|
|
|
||
Poslední úprava: doc. Mgr. Radek Chlup, Ph.D. (27.09.2023)
|
|
||
Poslední úprava: doc. Mgr. Radek Chlup, Ph.D. (27.09.2023)
Pracovat budeme mimo jiné s následujícími texty:
|
|
||
Poslední úprava: doc. Mgr. Radek Chlup, Ph.D. (27.09.2023)
Kostru semináře budou tvořit zadané texty, které budou všichni účastníci povinni si na každou hodinu přečíst a o nichž poté budeme diskutovat. Ke každému článku bude zároveň zadána řada otázek, které budou formulovat hlavní problémy v článku řešené, a budou tak usnadňovat orientaci v něm. Tyto otázky budou pak tvořit též základní osnovu našich diskusí, a všichni účastníci by si proto z hodiny na hodinu měli promýšlet odpovědi na ně. |
|
||
Poslední úprava: doc. Mgr. Radek Chlup, Ph.D. (27.09.2023)
1) 2.10. 2) 9.10. Otázky k Textu 1: 3) 16.10. Minule jsme strávili s Lévi-Straussem celou hodinu. Nyní se s ním začneme vyrovnávat a dívat se na problematické aspekty jeho pozice. Začneme číst Carrolla a velice pravděpodobně se dostaneme i k Leachovi. Otázky k Textu 4: Otázky k Textu 5: 4) 23.10. (volby do studentské rady jsou až od 16.00, do té doby se normálně učí) Budeme se věnovat analýze Leachova textu. Chlupův text by nám měl pomoci se v tom lépe zorientovat. Do souborů jsem přidal i fotografii tabule s naším schématem vztahů jednotlivých postav v rámcí thébského cyklu ("Naše schéma thébského cyklu") + text Radka Chlupa k otázce řecké pederastie ("Pederastie") 5) 30.10. 6) 6.11. Texty: Otázky k textu 7: 1) Jak se Lévi-Strauss staví k syntagmatické (diachronické) stránce mýtů? Proč odmítá brát do hry časový aspekt mýtů? 2) Co ukazuje syntagmatický rozbor mýtu o prvních athénských králích? 3) Co ukazuje strukturální analýza mýtu o Erichthoniově zrození? 4) Jaké strukturální motivy se ukazují na mýtu o soupeření mezi Athénou a Poseidónem a na s ním související změně vztahů mezi muži a ženami? 5) Jak se tytéž motivy ukazují na dalších postavách z generace prvních athénských králů? 6) Jaké mytémy v athénských mýtech Csapo identifikuje a jaký je jejich vztah? 7) Jak tyto mýty prostředkují mezi protiklady, jež ve svých mytémech rozehrávají? 8) Jak se tyto mytémy mají k těm, které jsme viděli u Lévi-Strausse a Leache? 7) 13.11. U příležitosti výzvy ke generání stávce pořádadné skupinou Univerzity za klima a na základě společné domluvy se budeme zabývat mytickými motivy současného environmentalistického hnutí. Pokusíme se identifikovat základní symbolická schémata a názorové pozice, které s tím souvisejí (od extrémních Extinction Rebellion na straně jedné po extrémní odpůrce jakýchkoliv environmentálně vstřícných postojů na straně druhé). Na toto téma bohužel neexistuje žádný relevantní akademický článek, který by to rozebíral ve smyslu symbolické analýzy. Většinu práce proto budeme tedy muset udělat sami s tím, že analýza proběhne přímo na hodině. Budeme předpokládat, že, podobně jako ve starém Řecku, i v tomto případě jsou za těmito pozicemi skryté paradoxy vlastní naší společnosti. Klimatická změna přitom tyto hlubinné symbolické základy našeho systému (kvůli svému vypjatému a krizovému charakteru) odhaluje. Totální charakter tohoto fenoménu (změna klimatu je prezentována jako dynamika ovlivňující všechny aspekty našich životů) nahrává tomu, aby se skrze diskuze propojily oblasti symbolického systému, jež normálně zůstávají rozpojené. Nám proto půjde o to identifikovat nejen samotné paradoxy, na nichž je naše společnost vystavěna, ale i tyto odlišné zkušenostní "kódy", které do diskuze vstupují a jsou tak propojovány. Jak postupovat? Pár možných odkazů:
Referáty: Marie a Adéla 8) 20.11. Texty: Text a) Text 8: Eric Csapo, Theories of Mythology, Malden: Blackwell, 2005, s. 226–234 [patronát: Aleš] Otázky k textu 8: 9) 27.11. Hodina odpadá kvůli mé účasti na konferenci 10) 4.12. Dokončíme Csapovu analýzu vztahu Popelky a Charily (tedy od otázky 6 dál) Texty: Text a) Text 8: Eric Csapo, Theories of Mythology, Malden: Blackwell, 2005, s. 226–234 [patronát: Aleš] Otázky k textu 8: Abychom si více kontextualizovali všechny ty divoké strukturalistické analýzy materiálu, podíváme se na ještě další kapitolu E. Csapa, která mytologický materiál zasadí do rámce řeckých svátků. Text b) Text 10: Eric Csapo, Theories of Mythology, Malden: Blackwell, 2005, s. 262–276 [patronát: Karolína] Otázky k textu 10: Dokončíme text 10 (od otázky 7 dál) [patronát: Karolína] Texty: Text 9: Richard Caldwell, „The Psychoanalytic Interpretation of Greek Myth“, in L. Edmunds (ed.), Approaches to Greek Myth, Baltimore: The John Hopkins University Press, 1990, pouze první část („Myth, Dreams and Childhood“), s. 344–366 Otázky k textu 9 (s. 344–366) [patronát: Jáchym]: 1) Jaké jsou tři hlavní psychologické funkce mýtů? 2) Jak se má psychologická rovina mýtu k rovině společenské a intelektuální? 3) Jaká je funkce snů a v čem se podobá funkci mýtů? 4) Čím se naopak mýty od snů liší? 5) V čem spočívá „přesunutí“ (displacement) a jakými třemi způsoby je mýty či sny provádějí? 6) Proč může každý snový či mytický prvek představovat i svůj opak? 7) Jaké typy představ jsou zpravidla předmětem vytěsnění a proč často souvisejí se sexualitou? 8) Co ve Freudově pojetí sexualita znamená? Napadá Vás nějaký způsob, jak tento sporný bod psychoanalytické teorie lépe promyslet? 9) Jaká je první fáze ve vývoji dítěte a jak se odráží v mýtech? 10) Jak vzniká Oidipův komplex a v čem spočívá? 11) Jaké je správné řešení Oidipova komplexu a jak se promítá do společenské reakce na něj? 12) Proč Caldwell nachází Oidipův komplex i v mýtech, které přísně vzato o matce, otci a synovi nejsou? 13) Jak vzniká kastrační komplex? 14) Proč v mýtech hrdinu častěji ohrožuje mateřská postava spíše než otcovská? Ilustrujte na Bellerofóntovi. Text 9: Richard Caldwell, „The Psychoanalytic Interpretation of Greek Myth“, in L. Edmunds (ed.), Approaches to Greek Myth, Baltimore: The John Hopkins University Press, 1990, druhá část („Psychoanalysis and Structuralism“), s. 366–386 Otázky k textu 9 (s. 366–386) [patronát: Johana]: 1) V čem se psychoanalytický přístup podobá strukturalistickému a v čem se liší? 2) Jakou synchronní strukturu Caldwell nachází v mýtu o Oidipovi a jaký má podle něho význam? Jsou jím rozebírané motivy převoditelné na strukturalistické mytémy, které jsme v mýtu hledali doposud? 3) Jaká je struktura mýtu o Teiresiovi a jaký je její význam? 4) Jak lze totéž ukázat na podsvětních trestech Tantala, Sísyfa, Titya a Ixíona? 5) Jak se tatáž struktura objevuje v mýtu o Prométheovi? 6) Jakou synchronní strukturu lze vysledovat v mýtech o Tantalových potomcích? 7) Jak se má Orestés k Oidipovi? Proč lze za Orestovou matkovraždou identifikovat Oidipův komplex? 12) 18.12. Dokončíme četbu Textu 9, část I, od otázky 3) a jistě se dostaneme i k části II: 3) Jaká je funkce snů a v čem se podobá funkci mýtů? 4) Čím se naopak mýty od snů liší? 5) V čem spočívá „přesunutí“ (displacement) a jakými třemi způsoby je mýty či sny provádějí? 6) Proč může každý snový či mytický prvek představovat i svůj opak? 7) Jaké typy představ jsou zpravidla předmětem vytěsnění a proč často souvisejí se sexualitou? 8) Co ve Freudově pojetí sexualita znamená? Napadá Vás nějaký způsob, jak tento sporný bod psychoanalytické teorie lépe promyslet? 9) Jaká je první fáze ve vývoji dítěte a jak se odráží v mýtech? 10) Jak vzniká Oidipův komplex a v čem spočívá? 11) Jaké je správné řešení Oidipova komplexu a jak se promítá do společenské reakce na něj? 12) Proč Caldwell nachází Oidipův komplex i v mýtech, které přísně vzato o matce, otci a synovi nejsou? 13) Jak vzniká kastrační komplex? 14) Proč v mýtech hrdinu častěji ohrožuje mateřská postava spíše než otcovská? Ilustrujte na Bellerofóntovi. Text 9, část II: Richard Caldwell, „The Psychoanalytic Interpretation of Greek Myth“, in L. Edmunds (ed.), Approaches to Greek Myth, Baltimore: The John Hopkins University Press, 1990, druhá část („Psychoanalysis and Structuralism“), s. 366–386 Otázky k textu 9 (s. 366–386) [patronát: Johana]: 1) V čem se psychoanalytický přístup podobá strukturalistickému a v čem se liší? 2) Jakou synchronní strukturu Caldwell nachází v mýtu o Oidipovi a jaký má podle něho význam? Jsou jím rozebírané motivy převoditelné na strukturalistické mytémy, které jsme v mýtu hledali doposud? 3) Jaká je struktura mýtu o Teiresiovi a jaký je její význam? 4) Jak lze totéž ukázat na podsvětních trestech Tantala, Sísyfa, Titya a Ixíona? 5) Jak se tatáž struktura objevuje v mýtu o Prométheovi? 6) Jakou synchronní strukturu lze vysledovat v mýtech o Tantalových potomcích? 7) Jak se má Orestés k Oidipovi? Proč lze za Orestovou matkovraždou identifikovat Oidipův komplex?
13) 8.1. Dokončíme šetbu šlánku R. Caldwella, část II od otázky 3 dále. T. Turnera přesouváme do následujícího semestru. Text 11: Terence Turner, „Oedipus: Time and Structure in Narrative Form“, in R. Spencer (ed.), Forms of Symbolic Action, Seattle: University of Washington Press, 1969, s. 26–68 I. Obecná teorie mýtu (s. 26–36) A. Kritika Lévi-Strausse (s. 26–32) B. Turnerovo vlastní pojetí mýtu a mytického času (s. 33–36) II. Rozbor mýtu o Oidipovi (s. 36–58 + kap. V.B, s. 61–63) III. Syntéza: Funkce mýtu o Oidipovi (s. 58–67) Postup při čtení: Článek si nejprve celý jen rychle pročtěte, abyste si udělali rámcovou představu o Turnerově postupu, ale aniž byste se snažili všemu porozumět (zejm. vlastní rozbor mýtu stačí v této fázi sledovat jen velmi zběžně). Teprve pak začněte s důkladnou četbou od začátku. Jako vodítko při rozboru mýtu používejte kapitolu V.B (s. 61–63).
|
|
||
Poslední úprava: doc. Mgr. Radek Chlup, Ph.D. (27.09.2023)
Seminář je vhodný pro studenty religionistiky od druhého ročníku výš. |