|
|
|
||
Poslední úprava: SALAKOVA/PEDF.CUNI.CZ (01.02.2010)
|
|
||
Poslední úprava: SALAKOVA/PEDF.CUNI.CZ (01.02.2010)
Cílem předmětu Dějiny hudby II. je seznámit studenty se základními body dějin hudby 17. a 18. století, přiblížit hlavní hudebně-historické události, představit významné hudební osobnosti v souvislostech a poskytnout studentům dostatek podnětů a podkladů pro další samostudium hudebních dějin. |
|
||
Poslední úprava: SALAKOVA/PEDF.CUNI.CZ (01.02.2010)
Výběr ze základní literatury:
Kolektiv autorů: Dějiny české hudební kultury I. (1890-1918) - II. (1918-1945), Praha 1972, 1981 Kouba, Jan: ABC hudebních slohů. Od raného středověku k W. A. Mozartovi, 2Praha 1988 Lébl, Vladimír (red.): Hudba v českých dějinách od středověku do nové doby, 2Praha 1989 Michels, Ulrich: Encyklopedický atlas hudby, Praha 2000 Manfred Bukofzer: Hudba období baroku, Bratislava 1986
Crocker, Richard L.: A History of Musical Style, New York 1986 Grout, Donald Jay - Palisca, Claude: A History of Western Music, New York 1996 (popř. 1984) Handschin, Jacques: Musikgeschichte im Überblick, Luzern 1948 Wörner, Karl-Heinrich: Geschichte der Musik, 8Göttingen 1993 Adler, Guido (red.): Handbuch der Musikgeschichte, 3Berlin 1961 Besseler, Heinrich: Bourdon und Fauxbourdon, Leipzig 1950, 1974 Besseler, Heinrich - Schneider, Max (red.): Musikgeschichte in Bildern, Leipzig 1965ff. Bossuyt, Ignace: Die Kunst der Polyphonie, Zürich, Mainz 1997 Ph. G. Downs: Classical music, New York & London 1992 Eggebrecht, Hans Heinrich: Musik im Abendland. Prozesse und Stationen vom Mittelalter bis zur Gegenwart, München-Zürich 1991 J. W. Hill: Baroque music, New York & London 2005 Láng, Paul Henry: Music in Western Civilization, New York 1941 Mauser, Siegfried (red.): Handbuch der musikalischen Gattungen, Laaber 1997ff. The New Oxford History of Music, Oxford 1954ff.
Vladimír Helfert: Hudební barok na českých zámcích, Praha 1916 Týž: Hudba na zámku v Jaroměřicích, Praha 1924-1925 Týž: Jiří Antonín Benda, Praha 1929-1934 Milan Poštolka: Mladý Joseph Haydn, Praha 1988 Kolektiv autorů: Divadlo v Kotcích, Praha 1993
|
|
||
Poslední úprava: SALAKOVA/PEDF.CUNI.CZ (01.02.2010)
Předmět je uzavřen zápočtem a zkouškou.
Zápočet po LS bude udělen za min. 70% docházky.
Zkouška na konci LS sestává z písemné části (= testu), který zahrnuje i poslechovou část, a z ústní zkoušky.
V ústní části zkoušky zodpoví uchazeč/ka vždy dvě otázky z obou historických období daného roku výuky (Dějiny hudby I. a II.). Otázky se losují.
Součástí otázek jednotlivých okruhů tvoří i základní přehled o periodizaci daného období, dobové filosofické či estetické reflexi hudby a celkových kulturně historických a sociálních souvislostech.
a) Hudba do roku 1600
1) Vznik gregoriánského chorálu - "římsko-franská syntéza" 2) Struktura mše, officium 3) Formy gregoriánského chorálu 4) Světská lyrika - trubadúři, truvéři, minnesang, meistersang 5) Organální vícehlas; Notre-Dame a polyfonie 13.století 6) Ars nova; skladatelské osobnosti 14.století (Vitry, Machaut, Landini) 7) Geneze moteta; generace franko-vlámských skladatelů 8) Duchovní hudba 15. a 16. století 9) Světská hudba 15. a 16. století 10) Instrumentální hudba renesance, hudební nástroje 11) Specifika hudební kultury v českých zemích
b) Hudba 17. - 18. století
1) Italská opera a kantáta období baroka 2) Francouzská a anglická opera a kantáta baroka 3) Italská chrámová hudba baroka. 4) Italská instrumentální hudba baroka 5) Francouzská a anglická instrumentální hudba baroka 6) Německá a česká barokní instrumentální hudba baroka 7) Německá a česká chrámová hudba baroka 8) Francouzská a anglická chrámová hudba baroka 9) Italská opera klasicismu 10) Francouzská a německá opera (singspiel) klasicismu 11) Instrumentální hudba klasicismu (bez tzv. vídeňské školy) 12) Chrámová hudba a oratorium klasicismu 13) Hudba vídeňských klasiků
K ústní zkoušce předloží uchazeči a uchazečky soupis prostudované odborné literatury (min. 10 položek) a soupis proposlouchané hudby. Soupis literatury by měl zahrnovat kromě výběru z doporučených souborných pojednání v češtině minimálně jednu přehledovou práci cizojazyčnou a dále minimálně po dvou monografických pracech k danému hudebně historickému období (podle vlastního výběru uchazeče či uchazečky), případně kapitoly z obsáhlejších vícesvazkových cizojazyčných titulů a edičních řad. Soupis proposlouchané hudby by měl obsahovat nejméně 25 položek (titulů), přičemž pro období do roku 1600 a také pro instrumentální hudbu 17. - 18. století se pod pojmem "položka" resp. "titul" míní repertoár resp. soubor skladeb nahraný na jednom CD. |
|
||
Poslední úprava: SALAKOVA/PEDF.CUNI.CZ (01.02.2010)
Obecný úvod k hudbě období 17. - 18. století, období baroka a klasicismu Proměna hudebního stylu kolem r. 1600: vznik doprovázené monodie a její další vývoj. Nové hudební druhy a formy v 17. století: opera, oratorium, kantáta; sonáta, koncert, suita a jiné druhy instrumentální hudby. Italská a francouzská opera. Šíření italské opery (seria a buffa) v 18. století. Hudební druhy a formy období klasicismu. Stěžejní osobnosti: C. Monteverdi, H. Schütz, J. S. Bach, G. F. Händel, Ch. W. Gluck, J. Haydn, W. A. Mozart ad. Teorie, estetika, kritika a hudební život doby. |
|
||
Poslední úprava: SALAKOVA/PEDF.CUNI.CZ (01.02.2010)
Žádné
|