PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Mikrosociologie v praxi I. (kombinovaná forma) - YMN22MPI
Anglický název: Microsociology in practice I. (distance learning)
Zajišťuje: Program Studia občanské společnosti (24-KSOS)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/32, KZ [HS]
Počet míst: neurčen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Garant: Mgr. Dana Moree, Dr.
Vyučující: Mgr. Dana Moree, Dr.
Záměnnost : YMN01MIPI
Je prerekvizitou pro: YMN33MPII
Anotace
Poslední úprava: Kristýna Macková (04.04.2022)
Anotace: Předmět je koncipován jako seminář a cvičení, přičemž v každé části mají studenti jiný typ aktivity. Seminární část se skládá ze tří témat y oblasti sociální psychologie relevantní pro práci v občanské společnosti. Studenti reflektují své zkušenosti ve světle předepsané literatury a v rámci interaktivní výuky trénují konkrétní dovednosti, jako např. komunikaci, vnímání problémových situací a řešení etických dilemat. Cílem cvičení v tomto semestru je prozkoumat možná témata pro praxi, zhodnotit je a zvolit relevantní téma. Studenti dále hledají a ve spolupráci s vyučující kontaktují konkrétní organizace, kde budou praxi vykonávat v následujícím semestru, a v daném semestru začínají vykonávat praxi v rozsahu cca 20 hodin.
Požadavky k zápisu
Poslední úprava: Kristýna Macková (04.04.2022)
Kurz je určen výhradně studujícím 1. ročníku studijního programu SOS, a není proto možné si jej zapsat po webu.
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Dana Moree, Dr. (02.02.2024)

Témata:

 

Setkání 1

Termín výuky: 24. 2. 2024

 

Seznámení s obsahem předmětu a požadavky na atestaci.

 

 

Vnímání, strachy a potřeby

Domácí úkol: „Reflection paper“ - Student si vybere jednu konkrétní situaci, tu popíše a reflektuje s pomocí látky probírané na hodině. Termín odevzdání: 31. 3. 2024.

Povinná literatura:

GOFFMAN, E. Všichni hrajeme divadlo: Sebeprezentace v každodenním životě. Nakl. Studia Ypsilon, 1999. ISBN 80-902482-4-1.

LEWIN, K. Action Research and Minority problems. Journal of Social Issues, 1946, 2, 4, 34 – 46.

MOREE, D. Základy interkulturního soužití. Praha: Portál. 2015. ISBN 978-80-262-0915-7.

MOREE, D.“Qualitative Approaches to Studying Marginalized Communities.” In Oxford Research Encyclopedia of Education. Ed. George Noblit. New York: Oxford University Press, 2018, http://education.oxfordre.com/page/recently-published/.

 Doporučená literatura:

PERLS, F.S. a HEFFERLINE, R.F. a GOODMAN, P. Gestalt terapie: vzrušení lidské osobnosti a její růst. Vyd. 1. V Praze: Triton, 2004. 491 s.ISBN 8072545078. (strana 269 – 294)

 

 

Setkání 2

Termín výuky: 19. 4.2024

 

 

Úvod do sociální komunikace

Povinná literatura:

 SCHULZ VON THUN, F. Jak spolu komunikujeme. Překonávání nesnází při dorozumívání. Grada. 2005. ISBN 8024708329.

ROSENBERG, M. Nenásilná komunikace. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0530-2. Strana 15 – 29.

 

Úvod do etiky s důrazem na rozhodování a řešení hodnotových dilemat

Domácí úkol: „Reflection paper“ - Student si vybere jednu konkrétní situaci, tu popíše a reflektuje s pomocí látky probírané na hodině. Termín odevzdání: 25. 5. 2024.

Povinná literatura:

LEWIN, K. Action Research and Minority problems. Journal of Social Issues, 1946, 2, 4, 34 – 46.

MOREE, D.“Qualitative Approaches to Studying Marginalized Communities.” In Oxford Research Encyclopedia of Education. Ed. George Noblit. New York: Oxford University Press, 2018, http://education.oxfordre.com/page/recently-published/.

 Doporučená literatura:

JANKOVSKÝ, J. Etika pro pomáhající profese. Triton, 2003. ISBN 80-7254-329-6.

Zápočet se uděluje za:

Domácí úkol – tzv. „reflection paper“ z každé hodiny.

Účast na setkáních nebo vypracování eseje na základě povinné literatury.

Zpráva o výběru tématu praxe a organizací, kde bude student praxe vykonávat – termín odevzdání – 20.6.2024.

 

Zadání pro „reflection paper“:

Student si vybere jednu konkrétní situaci, tu popíše a reflektuje s pomocí látky probírané na hodině.

 

Zadání pro psaní eseje:

Student si vybere jednu konkrétní situaci, která se týká tématu daného setkání. Situaci popíše a reflektuje ve světle literatury předepsané na dané setkání. Např.: Student popíše situaci, ve které hrálo roli konkrétní poznání potřeb někoho jiného nebo svých vlastních nebo kdy naopak téma potřeby bylo přítomno, ale nepodařilo se ho oslovit. Student tuto situaci popíše a reflektuje ve světle teorie zaměřené na reflexi strachů a potřeb.

 

 

Povinná literatura:

GOFFMAN, E. Všichni hrajeme divadlo: Sebeprezentace v každodenním životě. Nakl. Studia Ypsilon, 1999. ISBN 80-902482-4-1.

LEWIN, K. Action Research and Minority problems. Journal of Social Issues, 1946, 2, 4, 34 – 46.

MOREE, D. Základy interkulturního soužití. Praha: Portál. 2015. ISBN 978-80-262-0915-7.

MOREE, D.“Qualitative Approaches to Studying Marginalized Communities.” In Oxford Research Encyclopedia of Education. Ed. George Noblit. New York: Oxford University Press, 2018, http://education.oxfordre.com/page/recently-published/.

 

Doporučená literatura:

SCHULZ VON THUN, F. Jak spolu komunikujeme. Překonávání nesnází při dorozumívání. Grada. 2005. ISBN 8024708329.

PERLS, F.S. a HEFFERLINE, R.F. a GOODMAN, P. Gestalt terapie: vzrušení lidské osobnosti a její růst. Vyd. 1. V Praze: Triton, 2004. 491 s.ISBN 8072545078.

ROSENBERG, M. Nenásilná komunikace. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0530-2.

JANKOVSKÝ, J. Etika pro pomáhající profese. Triton, 2003. ISBN 80-7254-329-6.

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK