PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Mateřská škola jako instituce - OPN03U106B
Anglický název: Kindergarten as an Institution
Zajišťuje: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 7
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/3, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D.
RNDr. Jindřich Kitzberger
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (30.01.2020)
Cílem předmětu je vhled do organizačního uspořádání mateřské školy. Zacílení pozornosti na různě pojímaná hlediska (instituce, organizace, pospolitost) umožní zároveň vytvořit úvodní vstup do problematiky řízení školy či školského zařízení a pochopení postavení instituce předškolního vzdělávání v širším sociálně-ekonomickém a legislativním kontextu. Témata: 1.) Úvod do předmětu, seznámení se strukturou a východisky 2.) Mateřská škola jako instituce a pospolitost 3.) Vztah mateřské školy a veřejnosti a PR 4.) Vytváření a rozvoj klimatu mateřské školy 5.) Vztah mateřské školy a jejího zřizovatele 6.) Návaznosti mateřské a základní školy, obrysy spolupráce 7.) Právní problémy předškolního vzdělávání 8.) Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání jako nástroj řízení pedagogického procesu 9.) Tvorba a implementace školního vzdělávacího programu 10.) Výchovně vzdělávací proces v alternativním pojetí 11.) Mise-Vize a strategie školy a cesta k jejímu naplňování 12.) Autoevaluace školy a hodnocení výchovně-vzdělávacích procesů
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (28.01.2020)

BEČVÁŘOVÁ, Zuzana. Kvalita, strategie a efektivita v řízení mateřské školy. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-221-8.

GRECMANOVÁ, Helena. Klima školy: soubor dotazníků pro učitele, žáky a rodiče [online]. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. Evaluační nástroje. ISBN 978-80-87063-80-4. Dostupné z: http://www.nuov.cz/uploads/AE/evaluacni_nastroje/14_Klima_skoly.pdf

SVĚTLÍK, J. Marketingové řízení školy. 2. aktualizované vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2009. ISBN 978-80-7357-494-9.

SYSLOVÁ, Zora a kol. Jak úspěšně řídit mateřskou školu. 2. vyd. Praha: Wolters Kluwers, 2015. ISBN 978-80-747-8859-8.

TROJAN, Václav. Řízení pedagogického procesu v současné škole. Praha: Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, 2017. ISBN 978-80-7290-961-2.

TROJAN, Václav, TROJANOVÁ, Irena a Jiří TRUNDA. Vybrané kapitoly ze školského managementu pro učitele Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2015. ISBN 978-80-7290-868-4.

TRUNDA, Jiří a Karel BŘÍZA. Řízení školy ve znalostní společnosti. Praha: Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, 2012. ISBN 978-80-7290-541-6.

TRUNDA, Jiří a Robert ČAPEK. Třídní klima a školní klima. Praha Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2742-4.

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (28.01.2020)

Odkaz na kurz v Moodle je: 

https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=8887

(heslo pro hosta je akreditacePPV2020).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK