Posláním předmětu je přiblížit studentům procesy automatizace a robotizace z běžné denní praxe, přiblížit problematiku strojů, automatů a počítačového řízení. Základním cílem předmětu Aplikační software je praktické seznámení se školními systémy podporujícími výuku robotizace. Výuka předmětu se zaměří rovněž na rozvíjení programátorských technik v ikonicko-grafických vývojových prostředích, která plnohodnotně disponují standardními programovací prvky jako jsou cykly, podmínky, práce s řetězci, rozsáhlým matematickým aparátem a silnou podporou grafických presentací výsledků.
Poslední úprava: PhDr. Jakub Lapeš (03.02.2020)
The mission of the course is to acquaint students to the processes of automation and robotics in everyday practice and introduce to the issue of CNC machines, vending machines and computer control of production. Basic aim of the course is a practical introduction with school systems, that support teaching robotics. Teaching of this subject is also will focus on developing programming techniques in an iconic and graphic development environments, which contains fully standard programming elements, such as loops, conditions, working with strings, an extensive mathematical apparatus and the strong support of graphical presentations of results.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Jakub Lapeš (28.01.2022)
Pro podporu studia je využit LMS Moodle (obsahuje výukové a další materiály).
V případě plně distanční výuky bude online komunikace vedena prostřednictvím Google Meet a veškeré informace (adresa moodle kurzu + klíč k zápisu; url pro gMeet; další informace ke kurzu) budou poslány e-mailem prostřednictvím SIS všem zapsaným účastníkům kurzu; kurz bude probíhat heterogenní formou v rozvrhované době dle SIS.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Jakub Lapeš (28.01.2022)
BAUM, D. Definitive Guide to LEGO MINDSTORMS. 2nd Edition. Berkeley : Apress, 2002. BAUM, D. et al. Extreme Mindstorms: an Advanced Guide to Lego Mindstorms. Berkeley : APress, 2000. ERWIN, B. Creative projects with LEGO Mindstorms. Boston : Addison-Wesley, 2001. FERRARI, M. et al. Building Robots With Lego Mindstorms : The Ultimate Tool for Mindstorms Maniacs. Osborne : Syngress, 2001. FERRARI, M. et al. LEGO Mindstorms Masterpieces: Building Advanced Robots. Osborne : Syngress, 2003. HÄBERLE, H. a kol. Průmyslová elektronika a informační technologie. Praha : Sobotáles, 2003. HILL, T. Production / Operations Management. Cambridge : McGraw-Hill, 1991. SENN, J. A. Information Technology: Principles, Practices, and Opportunities. 3rd Edition. New Delhi, Prentice Hall, 2003. WILCHER, D. LEGO Mindstorms Mechatronics : Using Systems and Controls to Build Sophisticed Robots. New York : McGraw-Hill/TAB Electronics, 2003.
Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Jakub Lapeš (28.01.2022)
Základní pojmy a obecné principy kybernetiky a robotechniky Systémy robotů a průmyslových manipulátorů Řídicí systémy robotů Vztahy mezi konstrukčním řešením robotů a jejich užitnými vlastnostmi Softwarové vybavení řídicích systémů robotů, obecné a problémově orientované programovací jazyky Organizační zajištění kooperace robotů a průmyslových manipulátorů s klasickými výrobními zařízeními Modelování činnosti robotu využitím systému LEGO MINDSTORMS
Poslední úprava: PhDr. Jakub Lapeš (02.02.2022)
Basic concepts and general principles robotechniky Systems of industrial robots and manipulators Control systems of robots Relations between the design solutions and use properties of robots Software of control systems of robots, general and problem-oriented programming languages Organization for cooperation of industrial robotic and manipulators with conventional production facilities Modelling work of the robot using system LEGO MINDSTORMS
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Jakub Lapeš (28.01.2022)
Aktivní práce v seminářích; průběžné řešení úloh reflektujících probíraná témata; závěrečná kompletace v kurzu využívané robotické sady do původního stavu.
Vytvoření, prezentace a obhajoba závěrečné práce - vlastního tvůrčího projektu z oblasti robotiky - s využitím robotických sad LEGO.
Prokázání příslušné úrovně vědomostí při obhajobě práce a související rozpravě tematicky orientované do oblasti zaměření předmětu.
Prokázání odpovídajících teoretických/praktických znalostí a dovedností při řešení úloh z oblasti robotiky.
Požadavky na práci a další informace: - Práce bude mít podobu praktického projektu z oblasti robotiky zahrnujícího etapy plánování (návrhu), přípravy, stavby a programování robota a současně též prezentaci celé práce ostatním účastníkům kurzu. - Podmínkou udělení KZ je rovněž zhotovení dokumentace k projektu (např. prezentace, doprovodné materiály, fotografie, video). - Pro projekt lze využít robotické sady LEGO Mindstorms, ev. s variantní nadstavbou v podobě dalších LEGO sad.