|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Markéta Zandlová, Ph.D. (21.01.2021)
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Michal Lehečka, Ph.D. (05.02.2024)
Kurz je určen výhradně studujícím 1. ročníku studijního programu Antropologická studia, a není proto možné si jej zapsat po webu. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Markéta Zandlová, Ph.D. (28.01.2020)
CÍLE - Zprostředkovat studujícím možnost vyzkoušet si pod supervizí vyučujících jednotlivé postupy etnografického výzkumu, od identifikace výzkumného tématu po analýzu - Nabídnout studujícím prostor pro debatu jejich vlastních zkušeností - Poskytnou studujícím dostatek praktických zkušeností, které jim umožní realizovat vlastní terénní výzkumy pro diplomové práce |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Michal Lehečka, Ph.D. (05.02.2024)
Kurz bude probíhat prezenčně, osobní účast je z důvodu smyslu kurzu nepostradatelná. Výjimečně bude na základě individuální dohody vysílán i online.
Společná práce a diskuse v hodinách; samostatná práce studujících z hodiny na hodinu – praktické úkoly v terénu; praktický nácvik konkrétních dovedností (analýza dat za pomoci programu ATLAS.ti). Kurz je úzce propojen s kurzem Etnografické metody, kde mohou být zadávány/specifikovány úkoly i pro kurz Etnografické metody – seminář v návaznosti na postup výkladu. Materiály ke kurzu, prezentace a odevzdávárny jsou v MOODLE - https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15912#section-0.
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Michal Lehečka, Ph.D. (05.02.2024)
1. Co je etnografie
- kvalitativní a kvantitativní výzkum a místo etnografie v něm - historický exkurz – zrod a specifika etnografie - reflexivita, zúčastněná objektivace - situovanost, „being there“ a perspektiva aktéra - etika výzkumu - nabídka témat pro výzkum. Úkol na hodinu: Na hodinu přečtěte tyto texty, vytiskněte je/připravte elektronicky tak, abyste s nimi mohli v hodině pracovat: Gay y Blasco, P., Wardle, H. 2007. How to read ethnography. Routledge. S. 1 – 34 Scheper-Hughes, N. 2001. Saints, Scholars and Schizophrenics: Mental Illness in Rural Ireland. Berkeley: University of California Press (Preface to the 1982 paperback editition, s. xv – xxi) Murphy, E., Dingwall, R. 2001. The ethics of ethnography. In: P. Atkinson, A. Coffey, S. Delamont, J. Lofland & L. Lofland, eds.: Handbook of ethnography. Los Angeles, London, New Delhi, Singapore: Sage. str. 339 -351. Úkol na další seminář: rešerše literatury k nabízeným výzkumným tématům
2. Formulace výzkumného problému, design výzkumu, rešerše odborné literatury k tématu; vstup do terénu Hledání a formulace tématu výzkumu a výzkumného problému pro seminární práce, diskuse témat:
- rešerše literatury - designy výzkumu a používané strategie vytváření dat - případová studie a rozšířená případová studie - konstrukce místa výzkumu - vstup do terénu a jeho úskalí
Úkol na další seminář: realizace pozorování a zápis terénních poznámek (stačí PO hodině 22.3.)
3. Terénní poznámky, terénní deník; pozorování a jeho zápis Práce s podklady studujících a diskuse k tématům: - charakteristické rysy etnografické participace: zacílenost, výběrovost, vymezenost tématickými otázkami - typy etnografické participace: stávání se (becoming), pohroužení se (immersion), kolísavá participace (step-in-step-out) - paradigmatické uspořádání podle typů záznamů: zápis (inscription), přepis (transcription), popis (description) - členění terénního deníku a povaha záznamů (průběžné poznámky, konsolidované poznámky) - polyvokalita, temporalita Úkol na další seminář: realizace a přepis rozhovoru, pasportizace (stačí PO hodině 12.4.)
4. Rozhovor Práce s podklady studujících a diskuse k tématům: - rozhovor jako situovaná událost, specifická interakce a intervence - typy rozhovorů dle míry strukturovanosti - vedení rozhovoru - pomocné techniky při vedení rozhovorů (mentální mapy, využití fotografií, materiálních artefaktů apod.) - možnosti záznamu rozhovorů, pasportizace a přepis Úkol na další seminář: shromáždění dokumentů, vizuálních materiálů, virtuálních dat, artefaktů aj. ke zkoumanému tématu
5. Práce s dokumenty různé povahy, s materiálními artefakty; digitální a vizuální antropologie Práce s podklady studujících a diskuse k tématům: - analýza dokumentů a mediálních obsahů (off-line i online) - přístupy material culture - vizuální antropologie - digitální antropologie Úkol na další hodinu: systematizace, případně doplnění vytvořených dat
6. Nácvik analytických postupů na vlastních materiálech; použití Atlas.ti; Akademické psaní: struktura textu, žánr, publikační etika; akademická prezentace výstupů bádání
- obsahová analýza podkladů, vytvořených v průběhu semináře (analýza přepisů rozhovorů, terénních poznámek, práce s dokumenty) - ukázka práce s analytickým softwarem Atlas.ti Úkol: krátký esej (max. 2000 slov) na téma reflexivity a etiky výzkumu a příprava prezentace
ZKOUŠKOVÉ OBDOBÍ: Prezentace studujících |