Poslední úprava: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (09.10.2019)
Komplexní analýza skladeb podle zásad rozboru uměleckého díla. Předmětem zkoumání jsou výrazové prostředky jejich vzájemné vztahy v rovině syntaktické a sémantické i další dohledatelné kontexty díla (historické, společenské, autorské, interpretační, kritické).
Poslední úprava: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (09.10.2019)
Comprehensive analysis of the compositions according to the principles of analysis of art. The analysis is focused on musical means, on their relations and expression and their mutual relations as well as other works traceable contexts (historical, social, creative, interpretive, critical).
Cíl předmětu -
Poslední úprava: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (09.10.2019)
Osvojení znalostí a dovedností v oblasti komplexní analýzy skladeb a analytické interpretace s ohledem na jejich uplatnění ve výuce, v hudební publicistice a hudebně popularizační činnosti.
Poslední úprava: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (09.10.2019)
Acquiringknowledgeand skills inanalyzingcomplexcompositionsand analyticalinterpretationwith regard to theirapplication inmusic education, in journalismand musicpopularizationactivities.
Deskriptory -
Poslední úprava: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (25.09.2020)
Distanční výuka v MS Teams podle rozvrhu
Poslední úprava: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (25.09.2020)
Distance learning in MS Teams according to the schedule
Literatura -
Poslední úprava: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (09.10.2019)
HATRÍK, J. Percepcia ako základ a východisko pre analýzu hudobného diela. In: Metódy analýzy a interpretácie hudby z historického a systematického aspektu, I. Bratislava : VŠMU, 1997, s. 25 - 34. ISBN 80-85182-51-3.
HURNÍK, I.; JŮZL, M.; NAVRÁTIL, M. O analýze hudebních skladeb z hlediska potřeb všeobecné hudební výchovy a popularizace. Hudební rozhledy, 1972, roč. XXV, č. 1, s. 26 - 36.
JANEČEK, K. Melodika. 1. vyd. Praha : Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1956. 203 s.
JANEČEK, K. Tektonika. 1. vyd. Praha - Bratislava : Supraphon, 1968. 244 s.
JIRÁNEK, J. Úvod do historie hudební analýzy a teorie sémantické hudební analýzy. 1. vyd. Praha : SPN, 1991. 55 s.
KULKA, J. aj. Komplexní analýza uměleckého díla. 1. vyd. Praha : SPN, 1988. 93 s.
MÜHE, H. Musikanalyse. 2. vyd. Leipzig : VEB Deutscher Verlag für Musik, 1978. 240 s. ISBN 3-370-00078-4.
GRIGOR´EVA, G. Analiz muzykaľnych proizveděnij. Rondo v muzyke XX veka. 1. vyd. Moskva : Muzyka, 1995. 91 s. ISBN 5-7140-0615-1.
NEDĚLKA, M. Z odkazu žáků Pavla Bořkovce. 1. vyd. Praha : Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, 2001. 121 s. ISBN: 80-7290-041-2.
RISINGER, K. Nauka o hudební tektonice XX. století. 1. vyd. Praha : AMU, 1998. 573 s. ISBN 80-8583-34-1.
ŠTĚDROŇ, M. Základy mikrotektoniky (9 analýz). 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita - Filozofická fakulta, 1991. 102 s.
ŠTĚDROŇ, M. Základy polymelodiky (12 analýz). 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita - Filozofická fakulta, 1992. 143 s.
TICHÝ, V. Hudební analýza jako stimul a nástroj rozvoje kreativity. In: Olomoucké jarní muzikologické konference, Olomouc : Univerzita Palackého - Pedagogická fakulta, 2000, s. 13 - 18. ISBN 80-244-0181-9.
TICHÝ, V. Úvod do studia hudební kinetiky. 1. vyd. Praha : AMU, 1992. 175 s. ISBN 80-85467-07-0.
ZENKL, M. Existují nové tektonické principy? In: Živá hudba, IX. Praha : AMU, 1986, s. 143 - 148.
Poslední úprava: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (09.10.2019)
HATRÍK, J. Percepcia ako základ a východisko pre analýzu hudobného diela. In: Metódy analýzy a interpretácie hudby z historického a systematického aspektu, I. Bratislava : VŠMU, 1997, s. 25 - 34. ISBN 80-85182-51-3.
HURNÍK, I.; JŮZL, M.; NAVRÁTIL, M. O analýze hudebních skladeb z hlediska potřeb všeobecné hudební výchovy a popularizace. Hudební rozhledy, 1972, roč. XXV, č. 1, s. 26 - 36.
JANEČEK, K. Melodika. 1. vyd. Praha : Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1956. 203 s.
JANEČEK, K. Tektonika. 1. vyd. Praha - Bratislava : Supraphon, 1968. 244 s.
JIRÁNEK, J. Úvod do historie hudební analýzy a teorie sémantické hudební analýzy. 1. vyd. Praha : SPN, 1991. 55 s.
KULKA, J. aj. Komplexní analýza uměleckého díla. 1. vyd. Praha : SPN, 1988. 93 s.
MÜHE, H. Musikanalyse. 2. vyd. Leipzig : VEB Deutscher Verlag für Musik, 1978. 240 s. ISBN 3-370-00078-4.
GRIGOR´EVA, G. Analiz muzykaľnych proizveděnij. Rondo v muzyke XX veka. 1. vyd. Moskva : Muzyka, 1995. 91 s. ISBN 5-7140-0615-1.
NEDĚLKA, M. Z odkazu žáků Pavla Bořkovce. 1. vyd. Praha : Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, 2001. 121 s. ISBN: 80-7290-041-2.
RISINGER, K. Nauka o hudební tektonice XX. století. 1. vyd. Praha : AMU, 1998. 573 s. ISBN 80-8583-34-1.
ŠTĚDROŇ, M. Základy mikrotektoniky (9 analýz). 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita - Filozofická fakulta, 1991. 102 s.
ŠTĚDROŇ, M. Základy polymelodiky (12 analýz). 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita - Filozofická fakulta, 1992. 143 s.
TICHÝ, V. Hudební analýza jako stimul a nástroj rozvoje kreativity. In: Olomoucké jarní muzikologické konference, Olomouc : Univerzita Palackého - Pedagogická fakulta, 2000, s. 13 - 18. ISBN 80-244-0181-9.
TICHÝ, V. Úvod do studia hudební kinetiky. 1. vyd. Praha : AMU, 1992. 175 s. ISBN 80-85467-07-0.
ZENKL, M. Existují nové tektonické principy? In: Živá hudba, IX. Praha : AMU, 1986, s. 143 - 148.
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (09.10.2019)
Aktivní účast v seminářích, analytický výstup v komunikativní formě s obecenstvem (v semináři).
Poslední úprava: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (09.10.2019)
Active participation in seminars, analytical output in communicative form with the audience (in the seminar).
Sylabus -
Poslední úprava: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (09.10.2019)
A. Postup obecné komplexní analýzy
1. Stručná historie analýzy uměleckého díla
2. Specifika analýzy hudebního díla
3. Komplexní analýza hudebního díla jako proces:
1 Vnímání a prvotní popis díla:
1.1 Vnímání bez analytické intence
1.2 Estetický dojem na základě prožitku
1.3 Narativní popis
2 Příprava analýzy:
2.1 Obecná historiografická příprava
2.2 Umělecko-historická příprava:
a) biografie a psychologie tvůrce,
b) autorský a tvůrčí kontext,
c) estetický program tvůrce,
d) analýza tvůrčí metody,
e) umělecko-historický kontext,
f) filozoficko-estetické koncepce období,
g) společensko-kulturní kontext,
h) recepční kontext a ohlas díla,
i) jiné pokusy o analýzu díla.
2.3 Sémiotická příprava
2.4 Archetypová příprava
3 Parciální analýzy:
3.1 Parametrická
3.2 Tektonická:
a) morfologicko-syntaktická,
b) strukturně funkcionální.
3.3 Sémantická
3.4 Obsahová
3.5 Formová
3.6 Stylistická
3.7 Genealogická
3.8 Genologická
3.9 Sociálně pragmatická
4 Komplexní popis díla v dimenzi tvůrce - artefakt - příjemce
5 Komplexní interpretace díla
6 Komparace s jinými uměleckými díly
7 Kritické zhodnocení a zařazení uměleckého díla do kulturně histiorického kontextu
B. Aplikovaná analýza ve školské a mimoškolní hudební výchově
2. Hledání vztahů výrazových prostředků ke společnému jmenovateli
3. Analýza výrazových prostředků
4. Sémantická analýza na základě hudební zkušenosti v triádě zážitek – prostředek – význam (co, jak a proč v hudbě působí).
Poslední úprava: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (09.10.2019)
A. General Comprehensive Analysis Process 1. Brief history of the analysis of the work of art 2. Specifics of the analysis of the musical work 3. Complex analysis of the musical work as process:
1 Perception and initial description of the work: 1.1 Perception without analytical intent 1.2 Aesthetic impression based on experience 1.3 Narrative description
2 Preparation of analysis: 2.1 General historiographic preparation 2.2 Artistic and Historical Preparation: a) biography and psychology of the creator, (b) the creative and creative context, c) the aesthetic program of the creator, d) analysis of the creative method, e) the artistic and historical context, f) the philosophical-aesthetic concept of the period, g) socio-cultural context, h) Reception context and response of the work, i) other attempts to analyze a work. 2.3 Semitic preparation 2.4 Archetypal preparation
4 Comprehensive description of the work in the creator dimension - artifact - recipient 5 Comprehensive interpretation of the work 6 Comparison with other artwork 7 Critical evaluation and classification of the work of art in the cultural and historical context
B. Applied analysis in school and extracurricular music education 1. Finding a common denominator of the composition: dominating means of expression, author's intention, designation of the work 2. Searching for Expressions of Expressions to the Common Denominator 3. Analysis of the means of expression 4. Semantic analysis based on musical experience in triad experience - means - meaning (what, how and why does act in music).
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (09.10.2019)
Analytický výstup v komunikativní formě s obecenstvem (v semináři).
Poslední úprava: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (09.10.2019)
Analyticalcommunicativeoutput inthe formof audience(in the workshop).