Poslední úprava: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (29.08.2019)
Kurz nabízí prohloubení teoretických znalostí o školní třídě a praktických postupů při její organizaci. Oborové zázemí tvoří zejména sociální a vývojová psychologie. Cílem je vybavit studenty znalostmi a dovednostmi, které jim umožní využívat skupinové dynamiky ve prospěch jednotlivých žáků i skupiny jako celku ve své budoucí pedagogické praxi.
Zvýšená pozornost je věnována diagnostice klimatu školní třídy a zásadám intervence při jeho ovlivňování, tvorbě třídnických hodin a roli třídního učitele v prevenci rizikového chování ve třídě.
V kurzu budou oslovena tato témata:
1. Definice skupiny. Typologie skupin. Skupinová struktura a dynamika. Role a pozice ve skupině/ ve třídě.
2. Utváření skupin. Vývoj školní třídy jako sociální skupiny s ohledem na věk žáků/yň.
3. Diagnostika třídy, hlavní diagnostické metody: pozorování, rozhovory, dotazníky, hry s diagnostickým potenciálem.
4. Sociometrické dotazníky, jejich užití, zpracování a interpretace. Ukázka dotazníku.
5. Narušené vztahy ve skupině, šikana. Dívky a chlapci ve skupině.
6. Intervence ve školní třídě a její zásady. Třídní komunitní kruhy, tvorba pravidel, třídnická setkání. Role třídního učitele a tvorba třídnické hodiny. Vývoj třídnických hodin. Školy v přírodě, adaptační programy a další možnosti stmelování kolektivu.
7. Ucelené programy primární prevence ve školní třídě.
8. Řešení náročných situací ve školní třídě.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (30.08.2019)
BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Praha: Triton, 2004. BENDL, S., KUCHARSKÁ, A. (eds.) Kapitoly ze školní pedagogiky a psychologie. Praha: PedF UK, 2008. BRAUN, R., MARKOVÁ, D., NOVÁČKOVÁ, J. Praktikum školní psychologie. Praha: Portál, 2014. ČAPEK R. (2010). Třídní klima a školní klima. Praha: Grada Publishing, 2010. HADJ MOUSSOVÁ Z. a kol. Pedagogicko-psychologické poradenství III. Intervence. Praha: PedF UK, 2004. HADJ MOUSSOVÁ, Z. a kol. Pedagogicko psychologické poradenství I. Vybrané problémy. Praha: PedF UK, 2005. HAYESOVÁ, N. Základy sociální psychologie. Praha: Portál, 1998. HERMOCHOVÁ, S. Skupinová dynamika ve školní třídě. Praha: Portál, 2004. HRABAL, V. Diagnostika. Praha: PedF UK, 2002. HRABAL, V. Sociální psychologie. Praha: PedF UK, 2002. KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2001. LAŠEK J. Sociálně psychologické klima školních tříd a škol. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001. MAREŠ, J. - KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno: MU, 1995. VÁGNEROVÁ M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha, Karolinum, 2001. VALENTOVÁ, L. a kol. Školní poradenství I. Praha: PedF UK, 2013. VALENTOVÁ, L. a kol. Školní poradenství II. Praha: PedF UK, 2013. http://klima.pedagogika.cz/
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (29.08.2019)
Účast na seminářích, průběžná četba a plnění zadaných úkolů; závěrečný seminární úkol či didaktický test.
Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (09.12.2019)
Studijní opory:
Školní třída - východiska a reflexe řešených témat: https://drive.google.com/open?id=1zqjlXOZDXMPXl9LtQ18FDQoSB82YBXtg