Poslední úprava: doc. PhDr. Martin Rusek, Ph.D. (02.10.2017)
Kurz je úvodem do didaktiky chemie se zaměřením na didaktiku chemie základní školy. Mimo oborově didaktickou složku se zaměřuje na didaktickou transformaci učiva chemie základní školy. Předmět je i propedeutikou na navazující souvislé pedagogické praxe na základní škole konané v letním semestru.
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Martin Rusek, Ph.D. (22.10.2020)
vybrané učebnice chemie pro ZŠ
Banchi, H., & Bell, R. (2008). The Many Levels of Inquiry. Science and Children, 46(2), 26-29.
Bílek, M. (2003). Didaktika chemie: výzkum a vysokoškolská výuka. Hradec Králové: M&V.
Čtrnáctová, H., & Banýr, J. (1997). Historie a současnost výuky chemie u nás. Chemické listy, 9(1), 59-65.
Čtrnáctová, H., & Zajíček, J. (2010). Současné školství a výuka chemie v České republice. Chemické listy, 104, 811-818.
Čtrnáctová, H., & Zajíček, J. (2010). Současné školství a výuka chemie v České republice. Chemické listy, 104, 811-818.
Halamková a kol. (2019).Soubor pracovních listů:Klíčové vizuály podporující žáky s odlišným mateřským jazykem ve výuce chemie. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. Dostupné zde: https://pages.pedf.cuni.cz/sc25/files/2020/02/Soubor-pracovn%c3%adch-list%c5%af_Kl%c3%ad%c4%8dov%c3%a9-vizu%c3%a1ly.pdf
Johnstone, A. H. (1991). Why is science difficult to learn? Things are seldom what they seem. Journal of Computer Assisted Learning, 7(2), 75-83.
OECD. (2016). Pisa 2015 Results (Volume 1): Excellence and Equity in Education. Dostupný z: http://dx.doi.org/10.1787/9789264266490-en
Papáček, M. (2010). Badatelsky orientované přírodovědné vyučování - cesta pro biologické vzdělávání generací Y, Z a alfa? Scientia in Educatione, 1(1), 33-49.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. (2017). Praha: MŠMT.
Rusek, M., Slavík, J., & Najvar, P. (2016). Obsahová konstrukce a didaktické uplatnění přírodovědného edukačního experimentu ve výuce na příkladu chemie. Orbis scholae, 10(2), 71-91.
Rusek, M., Vojíř, K., & Teplá, M., a kol. (2019). Vybrané chemické experimenty v praxi. Praha: Pedagogická fakulta. Dostupný zde: https://pages.pedf.cuni.cz/sc25/files/2020/02/Vybran%c3%a9-chemick%c3%a9-experimenty-v-praxi.pdf
Slavík, J., Janík, T., Jarníková, J., & Tupý, J. (2014). Zkoumání a rozvíjení kvality výuky v oborových didaktikách: metodika 3A mezi teorií a praxí. Pedagogická orientace, 24(5), 721-752.
Škoda, J., & Doulík, P. (2009). Lesk a bída školního chemického experimentu. In M. Bílek (Ed.), Výzkum, teorie a praxe v didaktice chemie XIX (pp. 238-254). Gaudeamus.
Škoda, J., & Doulík, P. (2009). Vývoj paradigmat přírodovědného vzdělávání. Pedagogická orientace, 19(3), 24-44.
Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Martin Rusek, Ph.D. (20.05.2019)
Úvod do didaktiky Stěžejní pedagogické teorie 20. a 21. století, změna pohledu na žáka, kompetence pro 21. století.
Empirické poznání, role experimentu v chemii, virtuální hospitace
Základní přístup k poznání, experiment jako nedílná součást výuky přírodovědných předmětů, hodnocení virtuální hospitace.
Účast na mezinárodní studentské konferenci Projektové vyučování v chemii a souvisejících oborech
Seznámení se s děním na vědecké konferenci, seznámení s projektovým vyučováním a jeho pojetími u nás i v zahraničí.
Základní kurikulární dokumenty
RVP ZV, učebnice chemie pro ZŠ dostupné na českém trhu
Poslední úprava: doc. PhDr. Martin Rusek, Ph.D. (28.09.2020)
Požadavkem k ukončení předmětu je udělení zápočtu a složení zkoušky.
Zápočet bude udělen studentům s aktivní docházkou (aktivitou při online setkáních), kteří splní zadané úkoly v hodinách (z online setkání), tj. anotovaný článek, komentovaný pokus, komplexní úloha na zvolené téma a další dílčí úkoly.
Zkouška probíhá prezenčním či distančním způsoběm. V prezenčním provedení studenti nejprve píšou test, následně proběhne rozbor videa se zaměřením na analýzu výukové aktivity a závěrečné kolokvium na základě testu. V distančním módu studenti nepíší test, ale odpovídají přímo na otázky vyučujícího. Podmínkou je zde zapnutá webkamera.
Ke zkoušce jsou vyžadovány:
část chemická
pojmy ze základoškolské chemie (přehled dostupný zde)
část pedagogická
pedagogické teorie 20. a 21. století (kognitivizmus, behaviorizmus, instruktivizmus, konstruktivizmus, konektivizmus),
Bloomova taxonomie,
Daleho kužel zkušenosti,
Piagetova genetická epistemologie,
RVP ZV
část didakticko-chemická
schopnost didaktické transformace pojmů do učiva,
navrhnutí vhodného chemického experimentu k danému učivu,
orientace v mezinárodních šetřeních zkoumající kompetence a znalosti žáků z chemie,
orientace v učebnicích dostupných pro výuku chemie na základní škole,