Poslední úprava: PERGLERO/PEDF.CUNI.CZ (25.01.2015)
Klavír:
Náplní předmětu je základní kurs současné klavírní pedagogiky s akcentem na uplatnění jejich zásad v počátečním stadiu výuky. Klavírní vyučování není pojímáno jako pouhá aplikace určitých pracovních postupů, nýbrž jako tvůrčí umělecký proces v nejširším slova smyslu. Cílem je - kultivace talentu, stimulace vlastní aktivity studentů, rozvoj jejich kreativity. Odrazovým můstkem jsou přitom vlastní pedagogické zkušenosti posluchačů oboru. V neposlední řadě sleduje výuka i celkové rozšíření obzoru po širší problematice předmětu, pokud jde o jeho literaturu i kritické pohledy na ni.
Housle: Předmět je zaměřen na postup nástrojové výuky v jednotlivých etapách vývoje houslového umění, na studium jednotlivých nástrojových škol a národních směrů v evropském kontextu. Stimuluje studenty k vlastní aktivitě při řešení problematiky výuky houslové hry.
Poslední úprava: TICHAL/PEDF.CUNI.CZ (16.02.2014)
Violin: This subject is intent on instruction of instrumental teaching in particular stages of evolutioof violin art, on study of particular instrumental schools and national trends in European context.
Piano: This subject contains a basic course of contemporary piano pedagogy with emphasis on application of the principles in the early stages of teaching.
Literatura
Poslední úprava: PERGLERO/PEDF.CUNI.CZ (25.01.2013)
Klavír: Dítě u klavíru. Sborník prací. Uspořádal Jan Dostal. Praha 1977. Jůzlová, Věra: Práce u klavíru. Praha 1982. Judovina-Galperina, Taťána B.: U klavíru bez slz aneb jsem pedagog dětí. Z ruského originálu přeložila Věra Jůzlová. LYNX, Brno 2000. Kogan, Grigorij M.: Práca pianistu. Z ruského originálu přeložil Miloslav Starosta. VŠMU Bratislava 1990 Kogan, Grigorij M.: před bránou majstrovstva. Z ruského originálu přeložil Jindřich Pazdrera. VŠMU Bratislava 1991 Martienssen, Carl Adolf: Tvorivé vyučovanie klavírnej hry. Z německého originálu Schöpferischer Klavierunterricht, 2. unveränderte Auflage, vyd. VEB Breitkopf und Härtel Musikverlag, Leipzig 1957, přeložil Mikuláš Strausz. Opus, Bratislava 1985. Nejgauz, Genrich: O umění klavírní hry. Z ruského originálu Ob iskusstve fortepiannoj igry, vyd. Muzgiz, Moskva 1961, přeložila D. Šimonková. Státní pedagogické nakladatelství, Praha 1983. Tichá, Libuše: Slyšet a myslet u klavíru. Nakladatelství AMU, Praha 2009. Timakin, Jevgenij M.: Výchova pianisty. Edy´s Score, Rokycany 1992. Vlasáková, Alena: Klavírní pedagogika. Nakladatelství AMU, Praha
Housle:
Foltýn,J. Metodika houslové hry a její současné vývojové směry (1994),Havas, K. 12lekcí nového přístupu k houslové hře (1997), Kamilarov, E. O technice levé ruky houslisty (1975), Micka, J. Hra na housle (1957), Pazdera, J. Vybrané kapitoly z metodiky houslové hry (2007), Štrausová, M. Srovnávání nejznámějších metodik 20.století (2001)
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: TICHAL/PEDF.CUNI.CZ (16.02.2014)
Klavír: Klíčové otázky klavírní pedagogiky. Orientace v reprezentativních zahraničních školách. Prezentace ukázkové vyučovací hodiny, určené žákům na úrovni absolventa ZUŠ
Housle:
Dvě otázky z probrané látky, ukázková vyučovací hodina s žákem ZUŠ
Sylabus
Poslední úprava: TICHAL/PEDF.CUNI.CZ (30.08.2011)
Klavír:
F. Emonts: Evropská klavírní škola - atraktivní škola, přístupná širokému okruhu žáků
A. Nikolajev a kol.: Škola hry na klavír - metodicky přesvědčivé řešení s výrazným
akcentem uměleckým
S.Suzuki: Piano school - sluchová metoda uplatněná jako nejvýznamnější princip výuky
C. Grindea and her pupils: We make our own Music - škola s akcentem na rozvoj tvořivosti žáků
H. G. Heumann: Klavierspielen - mein schönstes Hobby - škola pro dospělé začátečníky
E. M. Burnam: A Doezen a Day - tvořivé řešení prstových cvičení
Vstupní požadavky
Poslední úprava: PERGLERO/PEDF.CUNI.CZ (25.01.2015)
Vstupním požadavkem je absolvování předmětu ON2308308 (housle)