Poslední úprava: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (29.10.2019)
Cílem předmětu „Informačně technologická elementaristka I“ je seznámit studenty studijního oboru Pedagogika předškolního věku s významem počáteční informačně technologické výchovy dětí předškolního věku a možnostmi a směry tohoto výchovného působení s akcentem na prožitkové učení a tvůrčí činnost dětí v mateřské škole prostřednictvím didaktických hraček a interaktivních technologií. Předmět by měl podpořit utváření technicky orientovaného tvůrčího myšlení dětí, utváření základů jejich digitálních kompetencí a schopností komunikovat s použitím digitálních technologií s respektováním specifik mentálního a psychomotorického rozvoje dětí. V daném směru budou studenti připravováni k využívání interaktivních tabulí či koberců, tabletů, programovatelných stavebnic a programovatelných hraček včetně příslušející softwarové podpory a bude rozvíjena jejich schopnost evaluovat, aplikovat či vytvářet příslušné digitální objekty.
Poslední úprava: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (29.10.2019)
Learning outcomes of the course unit The aim of the subject "Information Technology Elementarist I" is to acquaint the students of the study program Preschool Education with the importance of initial information technology education of preschool children and the possibilities and directions of this educational effect with emphasis on experiential learning . The course should support the formation of technically oriented creative thinking of children, the foundation of their digital competences and the ability to communicate using digital technologies while respecting the specifics of mental and psychomotor development of children. In this respect, students will be prepared to use interactive whiteboards or carpets, tablets, programmable kits and programmable toys, including appropriate software support, and develop their ability to evaluate, apply, or create relevant digital objects.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (29.09.2020)
Vzhledem k současné situaci bude výuka probíhat online prostřednictvím MS Teams. Studentky a studenti před samotnou výukou dostanou prostřednictvím SIS přístup k LMS Moodle na https://moodle.it.pedf.cuni.cz/. V konkrétním kurzu je pak hned v prvním tématu umístěn odkaz na online setkání. Výuka bude probíhat v době stanovené v rozvrhu s obsahem a podmínkami zveřejněnými v SIS.
Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (29.10.2019)
BETCHER, Chris a Mal LEE. The interactive whiteboard revolution: teaching with IWBs. Camberwell, Vic.: ACER
Press, 2009, x, ISBN 0864318170.
CATLIN, D. The principles of Educational Robotic Applications (ERA): a framework for understanding and
developing educational robots and their activities. Paris : 2010.
TOCHÁČEK, D., LAPEŠ, J. Edukační robotika. Praha: PedF UK, 2012, ISBN 978-80- 7290-577- 5.
Hlavní materiály a podklady budou poskytovány prostřednictvím Moodle kurzu
Poslední úprava: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (29.10.2019)
BETCHER, Chris a Mal LEE. The interactive whiteboard revolution: teaching with IWBs. Camberwell, Vic.: ACER
Press, 2009, x, ISBN 0864318170.
CATLIN, D. The principles of Educational Robotic Applications (ERA): a framework for understanding and
developing educational robots and their activities. Paris : 2010.
TOCHÁČEK, D., LAPEŠ, J. Edukační robotika. Praha: PedF UK, 2012, ISBN 978-80- 7290-577- 5.
Main materials will be provided via Moodle course.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (15.09.2020)
plnění dílčích úloh dle témat předmětu v daných Moodle kurzem
písemný test ve zkouškovém období
V případě, že opětovně dojde k přechodu z prezenční výuky na distanční výuku v souvislosti s přijímanými opatřeními bude výuka realizovaná online v době standardně rozvrhované výuky prostřednictvími aplikace MS Teams. Současně bude posílena distanční výuka a s výukou související komunikace v prostředí Moodle. Studenti by se měli takto přizpůsobené výuce účastnit stejným aktivním způsobem jako v případě běžné výuky.
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (15.09.2020)
OSOBNÍ POČÍTAČ a další technologie jako prostředek pro vzdělávání dětí v mateřské školce
ZPRACOVÁNÍ TEXTOVÝCH, GRAFICKÝCH A ČÍSELNÝCH DAT pro přípravu digitálních učebních materiálů pro děti v mateřské školce
INTERAKTIVNÍ TECHNOLOGIE A DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁLY
Základní terminologické konstrukty oblasti, didaktické prostředky, učební pomůcky, výukové objekty, digitální výukové objekty, prostředky didaktické techniky, technické výukové prostředky
Interaktivní tabule, panely a koberce; druhy, možnosti využití, softwarová podpora
PROGRAMOVATELNÉ HRAČKY A JEJICH APLIKACE DO VÝUKY
Možnosti a význam využití programovaných hraček
Teoretická východiska a praktická práce s programovatelnými hračkami (BeeBot)
TABLETY A MENŠÍ DOTYKOVÁ ZAŘÍZENÍ A MOŽNOSTI JEJICH VYUŽITÍ
Možnosti a význam využití tabletů ve vzdělávání
Teoretická východiska a praktická práce s tablety
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (23.10.2018)
- plnění dílčích úloh dle témat předmětu, test
Poslední úprava: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (29.10.2019)
partial tasks according to the topics of the course, test