|
|
|
||
Poslední úprava: prof. Dr. phil. Josef Vojvodík, M.A. (31.08.2022)
Cílem semináře je reflexe uplatňování teoretických a metodologických přístupů se zvláštním zaměřením na vztah literární teorie a (čtenářské) praxe. |
|
||
Poslední úprava: prof. Dr. phil. Josef Vojvodík, M.A. (31.08.2022)
Seminář je třeba absolvovat v 1. a 2. (ve zdůvodněných případech případně i 3.) ročníku studia. Pravidelná a aktivní účast v semináři. |
|
||
Poslední úprava: prof. Dr. phil. Josef Vojvodík, M.A. (31.08.2022)
Literatura (výběrově) Literární teorie (obecně):
Culler, Jonathan: Krátký úvod do literární teorie. Host: Brno 2015. Culler, Jonathan: Teorie lyriky. Karolinum: Praha 2020. Macura, Vladimír – Jedličková, Alice: Průvodce po světové literární teorii 20. století. Host: Brno 2013. Nünning, Ansgar (ed.): Lexikon teorie literatury a kultury. Host: Brno 2006. Pechlivanos, Miltos (ed.): Úvod do literární vědy. Host: Brno 1999. Wellek, René: Koncepty literární vědy. H&H: Praha 2005.
Hermeneutika: Friedrich, Hugo: Struktura moderní lyriky. Od poloviny 19. století do poloviny 20. století. Host: Brno 2005. Gumbrecht, Hans Ulrich: Atmosphere, Mood, Stimmung. On a Hidden Potential of Literature. Stanford Univ. Press 2012. Gumbrecht, Hans Ulrich: Production of Presence. What Meaning Cannot Convey. Stanford Univ. Press 2003. O’Toole, Michael: The hermeneutic Spiral and Interpretation in Literature and the Visual Arts. Routledge: London 2018. Szondi, Peter: On Textual Understanding and Other Essays. transl. University of Minnesota Press: Minneapolis 1986. Szondi, Peter: Úvod do literární hermeneutiky. Host: Brno 2003. Szondi, Peter: Teória modernej drámy. Tatran: Bratislava 1969. Valdes, Mario: Phenomenological Hermeneutics and the Study of Literature. Univ. of Toronto Press 2019. Ziolkowski, Eric Jozef: Religion and Literature. History and Method. Brill: Leiden, Boston 2019.
Dekonstrukce: Barthes, Roland: S/Z. Francouzské myšlení II. Garamond: Praha 2007. Bloom, Harold et al.: Deconstruction and Criticism. Seabury Press: New York. 1979. De Man, Paul: The Rhetoric of Romanticism. Columbia Univ. Press, New York 2000. De Man, Paul: Allegories of Reading. Figural Language in Rousseau, Nietzsche, Rilke and Proust. Yale Univ. Press: New Haven 1982. De Man, Paul: Blindness and Insight. Essays in the Rhetoric of Contemporary Criticism. Univ. of Minnesota Press: Minneapolis 1971/1983. Derrida, Jacques: Texty k dekonstrukci. Archa: Bratislava 1993. Eagleton, Terry: Úvod do literární teorie. Triáda: Praha 2005. Fišerová, Michaela: Dekonstrukce podpisu. Jacques Derrida a opakování neopakovatelného. Togga: Praha 2018. Fulka, Josef: Roland Barthes. Od ideologie k fantasmatu. Togga: Praha 2010. Frank, Manfred: Co je neostrukturalismus? Sofis: Praha 2000.
Intertextovost a intermedialita: Bachtin, Michail Michailovič: Román jako dialog. Odeon: Praha 1980. Bloom, Harold: The Anxiety of Influence. A Theory of Poetry. Oxford University Press: New York 1973. Didi-Huberman, Goerges: Ninfa moderna. Esej o spadlé draperii. Fra: Praha 2009. Didi-Huberman, Goerges: Před časem. Barrister & Principal: Brno 2008. Fedrová, Stanislava – Jedličková, Alice: Intermediální poetika příběhu. Akropolis: Praha 2012. Fischer-Lichte, Erika: Estetika performativity. Na Konári: Rožnov p. Radhoštěm 2011. Heath, Thomas: Reading Lamentations Intertextually. T&T Clark: London, New York 2021. Lachmann, Renate: Memoria fantastika. Herrmann & synové: Praha 2002. Müller, Richard – Chudý, Tomáš a kol.: Za obrysy média. Literatura a medialita. Karolinum: Praha 2020.
Recepční estetika: Bloom, Harold: Kánon západní literatury. Knihy, které prošly zkouškou věků. Prostor: Praha 2000. Červenka, Miroslav (ed.): Čtenář jako výzva. Výbor z prací kostnické školy recepční estetiky. Host: Brno 2001. Gumbrecht, Hans Ulrich: Making Sense in Life and Literature. Univ. of Minnesota Press: Minneapolis 1992. Iser, Wolfgang: Jak se dělá teorie. Karolinum: Praha 2009. Jauss, Hans Robert: Toward an Aesthetic of Reception. Univ. of Minnesota Press: Minneapolis 1982. Kolarov, Radosvet: Repetition and Creation. Poetics of Autotextuality. Routledge: New York, London 2021. Willand, Marcus: Lesermodelle und Lesertheorien. Historische und systematische Perspektiven. De Gruyter: Berlin, Boston 2014.
Naratologie: Bal, Mieke: Narratology. Introduction to the Theory of Narrative. Univ. of. Toronto Press: Toronto 1985. Caracciolo, Marco: The Experientiality of Narrative. An Enactivist Approach. De Gruyter: Berlin, Boston 2014. Doležel, Lubomír: Narativní způsoby v české literatuře. Pistorius & Olšanská 2014. Doležel, Lubomír: Heterocosmica. Fikce a možné světy. Karolinum 2003. Genette, Gérard: Fikce a vyprávění. Ústav pro českou literaturu AVČR: Praha 2007. Genette, Gérard: Metalepsa. Od figúry k fikcii. Kalligram: Bratislava 2005. Genette, Gérard: Narrative Discourse. An Essay in Method. Cornell University Press: New York 1983. Kubíček, Tomáš – Bílek, Petr A. – Hrabal, Jiří: Naratologie. Strukturální analýza vyprávění. Dauphin: Praha 2013. Stanzel, Franz Karl: Teorie vyprávění. Odeon: Praha 1988.
Nový historismus / New Historicism: Bolton, Jonathan (ed.): Nový historismus / New Historicism. Host: Brno 2007. Geertz, Clifford: Interpretace kultur. Sociologické nakladatelství: Praha 2000. Greenblatt, Stephen: William Shakespeare. Velký příběh neznámého muže. Albatros: Praha 2007. Greenblatt, Stephen: Renaissance Self-Fashioning. From More to Shakespeare. Univ. of. Chicago Press 2005.
Strukturalismus, strukturální analýza textu, sémiotika: Culler, Jonathan: Structuralist Poetics. Structuralism, Linguistics and the Study of Literature, Routledge: London 1975. Červenka, Miroslav: Významová výstavba literárního díla. Karolinum: Praha 1992. Červenka, Miroslav: Styl a význam. Studie o básnících. Čs. spisovatel 1991. Deleuze, Gilles: Proust a znaky. Herrmann & synové: Praha 1999. Eco, Umberto: Teorie sémiotiky. Argo: Praha 2009. Jakobson, Roman: Poetická funkce. H&H: Praha 1995. Jankovič, Milan: Cesty za smyslem literárního díla. Karolinum: Praha 2005. Lotman, Jurij M.: Kultura a exploze. Host: Brno 2013. Lotman, Jurij M.: Štruktúra umeleckého textu. Tatran: Bratislava 1990. Mukařovský, Jan: Studie I – II. Host: Brno 2007. Pešat, Zdeněk: Dialogy s poezií. Československý spisovatel: Praha 1985. Riffaterre, Michael: Semiotics of Poetry. Indiana Univ. Press 1978/1984. Sládek, Ondřej (ed.): Český strukturalismus v diskusi. Host: Brno 2014. Veltruský, Jiří: Drama jako básnické dílo. Host: Brno 1999. Wellbery, David E.: Lessing's Laocoon. Semiotics and Aesthetics in the Age of Reason. Cambridge University Press 2009.
Analýza diskurzu: Foucault, Michel: Slova a věci. Computer Press: Praha 2007. Foucault, Michel: Myšlení vnějšku. Herrmann & synové: Praha 2003. Foucault, Michel: Archeologie vědění. Herrmann & synové: Praha 2002. Foucault, Michel: Diskurs, autor, genealogie. Svoboda: Praha 1994. Kittler, Friedrich A.: Gramofon. Film. Typewriter. Karolinum: Praha 2018. Schneiderová, Soňa: Analýza diskurzu a mediální text. Karolinum: Praha 2016.
Psychoanalytická a psychologicky fundovaná lit. věda: Bachelard, Gaston: Poetika snění. Malvern: Praha 2010. Bachelard, Gaston: Psychoanalýza ohně. Mladá fronta: Praha 1994. Ébert-Zeminová, Catherine: Texterritorium. V souřadnicích moderního francouzského písemnictví. Karolinum: Praha 2014. Fulka, Josef: Psychoanalýza a francouzské myšlení. Herrmann & synové: Praha 2008. Freud, Sigmund: O člověku a kultuře. Odeon: Praha 1990. Muller, John P. – Richardson, William J. (eds.): The Purloined Poe. Lacan, Derrida and Psychoanalytic Reading. Johns Hopkins University Press: Baltimore 1988. Strarobinski, Jean: Tři figury posedlosti. Karolinum: Praha 2013. Strarobinski, Jean: Melancholie v zrcadle. Tři přednášky o Baudelairovi. Malvern 2013. Vojvodík, Josef – Hrdlička, Josef (eds.): Osoba a existence. Z perspektivy fenomenologicko-antropologické psychiatrie. Host: Brno 2009.
Kulturní a literární antropologie: Assmann, Jan: Kultura a paměť. Písmo, vzpomínka a politická identita v rozvinutých kulturách starověku. Prostor: Praha 2001. Assmannová, Aleida: Prostory vzpomínání. Podoby a proměny kulturní paměti. Karolinum: Praha 2018. Bachtin, Michail Michajlovič: François Rabelais a lidová kultura středověku a renesance. Argo: Praha: 2007. Greenblatt, Stephen: The Rise and Fall of Adam and Eve. W. W. Norton & Company: New York, London 2017. Iser, Wolfgang: Fiktivní a imaginární. Perspektivy literární antropologie. Karolinum: Praha 2017. Sutrop, Margit: Fiction and Imagination. The Anthropological Function of Literature. Mentis Verlag: Paderborn 2000.
Feministická lit. teorie: Butlerová, Judith: Závažná těla. O materialitě a diskursivních mezích „pohlaví“. Karolinum: Praha 2016. De Lauretis, Teresa – White, Patricia: Figures of Resistance. Essays in Feminist Theory. Univ. of Illinois Press: Urbana 2007. Genz, Stéphanie – Brabon, Benjamin A.: Postfeminism. Cultural Texts and Theories. Edinburgh Univ. Press 2018. Morrisová, Pam: Literatura a feminismus. Host: Brno 2000. Heczková, Libuše: Píšící Minervy. Vybrané kapitoly z dějin české literární kritiky. nakl. FF UK: Praha 2009. Kristeva, Julia: Polyfonie. Významy, pohlaví, světy. Nakl. Malovaný kraj: Břeclav 2008. Kristeva, Julia: Jazyk lásky. One Woman Press: Praha 2004. Plain, Gill: A history of Feminist Literary Criticism. Cambridge Univ. Press 2007. |
|
||
Poslední úprava: prof. Dr. phil. Josef Vojvodík, M.A. (31.08.2022)
Teorie literatury se dnes nachází ve zvláštní situaci: na jedné straně je samozřejmou součástí studijních filologických programů, na druhé straně probíhají mezinárodní konference a diskuse na téma „Theory after the end of theory“. Jestliže jsou osmdesátá a devadesátá léta 20. století, pokud jde literární teorii, ve znamení diferencování a pluralizace teoretických koncepcí a modelů, otevřela se na konci devadesátých let pro literární teorii nová oblast vědy o médiích, teorie médií, kulturologických nebo kulturně-sociologicky, resp. sociologicko-historicky zaměřených studií, ale také oblast přírodních věd, neurovědy atd. Navzdory tomuto rozpětí zůstávají stále platnými a podstatnými základní otázky: Co je literatura? Co je úkolem literární teorie? Jaká je její vědecká pozice? Možná má pravdu také literární teoretik a významný romanista Hans Ulrich Gumbrecht, který vyslovil názor (Atmosphere, Mood, Stimmung. On a Hidden Potential of Literature, 2012), že literární věda by se neměla soustředit na diskuse o teoriích a metodách, nýbrž mnohem spíše na „naladění jako dimenzi literární zkušenosti“, že „čtení“ těchto naladění a atmosfér je možnou budoucností literární vědy. V každém případě víme, že smyslem literární teorie není otevírat zasvěceným čtenářům hermetické a exkluzivní horizonty uměleckých textů, nýbrž – a jako kontra stále opakovaným předsudkům – uvážlivým uplatňováním metodologických, literárně-teoreticky fundovaných koncepcí otevírat literární umělecký text, tj. činit jej plauzibilním všem zájemcům. Stejně tak je zřejmé, že literární věda nemůže být – a to je také často opakovaný předsudek – něčím libovolným, již proto ne, a v prvé řadě proto ne, že interpretace uměleckých děl má být adekvátní umělecké intenci. Každá textově interpretační praxe, směřující k objasnění a výkladu, postupuje implicitně metodicky. A každý textově interpretační postup, jenž si nárokuje odbornost, musí být intersubjektivně zprostředkovatelný a verifikovatelný. Proto je často opakovaný názor, že teorie znesnadňuje nebo dokonce zatemňuje rozumění dílu, mylný a v každém ohledu diletantský. Základní teoretické koncepce a metodologické přístupy: hermeneutika – recepční estetika – intertextovost a intermedialita – naratologie – strukturální analýza textu – literární sémiotika – nový historismus (New Historicism) – analýza diskurzu – dekonstrukce – psychoanalytická lit. věda – sociálně-historický přístup – feministická lit. teorie. |