Metodologie pedagogiky II - APD519018
|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Iveta Pastyříková (12.07.2023)
Studenti získají hlubší teoretický vhled do metodologie výzkumu v pedagogice. Anotace studijního předmětu: - Měření v pedagogickém výzkumu. Kvantitativní výzkum, formulace a testování hypotéz, statistické metody užívané při testování hypotéz. - Vývoj kvalitativního výzkumu, školy a teorie (fenomenologie, Chicagská škola, Frankfurtská škola, konstruktivismus aj.). - Základní přístupy kvalitativního výzkumu (případová studie, etnografický výzkum, zakotvená teorie, fenomenologické zkoumání, biografický výzkum, zkoumání dokumentů, historický výzkum, akční výzkum). - Designy kvalitativního a kvantitativního výzkumu. - Pedagogické pozorování (druhy, vlastnosti, techniky standardizovaného pozorování, zúčastněné, nezúčastněné aj.) - Dotazník v pedagogickém výzkumu (konstrukce dotazníku, vlastnosti dobrého dotazníku, dotazníkové šetření aj.) - Rozhovor v pedagogickém výzkumu (strukturovaný, nestrukturovaný, polostrukturovaný, skupinový, narativní aj. - Didaktické testy (konstrukce didaktického testu, testové úlohy, vlastnosti didaktického testu, standardizace) - Sociometrie v pedagogickém výzkumu (sociometrický test, sociometrická matice, sociogramy, indexy) - Výzkumná zpráva. Literatura základní: Denzin, N. K., & Lincoln, Y. (Eds.). (2005). Handbook of qualitative research. Thousand Oaks: Sage. Glaser, B. G. (1992). Basics of grounded theory analysis. Mill Valley, CA: Sociology Press. Hendl, J. (2008). Kvalitativní výzkum. 2. vyd. Praha: Portál. Hendl, J. (2012). Přehled statistických metod zpracování dat. 4. vyd. Praha: Portál. Chráska, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada. Strauss, A., & Corbinová, J. (1999). Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Albert. Škaloudová, A. (1998). Statistika v pedagogickém a psychologickém výzkumu. Praha: PedF UK. Švaříček, R., & Šeďová, K. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. Yin, R. K. (2003). Case study research: Design and methods. London: Sage. Literatura doporučená: Anděl, J. (1993). Statistické metody. Praha: Matfyzpress. Byčkovský, P. (1982). Základy měření výsledků výuky. Tvorba didaktického testu. Praha: ČVUT. Gavora, P. (1996). Výzkumné metody v pedagogice. Brno: Paido. Chráska, M., & Janák, V. (1990). Statistika pro pedagogy. Olomouc: Pedagogická fakulta UP. Chráska, M. (1999). Didaktické testy. Brno: Paido. Chráska, M. (2005). Hypotézy a jejich ověřování v klasických pedagogických výzkumech. Olomouc: Votobia, Pedagogická fakulta UP. Kučera, M. (1992). Školní etnografie: přehled problematiky. Praha: Pedagogická fakulta UK. Maňák, J., & Švec, V. (2004). Cesty pedagogického výzkumu. Brno: MU. Nezvalová, D. (2003). Akční výzkum ve škole. Pedagogika, 53 (3). 300-308. Silverman, D. (2003). Interpreting Qualitative Data. Methods for Analysing Talk, Text and Interaction. 2nd Edition. London: SAGE. Silverman, D. (2000). Doing Qualitative Research: A Practical Handbook. London: SAGE. Strauss, A., & Corbinová, J. (1999). Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Albert. Stöckelová, T., Y., & Abu Ghosh (Eds.). (2013). Etnografie: Improvizace v teorii a terénní praxi. Praha: SLON. Švec, Š. (2009). Metodologie věd o výchově: kvantitativně-scientické a kvalitativně-humanitní přístupy v edukačním výzkumu. Brno: Paido. Zounek, J., & Šimáně, M. (2014). Úvod do studia dějin pedagogiky a školství: Kapitoly z metodologie historickopedagogického výzkumu. Brno: Masarykova univerzita. |