|
|
|
||
Poslední úprava: RNDr. Jana Jíchová, Ph.D. (16.10.2019)
geografického vzdělávání, b) si rozvíjeli odborné didakticko-geografické a sociálně-vědní přístupy a uvažování při studiu i jiných témat, než která řeší ve své dizertační práci a v neposlední řadě, aby jednotlivé výzkumy dokázali zasadit do širšího často mezioborového teoreticko-metodologického rámce. |
|
||
Poslední úprava: RNDr. Jana Jíchová, Ph.D. (17.10.2019)
Bednarz, S. W., Heffron, S., & Huynh, N. T. (Eds.). (2013). A road map for 21st century geography education: Geography education research (A report from the Geography Education Research Committee of the Road Map for 21st Century Geography Education Project). Washington, DC: Association of American Geographers.
Daněk, P. (2013). Geografické myšlení: úvod do teoretických přístupů. Brno: Masarykova univerzita.
Heffron, S., G., & Downs, R., M. (Eds.) (2012). Geography for life: National geography standards (2nd ed.). Washington, DC: National Council for Geographic Education.
Holt-Jensen, A. (1999). Geography, History & Concepts. A student´s guide. London: University of Bergen, SAGE Publications.
International Declaration on Research in Geography Education (2015). IGU CGE. Dostupné z: http://www.igu-cge.org/documents%202015/International%20Declaration%20on%20Research%20in%20Geography%20Education%20FULL%20DOCUMENT%20-%20JUNE%202015.pdf
Janík, T. a kol. (2013): Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita.
Lambert, D. (2010). Geography education research and why it matters. International Research in Geographical and Environmental Education, 19(2), 83-86.
Lambert, D. & Jones, M. (Eds.) (2013). Debates in Geography Education. London, New York: Routledge.
Řezníčková, D. (2015). Didaktika geografie: proměny identity oboru. In I. Stuchlíková, & T. Janík, et al. (Eds.), Oborové didaktika: vývoj - stav - perspektivy (s. 259-288). Brno: Masarykova Univerzita.
Řezníčková, D. (2018). Geografické kurikulum: zamýšlená, realizovaná a dosažená podoba (Habilitační práce). Praha: Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta.
|
|
||
Poslední úprava: RNDr. Jana Jíchová, Ph.D. (29.03.2019)
Požadavky ke kontrole studia: Doktorand/ka (bez rozdílu formy studia či studijního programu) je povinen/na absolvovat kolokvium, obvykle v 1. ročníku studia, nejpozději však do konce 2. ročníku studia. Kolokvium se koná od října do května, vždy ve čtvrtek odpoledne. Data konání, seznam nabízených seminářů a podkladových materiálů se zveřejňují elektronicky. Kolokvium probíhá v češtině, nebo angličtině. Kolokvium se člení do bloků (viz sylabus). První blok soustředí teoretické a metodologické semináře, druhý blok je tematicky zaměřen, v třetím bloku vystupují hosté, v rámci závěrečného probíhají prezentace rozpracovanosti dizertační práce (téma, cíle, východiska, teoretické zarámování, metody). Kolokvium probíhá formou semináře s velmi stručným úvodem do problematiky předneseným vyučujícím. Předem jsou k dispozici 3-4 odborné články, dotýkající se vybraných užších aspektů tématu (reflektují požadavky doktorské zkoušky) jinak šířeji definovaného řešeného tématu. Téma vybrané vyučujícím neopakuje látku magisterského studia, nýbrž ji doplňuje a vhodně rozvíjí s ohledem na celosvětový i národní kontext. Články si studenti a studentky předem prostudují a během semináře se diskutují, na některých seminářích se zpracovávají eseje. Každé kolokvium trvá tři vyučovací hodiny. Kritéria pro splnění kolokvia jsou stanovena předem, kromě účasti je hodnocena aktivita, příp. zpracované práce. Poslední seminář bude vždy zakončen závěrečným zhodnocením za účasti studentů a studentek a předsedů oborových rad. |
|
||
Poslední úprava: RNDr. Jana Jíchová, Ph.D. (16.10.2019)
Kolokvium se skládá z několika bloků seminářů, které se zaměřují na poznání teoretických a metodologických přístupů v didaktice geografie a dalších „hraničních“ oborů (zejména geografie, kartografie, pedagogika, psychologie, sociologie, geoinformatika, aj.)
Blok I: Úvod do výzkumu v oblasti geografického vzdělávání a didaktiky geografie
Blok II: Vybrané problémy geografie a didaktiky geografie
Blok III: Kolokvia hostů Blok zajistí pozvaní odborníci a odbornice zejména z řad externích členů oborové rady. Například: doc. V. Žák - Zjišťování parametrů kvality výuky doc. P. Knecht - Pojetí geografie v kurikulu a ve školní výuce doc. I. Smetáčková - Výzvy školní praxe a jejich reflexe doc. E. Hofmann - Terénní výuka: teorie, metodologie a reflexe ve výuce zeměpisu
Předpokládáme rovněž přednášky zahraničních hostů aktuálně pobývajících na katedře.
Blok IV: Závěr kolokvia je tvořen dvěma bloky: a) Závěrečná diskuze k tématům a přístupům v jednotlivých seminářích; b) Prezentace rozpracovanosti projektu dizertace (téma, obecná východiska, teoretické zarámování, metody, revize cílů výzkumu a výzkumných otázek) jednotlivých studentů.
|