Anotace:
Kurz navazuje na Základy psychologie a rozvíjí znalosti studentů v oblasti pedagogické a sociální psychologie. Tyto discipliny tvoří nezbytnou součást učitelské profese. Kurs by měl umožnit budoucím učitelům získat potřebný psychologický základ pro uplatnění pedagogických a didaktických dovedností.
Poslední úprava: Erudio ()
Fundamentals of educational and social psychology.
Psychology of education: definition, core concerns, relations to other fields. Learning theories. Motivation in the school work, cognitive needs. School achievement. Evaluation. Relation teacher-student. Attributional processes.
Social psychology: definition, core concerns, relations to other fields. Methods of social psychology. Socialisation role of school. Social group. Social processes in the classroom. Social climate. Social perception. Attitudes. Communication.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. David Doubek, Ph.D. (19.09.2005)
Čáp, J., Mareš,J.: Psychologie pro učitele. Praha, Portál 2001.
Helus, Z.: Dítě v osobnostním pojetí. Praha, Portál 2004.
Fontana,D.: Psychologie ve školní praxi. Praha, Portál 1997.
Hadj-Moussová,Z.: Kapitoly ze sociální psychologie. Liberec, Ped.F TU 2002.
Hayesová,N.: Základy sociální psychologie. Praha, Portál 1998.
Helus,Z..,: Sociální psychologie. Praha, Ped.F. UK 2002
Hrabal,V.: Diagnostika. Praha, Ped.F. UK 2002.
Hrabal, V.: Jaký jsem učitel? Praha, SPN 1988.
Hrabal,V.: Sociální psychologie. Praha, Ped.F. 2002.
Mareš,J.: Styl učení žáků a studentů. Praha, Portál 1998.
Pavelková,I.: Motivace žáků k učení. (Perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha, Ped.F. UK 2002.
PSŠE: Typy žáků. Praha, PedF UK 1995.
PSŠE: Čeští žáci po deseti letech. Praha, PedF 2005.
Řezáč,J.: Sociální psychologie. Brno, Paido 1998.
Slavík,J: Hodnocení v současné škole. Praha, Portál 1999.
Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. David Doubek, Ph.D. (19.09.2005)
Cíl kurzu:
a) Zprostředkovat základní vhled do oboru (osvojení základních poznatků a technik pedagogické a sociální psychologie)
b) Pomoc studentům v nastolení komplexnějších výkladových schémat, které jim umožní zvýšit srozumitelnost výchovně vzdělávací reality.
Obsah kurzu.
Oblast pedagogické psychologie:
Pedagogická psychologie - vymezení, pojetí oboru, předmět , hlavní témata, posuny v metodologii
Učitelská profese - pojetí, nároky, rizika
Učení a poznávání - Vztah k poznávání, teorie a druhy učení, učební a poznávací styly, efektivní strategie učení (metakognice)
Motivace - Motivační dispozice a motivační procesy, motivování žáků ve škole.
Hodnocení ve škole - orientující a rozvíjející formy hodnocení (rizika a možnosti), školní úspěšnost.
Autodiagnostika učitele
Oblast sociální psychologie:
Socializace ve škole a rodině, rodinná výchova (specifičnost socializačního vlivu školy a rodiny, interakce učitel - rodič, formy sociálního učení)
Struktura a dynamika sociální skupiny, školní třída (sociální normy, status, role atd.)
Sociální percepce a komunikace - percepčně postojová orientace učitele
Interakce učitel x žáci (atribuční procesy)
Poslední úprava: Mgr. David Doubek, Ph.D. (19.09.2005)
Course goal:
a) To mediate the basic knowledge about the subject (learning the basic facts and technics of pedagogical and social psychology)
b) To help the students with establishing more complex explanation schemes which will help them to increase the comprehensibility of the educative and learning reality.
Synopsis of the course.
Pedagogical psychology:
Pedagogical psychology - definition, approach to the subject, subject , main themes, movements in the methodology
Teacher's profession - approach, demands, risks
Learning and cognition - Relationship with cognition, theory and types of learning, learning and cognitive styles, effective learning strategy (metacognition)
Motivation - Motivation disposition and motivation processes, motivation of pupils in school.
Classification in school - orientating and developing forms of classification (risks and possibilities), school results.
Selfdiagnostics of the teacher
Social psychology:
Socialization in school and in the family, family education (specifics of the socialization influence of school and family, interaction teacher - parent, forms of social learning)
Structure and dynamics of a social group, school class (social norms, status, role etc.)
Social perception and communication - perception - approach orientation of the teacher
Interaction teacher x pupils (attribution processes)