Poslední úprava: PhDr. Roman Liška, Ph.D. (10.09.2023)
Předmět se věnuje problematice managementu kvality v širším kontextu, zabývá se základními principy systémů managementu kvality/jakosti, s hlavními požadavky na systémy managementu podle souboru norem ISO a podle EFQM modelu excelence. Pozornost je dále zaměřena na hodnocení kvality v oblasti vzdělávání na národní i evropské úrovni a na indikátory kvality ve vzdělávání. Využity budou výstupy projektů MŠMT v rámci IPN a doporučení z nich vyplývající pro vzdělávací organizace a další příklady hodnocení v rámci kvality vzdělávání. Pojednán je management kvality i z pohledu klienta jako účastníka vzdělávání, vzdělávacího produktu i možností zlepšování. V rámci předmětu budou využity interaktivní metody výuky, podporující kritické a strategické myšlení studentů.
Poslední úprava: PhDr. Roman Liška, Ph.D. (10.09.2023)
The course deals with the issue of quality management in a broader context, deals with the basic principles of quality management systems, with the main requirements for management systems according to the set of ISO standards and the EFQM model of excellence. Attention is also focused on quality assessment in the field of education at the national and European level, the outputs of MŠMT projects within the IPN and recommendations resulting from them for educational organizations and other examples of evaluation within the quality of education will be used. Quality management is also discussed from the perspective of the client as a participant in education, educational product and opportunities for improvement. The course will use interactive teaching methods, supporting critical and strategic thinking of students.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Roman Liška, Ph.D. (10.09.2023)
Studium se opírá o prezenční výuku dle sylabu a předpokládá i samostudium v dostatečném rozsahu a plnění zadaných distančních aktivit.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Roman Liška, Ph.D. (10.09.2023)
Povinná literatura:
CHVÁL, M. Na naší škole nám záleží: jak sledovat a hodnotit kvalitu školy. Praha: Portál, 2018. 176 s. ISBN 978-80-262-1321-5.
NENADÁL, J. et al. Management kvality pro 21. století. Praha: Management Press, 2018. 366 s. ISBN 978-80-726-1561-2.
NENADÁL, J. Systémy managementu kvality: co, proč a jak měřit? Praha: Management Press, 2016. 302 s. ISBN 978-80-7261-426-4.
Michek, S. (2006). Příručka pro sebehodnocení poskytovatelů odborného vzdělávání (1st ed.). Národní ústav odborného vzdělávání.
Model EFQM. (2019). EFQM.
Model excelence EFQM. (2013). Česká společnost pro jakost.
Model excelence EFQM. (2016).
PAULOVČÁKOVÁ, L. Management kvality vzdělávacích organizací. Praha: Česká andragogická společnost, 2020. 116 s. ISBN 978-80-906894-7-3.
VEBER, J., M. HŮLOVÁ a A. PLÁŠKOVÁ. Management kvality, environmentu a bezpečnosti práce: legislativa, systémy, metody, praxe. 2. aktualiz. vyd. Praha: Management Press, 2010. 359 s. ISBN 978-80-7261-210-9.
ČSN EN ISO 9000 (01 0300), ISO 9000:2015 – Systémy managementu kvality – Základní principy a slovník
ČSN EN ISO 9001 (01 0321), ISO 9001:2015 – Systémy managementu kvality – Požadavky
ČSN EN ISO 9004 (01 0324) ISO 9004:2018 – Management kvality – Kvalita organizace – Návod k dosažení udržitelného úspěchu
Doporučená literatura:
BLECHARZ, P. Kvalita a zákazník. Praha: Ekopress, 2015. 160 s. ISBN 978-80-87865-20-0.•BLECHARZ, P. Základy moderního řízení kvality. Praha: Ekopress, 2011. 122 s. ISBN 978-80-86929-75-0.
FILIP, L. Efektivní řízení kvality. Praha: Pointa, 2019. ISBN 978-80-907530-5-1.
NENADÁL, J. a kol. Moderní management jakosti: principy, postupy, metody. Praha: Management Press, 2008. 377 s. ISBN 978-80-7261-186-7.
NENADÁL, J. a kol. Benchmarking: mýty a skutečnost: model efektivního učení se a zlepšování. Praha: Management Press, 2011. 265 s. ISBN 978-80-7261-224-6.
ŘEPA, V. Procesně řízená organizace. Praha: Grada Publishing, 2012. 301 s. ISBN 978-80-247-4128-4.
ŘEZÁČ, J. Moderní management: manažer pro 21. století. Brno: Computer Press, 2009. 397 s. ISBN 978-80-251-1959-4.
SIVASANKARAN, P. a R. PANNEERSELVAM. Quality Management. PHI Learning, 2014. ISBN 978-81-2034-94-38.
TUREK, I. Kvalita vzdelávania. Bratislava: Iura Edition, 2009. 231 s. 978-80-8078-243-6.
Internetové zdroje:
http://kvalita.reformy-msmt.cz
http://www.enqa.eu/
http://www.eua.be/
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Roman Liška, Ph.D. (10.09.2023)
Hlavní témata předmětu:
Pojetí a definování managementu kvality
Kvalita ve vzdělávání
Indikátory a kritéria kvality ve vzdělávání
Spokojenost žáků jako indikátor kvality ve vzdělávání
Manažerské systémy řízení kvality
Normy ISO
Model excelence EFQM
Další modely hodnocení kvality ve vzdělávání
Efektivita vzdělávacího systému
Kvalita a Česká školní inspekce
Rámcový postup vnitřního hodnocení kvality školy/vzdělávací organizace
Analýza hodnocení výkonnosti
Cvičení:
Témata cvičení a distančních aktivit vycházejí z přednášek.
Pozn.: Distanční výuka se řídí aktuálními pokyny PedF UK. Distanční forma – např. webináře, e-studijní opory, elektronické zdroje ke studiu, další studijní materiály apod. (MS Teams). Zadávané úkoly – odevzdání do prostředí MS Teams, k diskuzím bude využíváno Diskuzní fórum v MS Teams.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Roman Liška, Ph.D. (10.09.2023)