|
|
|
||
Poslední úprava: T_KDF (11.06.2007)
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Martin Chvál, Ph.D. (28.04.2020)
1) Původně požadovaná ¾ účast na prezenční výuce je nahrazena pro studenty prezenčního i kombinovaného studia i studenty kurzu CŽV povinností získání 7 bodů. Možnosti získání bodů jsou podrobně popsány v moodle v kurzu Pedagogiky. Zahrnují jak již proběhlou prezenční účast tak povinnosti splnit určitý počet úkolů dle vlastního výběru studentů. Úkoly i studijní podklady k jejich řešení jsou k dispozici též v uvedeném kurzu v moodle. 2) Seminární práce na zvolené téma v rozsahu 5 normostran (9000 ± 900 znaků). Téma může student zvolit z nabídnutého seznamu (seznam témat je uveden v nultém studijním podkladu na stránce http://kdf.mff.cuni.cz/vyuka/pedagogika), nebo si téma práce zvolí a ohlásí je vyučující nejpozději do 1 měsíce od zahájení výuky v letním semestru. Vyučující téma potvrdí, případně navrhne jeho úpravu. Seminární práce bude mít tuto strukturu: a) Úvod cca ½ str. (zdůvodnění volby tématu; cíl práce), b) teoretický základ 2 – 2 ½ str. (na základě literatury), c) vyvození odpovědi ve vztahu k cíli(1 ½ - 2 str.), d) shrnutí a závěr. Student získá zápočet na základě splnění bodů 1 a 2, náhradní termín povaha kontroly studia vylučuje. |
|
||
Poslední úprava: RNDr. Pavla Zieleniecová, CSc. (04.10.2017)
Studijní podklady na webu http://kdf.mff.cuni.cz/vyuka/pedagogika/ Čábalová, D.: Pedagogika. Grada, Praha 2011 Kalhous , Z., Obst, O. a kol.: Školní didaktika. Portál, Praha 2004, 2009 Maňák, J., Švec, V.: Výukové metody. Paido, Brno 1998 Petty, G.: Moderní vyučování. Portál, Praha 1996 Průcha, J.: Moderní pedagogika. Portál, Praha 2005 (4. vyd.) Skalková, J.: Obecná didaktika. Grada, Praha 2007 Švec, V.: Pedagogické znalosti učitele. Aspi, Praha 2005 Vališová, A., Kasíková, H. (eds.): Pedagogika pro učitele. Grada, Praha 2011 (2. vyd.) Čapek, R.: Moderní didaktika. Grada, Praha 2015 Zormanová, L.: Obecná didaktika. Grada, Praha 2014 Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). Např. na http://www.msmt.cz/file/19743 (orientačně) Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. VÚP v Praze, 2007. Též na http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolskareforma/ramcove-vzdelavaci-programy (kap. 1 – 4, 5.2 nebo 5.3.1 nebo 5.8, orientačně kap. 6 – 10)
Povinná četba Komenský, J. A.: Didaktika analytická. Různá vydání, např. Státní nakladatelství, Praha 1947 Rozšiřující literatura a výběrová četba Badegruber, B.: Otevřené učení ve 28 krocích. Praha, Portál 1997 Bertrand, Y.: Soudobé teorie vzdělávání. Praha, Portál 1998 Cangelosi, J. S.: Strategie řízení třídy. Jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Portál, Praha 1994 Dytrtová, R., Krhutová, M.: Učitel. Příprava na profesi. Grada, Praha 2009 Efektivní učení ve škole. Portál, Praha 2005 Fenstermacher, G.D., Soltis, J.F.: Vyučovací styly učitelů. Portál, Praha 2008 Fisher, R.: Učíme děti myslet a učit se. Portál, Praha 2011 Gavora, P.: Učitel a žáci v komunikaci. Paido, Brno 2005 Gavora, P.: Úvod do pedagogického výzkumu. Paido, 2000 Hájková, V., Strnadová, I.: Inkluzivní vzdělávání. Grada, Praha 2010 Havlík, R., Koťa, J.: Sociologie výchovy a školy. Praha, Portál 2011 Hrabal, V., Pavelková, I.: Jaký jsem učitel. Praha, Portál 2010 Chráska, M.: Didaktické testy. Paido, Brno 1999 Chráska, M.: Metody pedagogického výzkumu. Grada, Praha 2007 Chráska, M., Kalhous, Z. (red.): Pedagogická evaluace v podmínkách současné české školy. Česká asociace pedagogického výzkumu, 1996 Kasíková, H. Kooperativní učení a vyučování. Teoretické a praktické problémy. Karolinum, Praha, 2001.� Klesající výsledky českého základního a středního školství: fakta a řešení. McKinsey, Praha 2010. Kolář, M.: Nová cesta k léčbě šikany. Portál, Praha 2011 Košťálová, H., Miková, Š., Stang, J.: Školní hodnocení žáků a studentů se zaměřením na slovní hodnocení. Portál, Praha 2008 Kyriacou, Ch.: Klíčové dovednosti učitele. Portál, Praha 2008 Kyriacou, Ch.: Řešení výchovných problémů ve škole. Portál, Praha 2005 Machů, E.: Nadaný žák. Paido, Brno 2010 Maňák, J., Janík, T., Švec, V.: Kurikulum v současné škole. Paido 2009 Mareš, J., Křivohlavý, J.: Komunikace ve škole. Brno, Masarykova univerzita 1995 Mareš, J., Slavík, J., Svatoš, T., Švec, V.: Učitelovo pojetí výuky. Brno, MU 1996 Michalová, Z.: Specifické poruchy učení. Nakl. Tobiáš, Havlíčkův Brod 2004 Navrátil, S., Mattioli, J.: Školní konflikty: jak jim předcházet? jak je řešit? Paido, Brno 2005 OECD Reviews of Evaluationand Assessment in Education CZECH REPUBLIC. OECD, 2012. Pelikán Jiří: Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Karolinum 1998 Podlahová, L.: První kroky učitele. Triton, Praha 2004 Průcha, J.: Učitel. Praha, Portál 2002 Průcha, J.: Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Portál, Praha 2004 Reitmayerová, E.: Cílená zpětná vazba. Portál 2007 Rogers, V.: Kyberšikana. Portál, Praha 2011 Sak, P., Skalková, J., Mareš, J.: Člověk a vzdělání v informační společnosti. Portál 2007 Sitná, D.: Metody aktivního vyučování. Portál, Praha 2007 Slavík, J.: Hodnocení v současné škole. Portál, Praha 1999 Šeďová, K., Švaříček, R. a kol.: Komunikace ve školní třídě. Portál, Praha 2012 Švaříček, R., Šeďová, K.: Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Portál, Praha 2007 Veteška, J., Tureckiová, M.: Kompetence ve vzdělávání. Grada 2008 Zelinková, O.: Poruchy učení. Portál, Praha 2003
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Martin Chvál, Ph.D. (04.05.2020)
Kultura, věda, technika, umění jako zdroj vzdělávacích obsahů. Didaktická transformace a její úrovně. Obsah vzdělávání, kurikulum, učivo. Materiální a formální vzdělávání, všeobecné a odborné vzdělávání. Snahy o modernizaci vzdělávacích obsahů: strukturalismus, exemplární přístup, základní učivo. Integrace předmětů, integrace přírodovědného vzdělávání. Koncept gramotnosti; matematická, přírodovědná, informační, funkční, finanční gramotnost. Základní školské dokumenty vymezující obsah vzdělávání. Učební plán, učební osnovy, nástup školské reformy a přechod k dvoustupňovému kurikulu. Rámcové vzdělávací programy, školní vzdělávací programy. Standardy vzdělávání. Učebnice, metodické příručky, další literatura pro žáky a učitele rozvíjející vzdělávací obsah a podporující práci s učitele a žáka s ním. 5. Vyučovací metody a organizační formy� ,,Neuvědomělý'' metodický přístup učitele: intuice a nápodoba. Vyučovací metody a organizační formy výuky a jejich rámcová klasifikace. Aktivizující metody a jejich zavádění do výuky. Strategie řešení problémů, problémové vyučování, projektová výuka, kooperativní výuka, heuristická metoda, diskuse, týmové vyučování, případová metoda, inscenační metoda. Didaktické hry a soutěže. Vyučovací hodina, její typy a fáze. Frontální, skupinová a individuální výuka. Diferenciace a individualizace ve vyučování. Otevřené vyučování. Konstruktivistický přístup. Vliv nových technologií: distanční výuka, multimediální prostředky. 6. Vzdělávací soustava� Vzdělávací soustava v ČR, školy a školská zařízení. Základní legislativní dokumenty. Řízení škol a odpovědnost. Financování škol. Domácí vzdělávání, alternativní školy - příklady a charakteristika. Autonomie škol. Současné tendence vývoje vzdělávací soustavy v ČR. Vzdělávací soustava ve vybrané zemi. Kvalita vzdělávání, její indikátory. Efektivita vzdělávání. Pedagogická evaluace - na úrovni žáka, školy, vzdělávacího systému. ČŠI a hodnocení škol. Vlastní hodnocení školy. Mezinárodní výzkumy vzdělávání.
|