Poslední úprava: ADAMECM/PEDF.CUNI.CZ (24.05.2012)
Cílem praxe je rozvíjení základů profesních kompetencí a kultivace budoucí učitelské osobnosti, jednající v pedagogické realitě s jejím hlubším porozuměním. Stěžejním úkolem průběžné pedagogické praxe je promyšlená příprava a realizace konkrétních úseků vzdělávací práce (mikrovýstupy) a jejich následná reflexe s důrazem na sebereflexi. Náplní praxe je strukturované pozorování pedagogických situací, plánování vzdělávacího procesu v mateřské škole, jeho realizace a následná reflexe.
Literatura
Poslední úprava: ADAMECM/PEDF.CUNI.CZ (24.05.2012)
Skalková, J. Obecná didaktika. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
Čábalová, D. Pedagogika. Praha : Grada, 2011. IS%BN 978-80-247-2993-0.
Autoevaluace mateřské školy (metodická příručka k vlastnímu hodnocení). Praha : VÚP, 2010. ISBN 978-80-87000-9-32-8.
Pedagogické hodnocení v pojetí RVP PV: Metodika pro podporu individualizace v podmínkách mateřské školy. Praha : VÚP, 2007. ISBN 978-80-87000-10-6.
Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. Praha : VÚP, 2005. ISBN 80-87000-01-3.
Praktickýprůvodce třídním vaazdělávacím programem mateřské školy. Praha : VÚP, 2004. ISBN 80-239-5940-9.
Metody výuky -
Poslední úprava: ADAMECM/PEDF.CUNI.CZ (24.05.2012)
praxe
Poslední úprava: ADAMECM/PEDF.CUNI.CZ (24.05.2012)
practice
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (02.02.2018)
Požadavky k zápočtu: 1. Potvrzený docházkový list (min. 80% docházka, nepřítomnost pouze z vážných důvodů nutno dokladovat a nahradit v době souvislé praxe a na základě domluvy s vedoucí praxe a fakultní učitelkou) 2. Prezentace pedagogického deníku (písemné přípravy, reflexe, sebereflexe) jako součásti pedagogického porfolia 3. Pozitivní hodnocení průběžné pedagogické praxe (vedoucí praxe, fakultní učitelka, oboroví didaktici, hodnocení skupiny) 4. Splněné zadané dílčí úkoly dle stanovených termínů.
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (02.02.2018)
- Hospitační činnosti (společná náslechová praxe skupiny studentů s následnou reflexí, vždy první setkání v semestru a párová náslechová praxe druhý klinický den praxe, dále na základě domluvy s fakultní učitelkou) - Asistenční činnosti (na základě předchozí domluvy) - Tvorba písemných příprav na vzdělávací činnosti v mateřské škole. - Studenti si ve dvojicích zařídí vzájemně videozáznam vlastní pedagogické práce s dětmi předškolního věku (po předchozí dohodě s fakultní učitelkou) - Mikrovýstupy (vystřídat různorodé činnosti opět na základě předchozí domluvy, respektování ŠVP, individuálních zvláštností školy i jednotlivých dětí) - Reflexe (reflexe realizované s fakultní učitelkou, reflexe realizované s obecnými či oborovými didaktiky, reflexe studentů - ve dvojicích) - Sebereflexe - Porovnání reflexí a sebereflexe - Posuzování silných a slabých stránek studenta a rozvoj učitelských kompetencí - Strukturované pozorování pedagogického procesu a pedagogických situací - Plnění dílčích úkolů - Seznámení se ŠVP, TVP, PLPP, IVP, školním řádem, pedagogickou dokumentací, evidenčními lístky dětí, vnitřními předpisy atd.