|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Jitka Marenčáková, Ph.D. (24.10.2023)
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Jitka Marenčáková, Ph.D. (24.10.2023)
Výstupy z předmětu pro posluchače Absolvent předmětu je schopen: - Definovat základní determinanty oboru Výchova ke zdraví - Vyhledat, kriticky analyzovat a orientovat se v aktuálních poznatcích problematiky primární a sekundární prevence civilizačních onemocnění, v ČR i v zahraničí - Používat, třídit a vybrat vhodné Evidence Based zdroje jako teoretickou oporu pro základní znalosti vybraných klinických onemocnění a možnosti prevence - Popsat strukturu, zásady a metody návrhu pohybových programů u zdravotně oslabené populace, porovnat s výkonově orientovanou populací - Vézt vstupní pohovor, odebrat anamnézu, provézt relevantní vstupní, kontrolní a výstupní diagnostické vyšetření - Třídit, analyzovat a interpretovat získané informace - Formulovat specifické cíle programu a určit metodu ověřování splnění cílů programu - Aplikovat znalosti a postupy na konkrétní individuální modelový příklad z praxe - Sestavit individualizovaný plán poh. programu - Kriticky hodnotit pohybové programy a efekt pohybové intervence - Diskutovat a argumentovat vybrané postupy a výsledky - Aktivně vézt pohybový program u zdravotně oslabené populace
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Jitka Marenčáková, Ph.D. (24.10.2023)
Zdroje: Strnad, P., & Prajerová, K. (2022). Zdravotní tělesná výchova. Praha: Karolinum. Vařeková, J., Daďová K., nováková P a kol. (2022). Žák se speciálními vzdělávacími potřebami v tělesné výchově. Praha: Karolinum. Heyward, V. H. and Gibson, A. (2014). Advanced fitness assessment and exercise prescription, 7th edition. Human kinetics. Kolář. P. (2020). Rehabilitace v klinické praxi. Paha: Galén. Durstine, J.L., Moore, G.E., Painter, P.L., & Roberts, S.O. (2009). Exercise management for persons with chronic diseases and disabilities. 3rd ed., United states: Human kinetics. Kaminsky, L. A. (2006). ACSM's resource manual for Guidelines for exercise testing and prescription. Baltimore, MD : Lippincott Williams & Wilkins. Frontera, W., Slovik, D.M., & Dawson, D.M. (2006). Exercise in rehabilitation medicine. 2nd ed., United states: Human kinetics. Máček, M., Radvanský, J., et al. (2011). Fyziologie a klinické aspekty pohybové aktivity. Praha: Galen. Smolíková, L., a Máček M. (2006). Fyzioterapie a pohybová léčba u chronických plicních onemocnění. Bouchard, C., Blair, S. N., & Haskell, W. L. (2012). Physical activity and health. Human Kinetics. Levitová, A., & Hošková B. (2016). Zdravotně-kompenzační cvičení. Praha: Grada. Haladová, et al. (2007). Léčebná tělesná výchova. Brno: NCO NZO. Hromádková, J., et al. (2002). Fyzioterapie. Jinočany: H & H.
Jelalian, E. and Steele, R. G. (2008). Childhood and Adolescent Obesity. Edtion ed.: Springer. Scuderi, G. R., McCann, P. D., and Bruno, P. J. (1997). Sports medicine: Principles of primary care. Edtion ed.: Mosby Incorporated. Maud, P. J., and Foster, C. (2006). Physiological assessment of human fitness. Edtion ed.: Human Kinetics. Nepovinné zdroje: BUNC, V. Biokybernetický přístup k hodnocení reakce organismu na tělesné zatížení. Edtion ed.: Univerzita Karlova, 1990. ISBN 9788070662144. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Jitka Marenčáková, Ph.D. (24.10.2023)
Obsah výuky: 1. Úvod do oboru Výchova ke zdraví, primární a sekundární prevence civilizačních onemocnění 2. Přehled EB zdorjů, vývoj situace v ČR a v zahraničí 3. Pohybové programy v primární a sekundární prevenci 4. Cíle, intenzita, objem a frekvence pohybových programů 5. Způsoby sběru dat a evaluace - zdravotní a pohybová anamnéza, diagnostika a vyšetření 6. Systém kontroly efektu pohybových programů 7. Návrhy individuálních a skupinových pohybových programů 8. Intervenční programy pro ovlivňování zdravotně orientované zdatnosti 9. Intervenční programy u metabolického syndromu, diabetes mellitus 10. Intervenční programy u kardiologických onemocnění 11. Interventční programy u poruch funkce ledvin a dializovaných 12. Intervenční programy pro děti, ženy, muže a seniory |