PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Základy německého, rakouského a švýcarského práva ve vzájemném srovnání a v aktuálních debatách - JTB347
Anglický název: Basics of the German, Austrian nd Swiss Law in Comparison and in Common Debate
Zajišťuje: Katedra německých a rakouských studií (23-KNRS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: 15 / neurčen (15)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Mgr. Alena Zelená, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Mgr. Alena Zelená, Ph.D.
Soubory Komentář Kdo přidal
stáhnout Pravo_2023_Prednaska1.pptx Přednáška 1: "Kopftuch" PhDr. Mgr. Alena Zelená, Ph.D.
stáhnout Pravo_2023_Prednaska10.pptx Přednáška 10: Ústavní soudnictví v NMZ PhDr. Mgr. Alena Zelená, Ph.D.
stáhnout Pravo_2023_Prednaska11.pptx Přednáška 11: Právo v době informační PhDr. Mgr. Alena Zelená, Ph.D.
stáhnout Pravo_2023_Prednaska3_resp2.pptx Přednáška 2 a 3: Teorie práva a historie ústavního práva NMZ PhDr. Mgr. Alena Zelená, Ph.D.
stáhnout Pravo_2023_Prednaska4_resp5.pptx Přednáška 4: Základní principy ústav NMZ, instituce a vztahy - přehled PhDr. Mgr. Alena Zelená, Ph.D.
stáhnout Pravo_2023_Prednaska5_resp6.pptx Přednáška 5: Federalismus v NMZ PhDr. Mgr. Alena Zelená, Ph.D.
stáhnout Pravo_2023_Prednaska7.pptx Přednáška 7: Přímá demokracie: referenda a volby v NMZ PhDr. Mgr. Alena Zelená, Ph.D.
stáhnout Pravo_2023_Prednaska8.pptx Přednáška 8: Vztah k EU PhDr. Mgr. Alena Zelená, Ph.D.
stáhnout Pravo_2023_Prednaska9.pptx Přednáška 9: Státní příslušnost PhDr. Mgr. Alena Zelená, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. Jiří Vykoukal, CSc. (27.09.2023)
Kurz představí některé základní instituty (především) veřejného práva v německy mluvících zemích. Soustředit se bude na právo ústavní a na aktuální kauzy a problémy které jsou s ním spojené. Předpokladem pro kurz není nutná znalost německého jazyka. Velký důraz v kurzu bude kladen na diskuse o jednotlivých tématech probíraných v kurzu. Narozdíl od kursů zaměřených na politický pohled na aktuální problémy nás budou zajímat otázky právní. Budeme se tedy zabývat četbou samotných ústavních zákonů, diskusí o rozhodnutích ústavních či jiných soudů, ale budeme také uvažovat společně de lege ferrenda, tedy: co by mělo či mohlo právo v současné společnosti upravovat a jak a co naopak nemá být regulováno právem a normami. Zamyslíme se třeba i nad otázkou odlišnosti rozhodování (ústavního) soudu oproti činnosti politiků.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Jiří Vykoukal, CSc. (27.09.2023)

Cílem kurzu tedy bude prozkoumat základy právního zejm. ústavněprávního uspořádání tří německy mluvících zemí, seznámit se blíže s podstatnými prvky, které souvisí s existencí a politickou praxí všech tří států. Naší pozornosti neuniknou ani právní proměny spojené jednak se znovusjednocením Německa (zejm. úprava společného práva, dále pak reformy federalismu), jednak se slaďováním národního práva s právem EU či právní reakce na proměny požadavků společné obrany v NATO a na proměny současné společnosti. Dále se však budeme věnovat i významným zajímavým kauzám, které se v posledních deseti letech věnovaly německé, rakouské či švýcarské soudy. V oblasti ústavního práva kurz nabídne základní přehled a bližší vhled do několika vybraných oblastí. Cílem kurzu však také je diskutovat o současné podobě a roli práva v moderní společnosti.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Jiří Vykoukal, CSc. (27.09.2023)

Základní podmínku pro zakončení kurzu je aktivní práce v semináři  (účast v diskusích a jejich zápis) a závěrečný skupinový rozhovor o tématech kurzu.

V hodnocení bude přibližně dle schématu: práce v semináři: 51 procent, aktivita v závěrečném rozhovoru: 49 procent

Hodnocení bude vycházet  ze škály A-F dle opatření děkanky FSV UK:

  • 91 % a více       =>          A
  • 81-90 %             =>          B
  • 71-80 %             =>          C
  • 61-70 %             =>          D
  • 51-60 %             =>          E
  • 0-50 %                =>          F
  1. Základní význam stupňů A-F je následující:
  • A – výtečně (vynikající výkon pouze s drobnými chybami)
  • B – velmi dobře (nadprůměrný výkon, avšak s určitými chybami)
  • C – dobře (celkově dobrý výkon s řadou výrazných chyb)
  • D – uspokojivě (přijatelný výkon, ale se značnými nedostatky)
  • E – dostatečně (výkon splňuje minimální požadavky)
  • F – nedostatečně, neprospěl/a (je zapotřebí značné množství další práce).
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Alena Zelená, Ph.D. (09.11.2023)

NÖHRING, Alexander, Sabine BERGHAHN, Petra ROSTOCK a Alexander NÖHRING. Der Stoff, aus dem Konflikte sind Debatten um das Kopftuch in Deutschland, Österreich und der Schweiz. Bielefeld: transcript Verlag, 2015, 1 online resource (526) . ISBN 3-8394-0959-4. Dostupné z: doi:10.14361/9783839409596.

QUECK, Matthias. EuGH erschwert Kopftuch-Verbot. Lebensmittel Zeitung [online]. 2021, 73(29), 20-20. ISSN 0947-7527.

ÖHLINGER, Theo. Verfassungsrecht.

Vatter, Adrian. Das politische System der Schweiz. Baden-Baden: Nomos Verlag 2020.

Herdegen / Masing /Poscher / Gärditz. Handbuch des Verfassungsrechts. Darstellung in transnationaler Perspektive. München: c. H. Beck  2021

Hilf, Meinhard, and Hartmut Maurer. Europäische Union: Gefahr Oder Chance Für Den Föderalismus in Deutschland, Österreich Und Der Schweiz? Berlin [u.a.]: de Gruyter, 1994.

Bußjäger, Peter. 2008. “Föderalismus als Entdeckungsverfahren - Zur Theorie und Empirie des innovativen Bundesstaates am Beispiel Österreichs.” Journal für Rechtspolitik 16 (3): 193-202. https://doi.org/10.1007/s00730-008-0236-1.

PFERSMANN, Otto. Herbert Schambeck (éd.), Föderalismus und Parlamentarismus in Österreich, 1992. Online. Annuaire international de justice constitutionnelle. 1994, roč. 8, č. 1992, s. 765-765. ISSN 0995-3817.

OBINGER, Herbert. Föderalismus und wohlfahrtsstaatliche Entwicklung. Österreich und die Schweiz im Vergleich. Online. Politische Vierteljahresschrift. 2002, roč. 43, č. 2, s. 235-271. ISSN 0032-3470.

BRAUN, Dietmar. Dezentraler und unitarischer Föderalismus. Die Schweiz und Deutschland im Vergleich. Online. Swiss political science review. 2003, roč. 9, č. 1, s. 57-89. ISSN 1424-7755.

Metody výuky
Poslední úprava: doc. PhDr. Jiří Vykoukal, CSc. (27.09.2023)

Předmět probíhá kombinací přednášek a seminářů s důrazem na diskusi

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Alena Zelená, Ph.D. (24.10.2023)

1.  (6.10.) Mezi právem, společností, politikou a kulturou:  Kopftuch (muslimské šátky) jako politicko-sociálně kulturní téma a reakce práva.

Diskuse: Jak má právo reagovat na kulturní boje, na politické otázky a jak má vymmezovat prostor pro základní svobody?

 2. (13.10.) výuka odpadá kvůli pracovním povinnostem vyučující

3.  (20.10.) Co je to právo? Druhy práva, právní odvětví, právní tradice, právnické profese, prameny práva a jejich interpretace v kontextu zkoumaného regionu

- Diskuse: Potřebujeme psané právo?

Základy ústavního práva: tradice konstitucionalismu v německé jazykové oblasti a  v Evropě

-  Diskuse: Jaká je role ústavy a její postavení? Jak vyvážit její rigiditu a potřebu reakce na proměnlivost světa?

4.  (27.10.) výuka odpadá - děkanský den

 5.  (3.11.) Principy německého, rakouského a švýcarského ústavního pořádku ve vzájemném srovnání – základní přehled

- Diskuse: Jaké jsou a mají být hlavní struktury států? Jaké jsou jejich instituce a jejich vzájemný vztah

 6.  (10.11.) a) Federalismus v SRN, Rakousku a Švýcarsku a jeho proměny – tradice, reformy, současnost

- Diskuse: Jaké jsou výhody a nevýhody federálního uspořádání? Jak mají být vyvažovány kompetence celku a samosprávných celků? Příklad: Reakce v covidové pandemii a migrační krizi.

                   b) Proměna Německa po sjednocení z hlediska práva

- Diskuse: Co je důležitější: udržení právního státu, nebo spravedlivá odplata za minulost?

 7.  (24.11.) Volby a referenda – výkony přímé demokracie v SRN, Rakousku a Švýcarsku

 - Diskuse: Do jaké míry by měli do politického dění vstupovat všichni občané? Problematika referenda a přímých voleb

8.   (1.12.) Vztah k EU (a NATO) v německém a rakouském právním uvažování

- Diskuse: Jak může  a má národní právo omezit mezinárodní závazek?

 9.  (8.12.) Státní příslušnost v éře globalizace a migrace – Německo a Švýcarsko jako příklad - stát a „jeho“ občané

Diskuse: Co zakládá státní příslušnost, co očekáváme od vztahu občan – stát?

10.  (15.12.) Ústavní soudnictví a jeho role v současných státech

Diskuse : Jaká je role ústavních soudů – jak odlišit u jejich rozhodování judikaturu a politiku?

 11.   (22.12.) Právo v éře digitalizace a informačního věku

Právní regulace svobodného internetu – aktuální právní problémy v právu německém a českém

Diskuse: Má mít svoboda na internetu své hranice? Jaké? Je to cenzura? A jak vyrováme vztah mezi právem na informace a ochranou osobnosti?

 ev. 12. Parlamenty, jejich tradice a postavení v SRN, Rakousku a Švýcarsku

- Diskuse: Je parlament „žvanírna“? Jakou vlastně plní roli v demokracii? Panelová diskuse: Imitace parlamentní diskuse na aktuální téma

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK