Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (09.11.2023)
Hudebně pohybová výchova je zaměřena na kultivaci pohybového projevu a osvojování si esteticko-koordinačních
dovedností gymnastiky a tance v úzké vazbě pohybu s hudbou. Rozvíjí vnímání pohybů vlastního těla
prostřednictvím souladu rytmu hudby s rytmem pohybu. Osvojování optimálně rytmizovaného, uvědoměle
řízeného, pohybu s hudbou přináší jednotlivcům i skupinám OSP další psycho – sociální benefity a možnost
zvyšování vlastního sebevědomí. Při cvičení s hudbou je využíváno specifické náčiní, které napomáhá k rozvoji
manipulačních dovedností a osvojování nových dovedností. Tance, taneční techniky a tanečními styly rozšiřují počet
znalostí a dovedností oboru a podněcují pohybovou tvořivost. Absolvent předmětu je způsobilý vytvářet a realizovat
gymnastické a taneční programy cvičení s hudbou aplikované pro OSP.
Poslední úprava: doc. PhDr. Viléma Novotná (12.09.2023)
Musical movement education is focused on the cultivation of movement expression and the acquisition of aesthetic and coordination
gymnastics and dance skills in close connection with movement and music. It develops the perception of the movements of one's own body
through the harmony of the rhythm of the music with the rhythm of the movement. Acquiring optimally rhythmic, consciously
controlled movement with music brings additional psycho-social benefits and possibilities to individuals and groups of OSP
increasing self-confidence. When practicing with music, specific equipment is used, which helps to develop manipulative skills and acquire new skills. Dances, dance techniques and dance styles expand the number of knowledge and skills
field and stimulate movement creativity. A graduate of the course is qualified to create and implement gymnastics and dance
exercise programs with music applied for OSP.
I
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (09.11.2023)
Cílem výuky předmětu je kultivovat pohybový gymnastický a taneční projev OSP v souladu s hudební předlohou.
Student se učí vnímat pohyby vlastního těla a vytvářet pohybovou odpověď na hudbu, zvládnout pohybovou improvizaci na hudbu.
Student dokáže ztvárnit rytmus hudby shodným s rytmem pohybu.
Student si osvojí různé rytmické struktury a typické rytmické figury tanců a tanečních stylů.
Student se seznámí s principy tvorby hudebně-pohybové kompozice a realizuje je ve společné prezentaci gymnasticko-taneční pohybové skladby.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (09.11.2023)
Povinná literatura:
NOVOTNÁ, V. & kolektiv. Programy gymnastiky a tance. Praha: Karolinum, 2020. ISBN 978-80-246-4599-5. ISBN 978-80-246-4619-0(pdf)
CHRUDIMSKÝ, J., ŠIMŮNKOVÁ, I., NOVOTNÁ, V. a kol. Gymnastická terminologie. Praha : UK FTVS, 2013. Multimediální učební text. CD. ISBN 978-80-87647-00-4. Dostupné na: https://ftvs.cuni.cz/FTVS-149.html
NOVOTNÁ, V. PANSKÁ, Š., ŠIMŮNKOVÁ, I. Rytmická gymnastika a pohybová skladba. Praha: UK FTVS, 2011. multimediální učební text (DVD). ISBN 978-80-86317-83-0. Dostupné ma:https://ftvs.cuni.cz/FTVS-149-version1-rytmicka_gymnastika_a_pohybova.pdf
Doporučená literatura:
NOVOTNÁ, Viléma. Gymnastika jako tvůrčí akt. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2116-6.
MIHULE, Jaroslav a Dagmar ŠŤASTNÁ. Rytmická gymnastika. Praha: Karolinum, 1993. ISBN 382-198-92.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (09.11.2023)
K získání zápočtu musí student splnit:
aktivní účast na výuce.
vytvořit a prezentovat při výuce pohybovou etudu s hudbou, cvičení s náčiním.
předvést dva tance a rytmické motivy,
zpracovat a mít uznanou kreditní práci: popis hudebně-pohybového motivu s náčiním,
prezentovat se ve společné pohybové skladbě s tématem OSP
úspěšně absolvovat písemný test - kontrola znalostí a odborného názvosloví.
Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Viléma Novotná (27.09.2023)
Semináře: * Hudebně-pohybová výchova a Rytmická gymnastika OSP - Technika - způsob provedení pohybu. Gymnastická cvičení s hudbou. Pohyby vedené, švihem, vlnou. Jednoduché metro-rytmické struktury. Rozcvičení s hudbou. Technika a didaktika cvičení bez náčiní: chůze, běh, taneční kroky. Názvosloví cvičení s náčiním. Rozvoj manipulačních dovedností - netypizované náčiní. - Technika a didaktika cvičení bez náčiní: základní pohybové školení. Rovnováha. Názvosloví cvičení s náčiním - švihadlo. Technika a didaktika cvičení se švihadlem. - Technika a didaktika cvičení bez náčiní: základní poskoky a skoky se svislým a šikmým stoupáním těžiště. Názvosloví cvičení s náčiním - míč. Technika a didaktika cvičení s míčem. - Technika a didaktika cvičení bez náčiní: principy rotace, základní obraty. Názvosloví cvičení s náčiním - obruč. Technika a didaktika cvičení s obručí. - Rytmická a koordinační cvičení. Názvosloví cvičení s náčiním - stuha. Technika a didaktika cvičení se stuhou. - Hudebně-pohybové vazby s využitím vybraného náčiní - závoje, šátky apod. - Tvůrčí činnost v gymnastice. Hudebně-pohybová improvizace. Hudebně-pohybová kompozice. Vlastní tvůrčí činnost při cvičení s náčiním.
* Taneční výchova a tance - Základní pojmy taneční výchovy a tance, jejich pohybová interpretace. Využití tanců pro OSP.