Poslední úprava: Mgr. Ivana Kinkorová, Ph.D. (10.11.2023)
Předmět zahrnuje oblast obecné fyziologie, seznamuje s funkcemi transportních systémů lidského těla, vyučovacím systémem, kůží, termoregulací a endokrinním systém v podmínkách klidových i zátěžových. Představuje adaptační mechanismy jednotlivých systémů na zátěž. Zvláštní pozornost je věnována principům humorální regulace a stresové reakci organismu.
Předmět je zaměřen na osvojení základů obecné fyziologie, pochopení obecných fyziologických principů, souvztažnosti jednotlivých orgánových soustav a aplikaci v rámci dalšího studia fyziologie, patofyziologie a klinických předmětů.
Poslední úprava: Mgr. Ivana Kinkorová, Ph.D. (10.11.2023)
The subject acquaints with functions of all organ systems of the human body both in the resting and load conditions.
Special attention is paid to regulatory processes, methods of the functional examination and the function of
neuromuscular system with reference to motor control.
The course is focused on the acquisition of theoretical knowledge in the field of anatomy and their application to the
functioning of individual organ systems of the human body.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Ivana Kinkorová, Ph.D. (10.11.2023)
Předmět seznamuje s funkcemi všech orgánových soustav lidského těla v klidových podmínkách a při zátěži. Předmět seznamuje studenty se základními fyziologickými principy, teorií homeostázy a funkcemi různých orgánů a systémů lidského těla a jejich řízení (včetně oběhového, dýchacího, gastrointestinálního, vylučovací, endokrinní, svalový, nervový a smyslový systém, stejně jako metabolismus a termoregulace). Zvýšená pozornost je věnována fyziologické regulaci a nervosvalovému systému s přihlédnutím k dětské a dospívající organismus.
Znalost:
základní pojmy buněčných a subcelulárních struktur a jejich význam
Základy kardiovaskulárního systému (mechanické a metabolické procesy v myokardu, cévní systém – stavba a funkce, měření a ovlivnění krevního tlaku – regulační mechanismy srdce a cév)
základy stavby a funkce krve a imunitního systému
fyziologie dýchacího systému (ventilace, distribuce, difúze, perfuze, stanovení respiračních parametrů, nervová a chemická regulace dýchání)
fyziologie trávicího systému (štěpení, trávení a vstřebávání složek potravy a jejich regulace v jednotlivých částech GIT, gastrointestinální hormony a jejich účinky)
energetická bilance (základy metabolických procesů v těle)
fyziologie vylučovací soustavy (tvorba a složení moči, regulační mechanismy, vliv funkce ledvin na udržení stability vnitřního prostředí). Fyziologie žláz s vnitřní sekrecí (tvorba a sekrece hormonů jednotlivých žláz a jejich funkce, stres, pohlavní systém – řízení a funkce)
Dovednosti:
Student umí popsat složení lidského těla, význam jednotlivých funkčně specifických buněk, složení a funkci kardiovaskulárního systému a krve, jakož i souvislost se stavem imunity, popsat mechanickou a elektrickou aktivitu srdce. Zahrnuje základy zánětlivého procesu ve vztahu k imunitě, popisuje metabolické procesy, změny iontů a následné změny.
Dokáže popsat stavbu a funkci dýchacího systému, jejich měřitelnost s důrazem na regulační mechanismy dýchání (nervové, hormonální a jiné chemické vlivy).
Dokáže popsat funkci jednotlivých částí trávicí soustavy, enzymatické a další procesy.
V rámci vylučovací soustavy je schopen podrobně popsat okyselení a alkalizaci moči, vliv ledvin na udržení stability vnitřního prostředí a fungování jako endokrinního orgánu. Bude schopen popsat stavbu a funkci jednotlivých žláz s vnitřní sekrecí a vliv jejich hormonů na další orgány, včetně regulačních mechanismů hormonální kontroly.
Kompetence
Student je kompetentní využít získané poznatky z fyziologie pro jejich aplikaci a propojení s navazujícími předměty jako je patologická fyziologie, fyziologie zátěže, biomechanika nebo výživa.
vyhledávat, třídit a posuzovat informace související s fyziologickými procesy, využívat získané informace v každodenní praxi.
Poslední úprava: Mgr. Ivana Kinkorová, Ph.D. (10.11.2023)
The subject introduces the functions of all organ systems of the human body in resting conditions and under stress. The subject introduces students to basic physiological principles, the theory of homeostasis and the functions of various organs and systems of the human body and their management (including the circulatory, respiratory, gastrointestinal, excretory, endocrine, muscular, nervous and sensory systems, as well as metabolism and thermoregulation). Increased attention is paid to physiological regulation and the neuromuscular system, taking into account the child and adolescent organism.
Knowledge:
basic concepts of cellular and subcellular structures and their meaning
Fundamentals of the cardiovascular system (mechanical and metabolic processes in the myocardium, vascular system – structure and function, measurement and influence of blood pressure – regulatory mechanisms of the heart and blood vessels)
basics of structure and function of blood and immune system
physiology of the respiratory system (ventilation, distribution, diffusion, perfusion, determination of respiratory parameters, nervous and chemical regulation of breathing)
physiology of the digestive system (splitting, digestion and absorption of food components and their regulation in individual parts of the GIT, gastrointestinal hormones and their effects)
energy balance (basics of metabolic processes in the body)
physiology of the excretory system (formation and composition of urine, regulatory mechanisms, influence of kidney function on maintaining the stability of the internal environment). Physiology of endocrine glands (formation and secretion of hormones of individual glands and their functions, stress, sexual system – management and functions)
Skills:
The student can describe the composition of the human body, the importance of individual functionally specific cells, the composition and function of the cardiovascular system and blood, as well as the connection with the state of immunity, describe the mechanical and electrical activity of the heart. It includes the basics of the inflammatory process in relation to immunity, describes metabolic processes, ion changes and subsequent changes.
Can describe the structure and function of the respiratory system, their measurability with an emphasis on the regulatory mechanisms of breathing (nervous, hormonal and other chemical influences).
Can describe the function of individual parts of the digestive system, enzymatic and other processes.
As part of the excretory system, he is able to describe in detail the acidification and alkalization of urine, the influence of the kidneys on maintaining the stability of the internal environment and functioning as an endocrine organ. He will be able to describe the structure and function of individual endocrine glands and the influence of their hormones on other organs, including the regulatory mechanisms of hormonal control.
Competence
The student is competent to use the acquired knowledge from physiology for their application and connection with related subjects such as pathological physiology, exercise physiology, biomechanics or nutrition.
search, sort and assess information related to physiological processes, use the information obtained in everyday practice.
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Mgr. Ivana Kinkorová, Ph.D. (10.11.2023)
Požadavky na zápočet:
- 100 % účast na praktické výuce (25 % omluvených absencí lze nahradit.)
- adekvátní příprava na daná témata praktických cvičení
- kompletní vypracování všech protokolů
- test v Moodlu v počítačové učebně U13 nebo U14 (75% úspěšnost) - doc. Mgr. M. Šteffl, Ph.D.
Poslední úprava: Mgr. Ivana Kinkorová, Ph.D. (10.11.2023)
Credit Requirements:
- 100% participation in practical teaching (25% of excused absences can be replaced.)
- adequate preparation for the given topics of practical exercises
- complete development of all protocols
- test in Moodle in the U13 or U14 computer room (75% success rate) - doc. M.Sc. M. Šteffl, Ph.D.