Poslední úprava: doc. MUDr. Libuše Čeledová, Ph.D. (27.08.2014)
Předmět předkládá základní paradigmata podpory zdraví a péče o zdraví. Vymezuje problematiku zdravotní gramotnosti a její rozvojové priority. Vychází z programu WHO Zdraví 2020, jakožto osnovy evropské zdravotní politiky pro 21. století.
Poslední úprava: doc. MUDr. Libuše Čeledová, Ph.D. (27.08.2014)
The course presents the basic paradigms of health promotion and health care. It defines the concept of health literacy and its development priorities. Based on the WHO Health 2020 as the framework of European health policy for the 21st century.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: doc. MUDr. Libuše Čeledová, Ph.D. (27.08.2014)
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou výchovy ke zdraví, motivovat je k aktivnímu zájmu o problematiku zdraví člověka v intencích evropské zdravotní strategie a o otázky výchovy ke zdraví v kontextu výchovy a vzdělávání.
Poslední úprava: doc. MUDr. Libuše Čeledová, Ph.D. (27.08.2014)
The aim of the course is to introduce students of health education, motivate them to actively focus on issues of human health in terms of European health strategy and health education issues in the context of education and training.
Literatura
Poslední úprava: doc. MUDr. Libuše Čeledová, Ph.D. (27.08.2014)
1. ČELEDOVÁ, L., ČEVELA, R. Výchova ke zdraví. Vybrané kapitoly. 1.vyd. Praha: Grada Publishing. 2010, s. 127. ISBN 978-80-247-3231-8.
2. ČEVELA, R., ČELEDOVÁ, L., KALVACH, Z. , HOLČÍK ,J., KUBŮ,P. Sociální gerontologie. Východiska ke zdravotní politice a podpoře zdraví ve stáří 1.vyd. Grada Publishing. 2014, s. 240. ISBN 978-80-247-4544-2
1. HOLČÍK, J.; ŽÁČEK, A., KOUPILOVÁ, I.. Sociální lékařství. Brno: LF MU. 2011 ISBN 978-80-87192-15-3
2. MACHOVÁ, J., KUBÁTOVÁ, D. a kol. Výchova ke zdraví. Praha:Grada Publishing. 2011. s. 296. ISBN 978-80-247-2715-8
3. VURM, V. a kol. Vybrané kapitoly z veřejného a sociálního zdravotnictví. 1. vyd. Praha: Triton, 2007. 125 s. ISBN 978-80-7254-997-9.
4. WALTEROVÁ, E. (ed.) Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. 1. a 2. díl. Brno : Paido, 2004, 259 s. ISBN 80-7315-083-2
5. ZVÍROTSKÝ, M. Úvod do zdravotní gramotnosti pro pedagogiky. Učební texty pro studenty pedagogických oborů. Praha: UK PedF. 2009. s. 80. ISBN978-80-7290-431-0.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. MUDr. Libuše Čeledová, Ph.D. (14.08.2014)
Zápočet bude udělen na základě výsledků zápočtového testu. Minimální úspěšnost 75 %.
Sylabus -
Poslední úprava: doc. MUDr. Libuše Čeledová, Ph.D. (27.08.2014)
Základní determinanty zdraví a možnosti jejich ovlivňování.
Zdravotní gramotnost, pojem , modely, rozvoj
Způsoby výchovy k péči o zdraví, hodnota zdraví
Informační zázemí pro oblast podpory zdraví, informační gramotnost
Úloha pedagoga v procesu podpory zdraví; empowerment; governance
Poslední úprava: doc. MUDr. Libuše Čeledová, Ph.D. (27.08.2014)
The basic determinants of health and their possible interactions.
Health literacy; concept; models; development.
The ways of education to health care, the value of health.
Informational base for health promotion, information literacy.
Role of the teacher in the process of health promotion; empowerment; governance.