Průběžná úvodní pedagogická praxe, při níž posluchač tráví v průběhu semestru jeden den v týdnu na střední
nebo základní škole pod dohledem fakultního učitele. Hospituje v hodinách fakultního učitele fyziky, asistuje při
jeho výuce a absolvuje 2-3 samostatné výstupy s následným rozborem. Praxe je zařazena do zimního semestru.
Pedagogickou praxi vhodně doplňuje předmět Psychologická a pedagogická reflexe pedagogické praxe -
NPED044.
Poslední úprava: T_KDF (01.07.2015)
Continuous introductory teaching practice in which the student spends during semester one day a week at the
secondary school under the supervision of faculty teacher. Observes faculty physics teachers lessons, assists in his
lessons and teaches two to three own lessons with subsequent analysis. Practice is included in the winter
semester. Teaching practice is complemented with the subject Psychological and educational reflection of
teaching practice - NPED044.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: RNDr. Dana Mandíková, CSc. (04.10.2017)
Podmínkou získání zápočtu je doporučující hodnocení fakultního učitele, prezence na škole v předepsaném rozsahu doložená prezenčním listem, odevzdání denních záznamů a hodnocení praxe posluchačem.
Literatura -
Poslední úprava: T_KDF (13.05.2015)
Svoboda, E., Kolářová, R.: Didaktika fyziky základní a střední školy. Vybrané partie. UK, Praha 2006
Učebnice fyziky pro střední a základní školy
Hrabal, V., Pavelková, I.: Jaký jsem učitel?, Portál 2010
Bengtsson, J: What is Reflection? On reflection in the teaching profession and teacher education. Teachers and Teaching: theory and practice 1(1), 1995.
Sylabus -
Poslední úprava: T_KDF (13.05.2015)
První praxe je zejména hospitační. To v sobě zahrnuje:
• absolvování úvodního semináře zaměřeného mimo jiné na možnosti pozorování výuky a seznámení se s pozorovacími záznamovými archy
• praxi u fakultního učitele, kde posluchač hospituje v jeho hodinách, vede záznamy o hospitacích a provádí asistenční činnosti, např. kontrolu domácích event. jiných písemných úkolů žáků, pomoc při přípravě fyzikálních experimentů event. při jejich provádění ve třídě, přípravu pomůcek na laboratorní práce, apod.
• 2-3 samostatné výstupy s následným rozborem
• absolvování závěrečného semináře včetně diskuze týkajícího se průběhu praxe
Poslední úprava: T_KDF (01.07.2015)
The first practice has particularly an observational character. This includes:
• participation in the introductory seminar focused among other things on the possibility of observing lessons and familiarization with the observational recording sheets
• practice at the faculty teacher where the student observes his lessons, keeps records of classroom observation and assists the teacher (assistant activities include for example checking of homeworks or other written tasks of students, help with preparation of physical experiments or with performance of the experiments in the classroom, preparation of experimental tools for practicum, etc)
• teaching two to three own lessons with subsequent analysis
• participation in the final seminar including discussion concerning the practice