Poslední úprava: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (01.09.2019)
Cílem kurzu je seznámit studující s kognitivní a s metakognitivní složkou lidského myšlení a s možnostmi jejich rozvíjení. Důraz bude kladen na osobní zisk studujících, tedy na to, aby naučené dokázali využít v rámci svého vlastního vzdělávání. V rámci kurzu si studenti sami vyzkouší některé z nástrojů, které jsou užívány ke kognitivnímu a metakognitivnímu tréninku.
Kurz je tvořen třemi bloky.
1. Kognitivní a metakognitivní funkce
V rámci tohoto bloku se studující seznámí se základními pojmy související s danou oblastí. Dále se budeme zabývat klasifikaci kognitivních funkcí a metakognitivních komponent. Podrobněji se pak budeme věnovat vybraným funkcím a komponentám – zejména paměti a metakognitivní regulaci.
2. Možnosti rozvoje kognitivních a metakognitivních funkcí
V rámci druhého bloku se budeme zabývat možnostmi rozvoje jak kognitivních, tak metakognitivních funkcí, přičemž se blíže zaměříme na rozdíly mezi oběma přístupy. Věnovat se budeme také východiskům a efektivitou.
3. Představení vybraných tréninkových programů
V závěrečném bloku si podrobněji představíme vybrané tréninkové programy (WM Campaign, FIE a Cogmed). V rámci programu WM Campaign navíc studující získají vlastní unikátní přístupový kód a budou si tedy moci projít celým tréninkovým programem.
Poslední úprava: PhDr. Anna Páchová, Ph.D. (04.02.2024)
The aim of the course is to introduce students to the cognitive and metacognitive components of human thinking and the possibilities of their development. Emphasis will be placed on the students' personal gain, i.e. on them being able to use what they have learned in their own education. As part of the course, students will try out some of the tools that are used for cognitive and metacognitive training.
The course consists of three blocks.
1. Cognitive and metacognitive functions
As part of this block, students will become familiar with the basic concepts related to the given area. Next, we will deal with the classification of cognitive functions and metacognitive components. We will then focus on selected functions and components in more detail - especially memory and metacognitive regulation.
2. Possibilities of developing cognitive and metacognitive functions
In the second block, we will deal with the possibilities of developing both cognitive and metacognitive functions, focusing more closely on the differences between the two approaches. We will also focus on starting points and efficiency.
3. Presentation of selected training programs
In the final block, we will introduce selected training programs (WM Campaign, FIE and Cogmed) in more detail. In addition, as part of the WM Campaign program, students will receive their own unique access code and will therefore be able to go through the entire training program.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Anna Páchová, Ph.D. (25.01.2024)
Cílem kurzu je seznámit studující s kognitivní a s metakognitivní složkou lidského myšlení a s možnostmi jejich rozvíjení. Důraz bude kladen na osobní zisk studujících, tedy na to, aby naučené dokázali využít v rámci svého vlastního vzdělávání.
Výsledky učení:
Definovat pojem kognitivní a metakognitivní funkce a vysvětlit rozdíly mezi nimi.
Uvést možnosti rozvoje pracovní paměti u dětí včetně konkrétních odkazů.
Porovnat kognitivní a metakognitivní trénink.
Diskutovat výhody počtačového tréninku vs. tréninku tižka papír.
Navrhnout myšlenkovu mapu kognice a metaokgnice.
Uvést příklady rozvoje metakognitivních funkcí.
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (07.02.2024)
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky
0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení
30 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe
0 minut
Samostudium literatury (za semestr)
5 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr)
0 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr)
5 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce
0 hodin
Příprava na zápočet
20 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška
0 hodin
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (01.09.2019)
JAEGGI, S. M., BUSCHKUEHL, M., JONIDES, J., & PERRIG, W. J. Improving fluid intelligence with training on working memory. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America. 2008, 105(19), 6829–6833.
KLINBERG, T., FERNELL, E., OLESEN, P. J., JOHNSON, M., GUSTAFFSON, P., DAHLSTRÖM, K., … WESTERBERG, H. Computerized training of working memory in children with ADHD--a randomized, controlled trial. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry. 2005, 44(2), 177–186.
KRYKORKOVÁ, H., CHVÁL, M. Rozvoj metakognice–cesta k hodnotnějšímu poznání. Pedagogika. 2001.51(2), 185-196.
LOKAJÍČKOVÁ, V. Metakognice–vymezení pojmu a jeho uchopení v kontextu výuky. Pedagogika. 2014, 64(3), 287-306.
MÁLKOVÁ, G. Co (ne) dokáže instrumentální obohacování Reuvena Feuersteina. Československá psychologie. 2006, 50(6), 543.
PÁCHOVÁ, A., ŠTUMPF, O. Paměť příliš podceňovaná. In M. Dolejš & M. Charvát, et al., PhD Existence II česko-slovenská psychologická konference (nejen) pro doktorandy a o doktorandech (s. 100-109). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3037-9
PÁCHOVÁ, A. Vliv tréninku pracovní paměti na oblast vyšších poznávacích procesů. In V. Ježková (Ed.) Kvalita ve vzdělávání, XX. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu (428-441). Praha: UK Praha, 2012.
Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (01.09.2019)
Metody podpory distančního studia
Kurz Moodle. Kurz bude strukturován podle tematických bloků (viz sylabus). Ke každému bloku bude k dispozici literatura a úkoly.
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Anna Páchová, Ph.D. (04.02.2024)
Kurz je tvořen třemi bloky.
1. Kognitivní a metakognitivní funkce V rámci tohoto bloku se studující seznámí se základními pojmy související s danou oblastí. Dále se budeme zabývat klasifikaci kognitivních funkcí a metakognitivních komponent. Podrobněji se pak budeme věnovat vybraným funkcím a komponentám – zejména paměti a metakognitivní regulaci.
2. Možnosti rozvoje kognitivních a metakognitivních funkcí V rámci druhého bloku se budeme zabývat možnostmi rozvoje jak kognitivních, tak metakognitivních funkcí, přičemž se blíže zaměříme na rozdíly mezi oběma přístupy. Věnovat se budeme také východiskům a efektivitou.
3. Představení vybraných tréninkových programů V závěrečném bloku si podrobněji představíme vybrané tréninkové programy (WM Campaign, FIE a Cogmed). V rámci programu WM Campaign navíc studující získají vlastní unikátní přístupový kód a budou si tedy moci projít celým tréninkovým programem.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Anna Páchová, Ph.D. (25.01.2024)
Docházka, absolvování kognitivně tréninkového programu, splění všech úkolů v moodlu
Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Anna Páchová, Ph.D. (25.01.2024)
Viz Moodle, Kurz s názvem Metakognitivní schopnosti a jejich rozvíjení - dálkaří