Poslední úprava: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (20.09.2019)
Předmět nabízí orientaci v základním obsahovém a teoretickém vymezení vzdělávání dospělých, uvádí východiska pro porozumění lektorům i účastníkům vzdělávání, zabývá se analýzou praktických zkušeností s různými lektorskými formami a metodami ve vzdělávání dospělých.
Poslední úprava: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (31.10.2019)
The subject offers orientation in the basic content and theoretical delimitation of adult education, introduces the basis for understanding of lecturers and participants of education.
It deals with the analysis of practical experience with various teaching forms and methods in adult education.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (31.10.2019)
Studující prokáže znalost kontextu vzdělávání dospělých v České republice. Prokáže porozumění specifickým charakteristikám účastníků a lektorů vzdělávání dospělých, osvojí si vybrané metody vzdělávání dospělých.
Poslední úprava: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (31.10.2019)
Students demonstrate knowledge of the context of adult education in the Czech Republic.They prove their understanding of the specific characteristics of participants and trainers of adult education, acquire selected methods of adult education.
Deskriptory
Poslední úprava: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (14.09.2021)
Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 90 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 20 minut, doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 30 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 10 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 10 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 10 hodin. Seminární práce 12 hodin, příprava na zkoušku a zkouška 12 hodin.
Literatura -
Poslední úprava: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (20.09.2019)
Beneš, M. (2014). Andragogika (2., aktualiz. a rozš. vyd). Praha: Grada.
Bertl, I. (2018). Aktuální témata teorie a praxe vzdělávání dospělých a seniorů (2. doplněné a rozšířené vydání). Praha: Česká andragogická společnost.
Dvořáková, M., & Šerák, M. (2016). Andragogika a vzdělávání dospělých: vybrané kapitoly. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy.
Lektor dalšího vzdělávání [Online]. (2006). Retrieved from https://www.narodnikvalifikace.cz/kvalifikace-581-Lektor_dalsiho_vzdelavani
Malach, J., & Chmura, M. (Eds.). (2014). Diagnostika a evaluace ve vzdělávání a učení dospělých. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
Novotný, P. (2009). Učení pro pracoviště: prostor pro uplatnění konceptu workplace learning v českém prostředí. Brno: Masarykova univerzita.
Plamínek, J. (2014). Vzdělávání dospělých: průvodce pro lektory, účastníky a zadavatele (2., rozš. vyd). Praha: Grada.
Průcha, J. (2014). Andragogický výzkum. Praha: Grada.
Půbalová, B. (Ed.). (2018). Vzdělávání dospělých v České republice: výstupy z šetření Adult Education Survey 2016. Praha: Český statistický úřad.
Veteška, J. (2017). Úvod do teorie vzdělávání dospělých a andragogiky. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem.
Poslední úprava: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (31.10.2019)
Beneš, M. (2014). Andragogika (2., aktualiz. a rozš. vyd). Praha: Grada.
Bertl, I. (2018). Aktuální témata teorie a praxe vzdělávání dospělých a seniorů (2. doplněné a rozšířené vydání). Praha: Česká andragogická společnost.
Dvořáková, M., & Šerák, M. (2016). Andragogika a vzdělávání dospělých: vybrané kapitoly. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy.
Lektor dalšího vzdělávání [Online]. (2006). Retrieved from https://www.narodnikvalifikace.cz/kvalifikace-581-Lektor_dalsiho_vzdelavani
Malach, J., & Chmura, M. (Eds.). (2014). Diagnostika a evaluace ve vzdělávání a učení dospělých. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
Novotný, P. (2009). Učení pro pracoviště: prostor pro uplatnění konceptu workplace learning v českém prostředí. Brno: Masarykova univerzita.
Plamínek, J. (2014). Vzdělávání dospělých: průvodce pro lektory, účastníky a zadavatele (2., rozš. vyd). Praha: Grada.
Průcha, J. (2014). Andragogický výzkum. Praha: Grada.
Půbalová, B. (Ed.). (2018). Vzdělávání dospělých v České republice: výstupy z šetření Adult Education Survey 2016. Praha: Český statistický úřad.
Veteška, J. (2017). Úvod do teorie vzdělávání dospělých a andragogiky. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem.
Sylabus -
Poslední úprava: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (20.09.2019)
Vzdělávání dospělých, základní pojmy a vymezení, andragogika, celoživotní učení. Formální, neformální a informální vzdělávání. Odborná základna a andragogický výzkum.
Dospělost a různé přístupy k jejímu vymezení. Specifické formy vzdělávání dospělých realizované v různých obdobích života. Propojení počátečního a dalšího vzdělávání.
Druhy a oblasti dalšího vzdělávání (občanské, zájmové, odborné). Instituce pro vzdělávání dospělých např. soukromé organizace, podniky, školy, NNO.
Lektor dalšího vzdělávání, osobnostní předpoklady, kompetence, kvalifikační standard.
Účastník vzdělávání dospělých, jeho vzdělávací potřeby a motivace, diagnostika přístupů k učení. Typologie problémových účastníků a komunikace s nimi.
Pedagogicko-psychologická východiska a specifika vzdělávání dospělých.
Specifické metody vzdělávání dospělých, didaktické principy. Hry pro dospělé.
Internetové zdroje ve vzdělávání dospělých, MOOC, online kurzy, analýza výhod a limitů.
Modelové situace ve vzdělávání dospělých, jejich reflexe a analýza.
Reflexe praktické zkušenosti se vzděláváním dospělých (exkurze nebo vlastní zkušenost), prezentace na semináři.
Poslední úprava: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (31.10.2019)
Adult education, basic terms and definitions, andragogy, lifelong learning. Formal, non-formal and informal education. Professional base and andragogical research. Maturity and different approaches to its definition. Specific forms of adult education realized in different periods of life. Linking initial and further education. Types and areas of further education (civic, leisure, professional). Adult education institutions such as private organizations, businesses, schools, NGOs. Instructor of further education, personality requirements, competence, qualification standard. Participant of adult education, its educational needs and motivation, diagnostics of approaches to learning. Typology of problem participants and communication with them. Pedagogical-psychological bases and specifics of adult education. Specific methods of adult education, didactic principles. Adult games. Internet resources in adult education, MOOC, online courses, benefits and limits analysis. Model situations in adult education, their reflection and analysis. Reflection of practical experience with adult education (excursion or own experience), presentation at seminar.
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (20.09.2019)
průběžné plnění úkolů v e-learningu
prezentace reflexe praktické zkušenosti
analýza odborného článku
docházka min. 70%
Zadání všech úkolů bude upřesněno na semináři a v LMS Moodle
Poslední úprava: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (31.10.2019)
Continuous fulfillment of tasks in e-learning presentation of practical experience reflection analysis of scientific paper attendance min.70%
All assignments will be specified at the seminar and in LMS Moodle