in teaching - objectives of evaluation, types of evaluation, formative feedback
9. Individualisation in teaching - basic approaches
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (12.09.2023)
Splnění úkolů v moodle v požadované kvalitě - nejpozději 5 pracovních dní po posledním prezenčním setkání
Studijní opory
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (03.10.2023)