Poslední úprava: doc. Mgr. Radek Marušák (05.10.2018)
Předmět je určen pro studenty specialiazcí Tv, Vv a Hv. Kurz seznamuje studenty s dramatickou výchovou jako s nejkomplexnějším oborem estetické výchovy a představuje ji jako metodu práce s dětmi předškolního věku, především v mateřské škole. Předmět je koncipován tak, aby studenti měli možnost seznámit se základními postupy a metodami dramatické výchovy vhodné při práci s dětmi předškolního věku. Důraz je kladen na rozvoj představivosti a fantazie jako základu tvořivé hry dramatické i nedramatické. Využívány jsou různé druhy reálných i imaginárních podnětů jako motivujících stimulů pro dramatické hry a improvizace (předmět, obraz, hudba, text). Jednotlivé lekce jsou zaměřeny na hry a cvičení rozvíjející empatii, skupinové vnímání, komunikační schopnosti, vnímání a orientaci v prostoru, smyslové vnímání. Všechny lekce jsou studentům představeny jako součást větších ucelených tematických celků. Lekce jsou odstupňovány obtížností a vhodností pro konkrétní věk dětí předškolního období. Každý student se stává aktivním účastníkem lekcí.
Poslední úprava: MgA. Alžběta Ferklová (02.03.2018)
The content is drama games and exercise, basic knowledge of drama methods and techniques, all together with methodology and variations for pre-schol age. The accent is on the process of drama in education, as possible base of the educational work in nursery school.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: MgA. Alžběta Ferklová (02.03.2018)
Cílem předmětu je základní vhled do metod a technik dramatické výchovy, a její metodiky, vzhledem k výchovnému procesu v MŠ.
Poslední úprava: MgA. Alžběta Ferklová (02.03.2018)
The aim of the course is the basic insight to the methods and techniques of D.I.E. and its methodology according to educational process in the Nursery school.
Literatura -
Poslední úprava: MgA. Alžběta Ferklová (02.03.2018)
Bláhová, Krista: Uvedení do systému školní dramatiky, Praha 1996
Budínská, Hana: Hry pro šest smyslů, Artama, 2016
Hurdová, Eva: Hrajeme si s padákem, Portál, Praha 2009
Koťátková, Soňa: Vybrané kapitoly z dramatické výchovy, Karolinum, Praha 1998
Machková, Eva: Úvod do studia dramatické výchovy, Praha 1998
Machková, Eva: Metodika dramatické výchovy, Praha 2011
Machková, Eva: Volba literární látky pro dramatickou výchovu aneb Hledání dramatičnosti, Praha 2000
Polzerová, Eva: Pohybová průprava jako součást dramatické výchovy, Artama, Praha 1995
Svobodová, Eva: Malý průvodce dramatickou výchovou v mateřské škole, Artama, Praha 1992
Švejdová, H. a Svobodová, E.: Metody dramatické výchovy v mateřské školy, Portál, Praha 2011
Ulrychová, Irena a kol.: Hrajeme si s pohádkami, Portál, Praha 2000
Poslední úprava: MgA. Alžběta Ferklová (02.03.2018)
Bláhová, Krista: Uvedení do systému školní dramatiky, Praha 1996
Budínská, Hana: Hry pro šest smyslů, Artama, 2016
Hurdová, Eva: Hrajeme si s padákem, Portál, Praha 2009
Koťátková, Soňa: Vybrané kapitoly z dramatické výchovy, Karolinum, Praha 1998
Machková, Eva: Úvod do studia dramatické výchovy, Praha 1998
Machková, Eva: Metodika dramatické výchovy, Praha 2011
Machková, Eva: Volba literární látky pro dramatickou výchovu aneb Hledání dramatičnosti, Praha 2000
Polzerová, Eva: Pohybová průprava jako součást dramatické výchovy, Artama, Praha 1995
Svobodová, Eva: Malý průvodce dramatickou výchovou v mateřské škole, Artama, Praha 1992
Švejdová, H. a Svobodová, E.: Metody dramatické výchovy v mateřské školy, Portál, Praha 2011
Ulrychová, Irena a kol.: Hrajeme si s pohádkami, Portál, Praha 2000
Metody výuky -
Poslední úprava: MgA. Alžběta Ferklová (02.03.2018)
Seminář.
Jedná se o praktické ukázky lekcí dramatické výchovy pro děti předškolního věku, které jsou odlišeny náročností, zdroji a náměty.
Poslední úprava: MgA. Alžběta Ferklová (02.03.2018)
Seminar.
It is a practical demonstration of the lessons of drama education for preschool children, which are differentiated demands, sources and ideas.
Sylabus -
Poslední úprava: MgA. Alžběta Ferklová (02.03.2018)
DV I. Sylabus
Průpravné hry a cvičení.
Metody a techniky DV.
DV a dítě předškolního věku.
DV jako základní metoda výchovného procesu v MŠ.
DV jako nejkomplexnější obor estetické výchovy.
Poslední úprava: MgA. Alžběta Ferklová (02.03.2018)
Propedeutic games and exercises.
Methods and techniques of D.I.E.
D.I.E. and pre - school aged child.
D.I.E. as the basic method of educational process in Nursery school.
D.I.E as the most comprehensive study of aesthetic education.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D. (29.10.2019)
100% docházka. Aktivní účast v seminářích. Příprava lekce dramatické výchovy pro děti předškolního věku.