|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. David Půlpán (22.01.2021)
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Jitka Vařeková, Ph.D., MBA (19.10.2023)
Cílem předmětu je nabytí stěžejních teoretických znalostí a praktických dovedností v podoboru speciální pedagogiky (= somatopedie), zaměřených na jedince s tělesným postižením. Student, který úspěšně zakončí tento předmět by měl disponovat kompetencemi, které mu umožní plynulý přechod do praxe. Absolvent předmětu: - jasně definuje principy náplň oboru somatopedie a její začlenění v kontextu ucelené rehabilitace, - je schopen popsat historii somatopedie - uvede příklady konkrétních institucí, které vzdělávají osoby s tělesným postižením v ČR - vyjmenuje relevantní legislativní normy ve vztahu ke vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami - uvede odborníky, kteří spolupracují na vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami - je schopen vysvětlit různé odborné pojmy z oblasti somatopedie (snoezelen, příspěvek na péči, alternativní a augmentativní komunikace, kompenzační pomůcky aj.) - u vybraných osobností somatopedie uvede jejich základní zaměření. - principy somatopedie je schopen aplikovat na vybrané typy postižení. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. David Půlpán (22.01.2021)
BENDOVÁ, Petra. Základy somatopedie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. ISBN 978-80-244-2620-4.
Integrace a inkluze ve školní praxi: speciální vzdělávací potřeby dětí, žáků a studentů. Praha: Forum, 2013. ISSN 2336-1212.
NĚMEC, Zbyněk, Klára ŠIMÁČKOVÁ-LAURENČÍKOVÁ a Vanda HÁJKOVÁ. Asistent pedagoga v inkluzivní škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-712-0.
PIPEKOVÁ, Jarmila a Marie VÍTKOVÁ. Od inkluze ve školním prostředí k sociální inkluzi a participaci ve společnosti: From school inclusion to social inclusion and participation in society. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7530-6.
RENOTIÉROVÁ, M. Somatopedické minimum. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0532-6.
RENOTIÉROVÁ, Marie a Petra BENDOVÁ. Somatopedie pro výchovné pracovníky I. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. Texty k distančnímu vzdělávání v rámci kombinovaného studia. ISBN 80-244-1097-4.
ŠMELOVÁ, Eva, Eva SOURALOVÁ a Alena PETROVÁ. Společenské aspekty inkluze. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. ISBN 978-80-244-4911-1.
VYHLÍDAL, Tomáš a Ondřej JEŠINA, a kol. Pohybové aktivity v dětské onkologii. Olomouc: Powerprint, 2015. ISBN 8087994159. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Ilona Pavlová, MBA (01.01.2023)
Zápočet + Zkouška: |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Ilona Pavlová, MBA (02.01.2023)
Tematické okruhy:
6. Nervosvalová onemocnění. Typy, charakteristika, léčba. Speciálně pedagogické souvislosti. Vliv na tělovýchovný proces a sport. 7. Vrozené vývojové vady. Typy, charakteristika, léčba. Speciálně pedagogické souvislosti. 8. Deformace, malformace, amputace. Typy, charakteristika, léčba. Speciálně pedagogické souvislosti. Vliv na TV a sport. 9. Míšní léze. Typy, charakteristika, léčba. Speciálně pedagogické souvislosti. Vliv na TV proces a sport. 10. Onkologická onemocnění. Typy, charakteristika, léčba. Speciálně pedagogické souvislosti. Vliv na tělovýchovný proces a sport. -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
10.Workshop - Já jsem APA konzultant. -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 11. Návštěva Chocerady 12. Návštěva SPC nebo OSPOD 13. Návštěva lázní
Seminární úkoly - 3 -"Jedem v tom taky s Parapletem" - doprovázení klientů na sportovní aktivity - aktivní účast na paralympijském školním dni - téma - Dg. - písemně zpracovat zvolenou diagnózu s orientací PA- modifikace - BP- obhajoba projektu -anotace, literatura, vlastní zájem, výzkumné otázky, vedoucí práce |
|
||
Poslední úprava: PhDr. David Půlpán (22.01.2021)
Studijní opory na Moodlu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=11542
Distanční výuka bude probíhat formou videokonferencí přes MS Teams ve dnech/časech dle rozvrhu. Studentům bude v pondělí 15.2.2021 zaslán společný informativní email ohledně docházky, obsahu výuky a způsobu zakončení předmětu + odkaz na virtuální "učebnu" předmětu, ve které proběhnou ve čtvrtek 18.2.2021 (9:15-12:30) první dva bloky přednášek.
Odkaz na virtuální "učebnu" předmětu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a3e453cf7887b4c9da31e2a26f375d859%40thread.tacv2/conversations?groupId=0273b554-0633-4f9b-98e1-dca26b5c11fe&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2. Pokud by výše uvedený přímý odkaz nefungoval, zkuste virtuální "učebnu" najít v MS Teams pomocí kódu týmu: sn14zg6 |
Rozpis datumový | |||||||
Den | Datum | Popis | Učitel | Soubory | Poznámka | ||
Čtvrtek | 22.02.2024 | Teoretická výuka - FTVS | PhDr. Jitka Vařeková, Ph.D., MBA | ||||
Čtvrtek | 29.02.2024 | Jedličkův ústav | |||||
Čtvrtek | 07.03.2024 | PhDr. Andrea Mahrová, Ph.D. | |||||
Čtvrtek | 14.03.2024 | PhDr. Andrea Mahrová, Ph.D. | |||||
Čtvrtek | 21.03.2024 | PhDr. Jitka Vařeková, Ph.D., MBA | |||||
Čtvrtek | 04.04.2024 | PhDr. Jitka Vařeková, Ph.D., MBA | |||||
Čtvrtek | 11.04.2024 | Seminář pohybové terapie P1 | |||||
Čtvrtek | 18.04.2024 | PhDr. Andrea Mahrová, Ph.D. | |||||
Čtvrtek | 25.04.2024 | Olivova léčebna Říčany | |||||
Čtvrtek | 02.05.2024 | Centrum Carolina | |||||
Čtvrtek | 09.05.2024 | PhDr. Jitka Vařeková, Ph.D., MBA | |||||
Čtvrtek | 16.05.2024 | PhDr. Jitka Vařeková, Ph.D., MBA | |||||
Čtvrtek | 23.05.2024 | PhDr. Andrea Mahrová, Ph.D. |