Posláním studijního předmětu Zpracování grafických dat je docílit u studentů pochopení základních principů a způsobů zpracování grafických dat na počítači a navodit, resp. rozvinout příslušnou způsobilost pro tvůrčí práci s grafickými nástroji a jejich prostřednictvím s grafickými informacemi na počítači. Úkolem předmětu je současně vytvořit adekvátní teoretické a kompetenční předpoklady pro další rozvoj ve směru využití a tvorby obecné i technicky orientované počítačové grafiky a multimediálních aplikací. Cíl studijního předmětu spočívá v osvojení příslušných poznatků a činností z oblasti počítačové grafiky, zvládnutí základů práce s grafickými daty a využívání grafických informací, osvojení různých způsobů získávání a úpravy grafických dat, včetně volby a ovládnutí příslušných zařízení či programů pro práci s grafikou a poznání jejich specifik a funkčních možností. Obsahově se předmět orientuje na druhy, vlastnosti a možnosti zpracování grafických dat na počítači, zdroje grafických dat, technické vybavení pro zpracování grafiky, zpracování barvy, typy a vlastnosti grafických formátů, programy pro tvorbu a zpracování grafiky a způsoby jejich využití ve smyslu tvorby, úpravy nebo prezentace grafiky na počítači.
Poslední úprava: RAMBO/PEDF.CUNI.CZ (22.11.2009)
The mission of the subject Processing of Graphical Data is to achieve the student?s understanding of basic principles and methods of processing graphic data on computer and induce, respectively develop the appropriate qualification for creative work with graphic tools and through them with graphic information on the computer. The challenge of course is to create adequate both theoretical and skills conditions for further competency development in the direction of the use and creation of both general and technically oriented computer graphics and multimedia applications. Objective of the course consists in mastering the knowledge and activities in the field of computer graphics, to master basic work with image data and the use of graphic information, acquirement different ways of acquiring and editing graphic data, including the choice and mastery of the equipment or programs for working with graphics and knowledge of their specifications and functional options. The course content focuses on the types, characteristics and possibilities of processing graphic data, on the computer graphics data resources, technical equipment for the processing of graphics, color processing, types and properties of graphic formats, programs for creating graphics and processing methods and their use in terms of production, treatment or presentation graphics on computer.
Literatura
Poslední úprava: RAMBO/PEDF.CUNI.CZ (22.11.2009)
FOLEY, J. D. Computer graphics - principles and practice. Addison-Wesley Publishing, 2005.
FRASER, B., MURPHY, CH., BUNTING, F. Správa Barev. Brno : Computer Press, 2004.
LONG, B. Complete Digital Photography. Hingham : Charles River Media, 2004.
MURRAY, J.D., vanRYPER, W. Encyklopedie grafických formátů I, II. Brno : Computer Press, 2005.
NAVRÁTIL. P. Počítačová grafika a multimédia. Praha : Computer Media, 2007.
PECINOVSKÝ, J. Skenery a skenování. Praha : Grada Publishing, 2003.
ROUBAL, P. Kreslení a grafika. Praha : Computer Press, 2006.
TŮMA, T. Počítačová grafika a design. Brno : Computer Press, 2007.
ŽÁRA, J. a kol. Moderní počítačová grafika. Brno : Computer Press, 2005.
Digineff ? wbové stránky o digitální fotografii. Dostupné z URL: < http://www.digineff.cz >.
Grafika on-line. Dostupné z URL: < http://www.grafika.cz >.
Pixel ? 2D/3D grafika a animace, digitální video a zvuk. Dostupné z URL: < http://www.pixel.cz >.
Server o problematice 3D grafiky a digitálních médií Dostupné z URL: < http://3dgrafika.cz/ >.
Sylabus -
Poslední úprava: RAMBO/PEDF.CUNI.CZ (22.11.2009)
GRAFIKA NA POČÍTAČI
Semigrafika, grafický režim, grafické uživatelské rozhraní, jas a barva, vnímání barvy a jasu, elementy počítačové grafiky, bod, přímka, vektor, křivka a plocha, transformace
Charakteristiky bitmapových a vektorových grafických formátů, komprese grafických dat, zpracování barvy, přímé barvy, procesní modely barev, barevné profily, tisk, specifika a oblasti aplikace vektorové a bitmapové grafiky
Charakteristika bitmapově a vektorově orientovaných grafických editorů, charakteristika prohlížečů, grafických dílen a nástrojů, podpůrných programů, specializovaných programů
PRÁCE S BITMAPOVÝM GRAFICKÝM EDITOREM
Prostředí programu, dostupné nástroje a funkce, úpravy bitmap, uživatelské nastavení, práce s vrstvami, import, archivy obrázků, export, konverze, kalibrace, tisk
PRÁCE S VEKTOROVÝM GRAFICKÝM EDITOREM
Prostředí programu, dostupné nástroje a funkce, speciální funkce vektorových editorů a užití efektů, vektorizace bitmapové grafiky, uživatelské nastavení, práce s vrstvami, styly a šablonami, import, symboly a archivy obrázků, export, tisk
DALŠÍ ZPŮSOBY PRÁCE S GRAFIKOU
Užití grafických programů pro úpravu a konverzi grafických souborů, snímání obrazových předloh, Optical Character Reading, snímání obsahu obrazovek, tvorba animovaných GIF sekvencí, digitální foto, úpravy a tisk fotografií
Poslední úprava: RAMBO/PEDF.CUNI.CZ (22.11.2009)
COMPUTER GRAPHICS
Semi-graphics, graphics mode, graphical user interface, brightness and color, color and brightness perception, elements of computer graphics, point, line, vector, curves and surfaces, transformations
TYPES AND CHARACTERISTICS OF COMPUTER GRAPHICS
Sources graphic data, raster image, bitmap image, vector image, vector graphics, color depth, bit depth, resolution, interpolation, alias
WAYS TO WORK WITH GRAPHICS ON COMPUTER
Characteristics of bitmap and vector graphics formats, graphical data compression, processing of color, spot color, process color models, color profiles, printing, and the specifics of application of vector and bitmap graphics
HARDWARE FOR GRAPHICS PROCESSING
sensor elements light sensitive, scanners, resolution, digital photos, graphics cards and graphics accelerators, development, standards, basic parameters, monitors, projectors, printers, printing methods, resolution, specificity
PROGRAMS FOR CREATING AND GRAPHICS PROCESSING
Characteristics of bitmap and vector graphics editors, characteristics of browsers, graphic workshops and tools, support programs, specialized programs
WORK WITH BITMAP EDITOR
Program and its available tools and functions, editing bitmaps, user settings, work with layers, import, archive files, export, conversion, calibration, printing
WORK WITH VECTOR EDITOR
Program and its available tools and functionality, special features and use of effects, traces of bitmap graphics, user settings, work with layers, styles and templates, import, symbols and images archives, export, printing
OTHER WAYS OF WORKING WITH GRAPHICS
Using of graphics programs for editing and converting graphic files, capture image masters, Optical Character Reading, capture screen content, creating animated GIF sequences, digital photo editing and printing photos