PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2021/2022
   Přihlásit přes CAS
Cvičení z didaktiky biologie - MDPS013
Anglický název: Practice in Didactic of Biology
Český název: Cvičení z didaktiky biologie
Zajišťuje: Centrum dalšího vzdělávání (31-643)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2021 do 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/36, Z [HS]
Počet míst: 0
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Je zajišťováno předmětem: MB180C34
Vysvětlení: předmět není v současné době vyučován
Garant: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D.
Mgr. Radka Dvořáková, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Radka Dvořáková, Ph.D.
RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D.
Ve slož. prerekvizitě: MDPS015, MDPS016
Anotace -
Poslední úprava: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D. (29.09.2020)
Cvičení z didaktiky biologie navazuje na přednášku Didaktika biologie.
Během cvičení si praktiky vyzkoušíte výuku biologie (každý student učí 1 vyučovací hodinu), získáte okamžitou zpětnou vazbu na svůj výstup. Pro svou vyučovací hodinu se naučíte rozpracovat podrobnou přípravu, včetně časového plánu. Zhodnotíte a vyberete, které učivo je vhodné pro výuku vybrané věkové kategorie žáků. Navrhnete modelový pracovní list a test pro vybrané téma. Připravíte si a prakticky vyzkoušíte, jak probíhá prvních 5 minut v nové třídě.
V průběhu semestru si vyzkoušíte v rámci mikrovyučování různé vyučovací metody, práci s didaktickou technikou, pomůckami. Procvičíte si dovednost motivace žáků, formulaci cílů vyučovací hodiny, kladení otázek, hodnocení práce žáků ad.
Získáte také základní návyky práce se školními dokumenty a budete znát základy školské legislativy a stávající kurikulární dokumenty.
zhodnotíme postavení učitele v 21. století a význam učitelského povolání, online vzdělávání a distanční výuka - kompetence učitele pro distanční výuku jako doplňku pro prezenční výuku a vzdělávání žáků;
Literatura
Poslední úprava: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D. (29.09.2020)

Altmann, A.: Metody a zásady ve výuce biologii. Praha : SPN, 1975.
Hrabal, V. a kol.: Testy a testování ve škole. UK PedF: Praha 1994.
Chráska, M. Didaktické testy. Brno : Paido, 1999.
Kalhous, Z. a kol.: Školní didaktika.Portál: Praha 2002.
Kolář, Z., Šikulová, R.: Hodnocení žáků. Grada: Praha 2005.
Maňák, J., Švec, V.: Výukové metody. Brno: Paido, 2003.
Petty, G.: Moderní vyučování. Portál: Praha 1996.
Průcha, J.: Pedagogická evaluace. MU: Brno 1996.
Průcha J. a kol.: Pedagogický slovník. Praha: Portál 2003.
Průcha J.: Učitel. Současné poznatky o profesi. Praha: Portál 2002.
Skalková, J.: Obecná pedagogika. ISV: Praha 1999.
Švec V. a kol.: Praktikum didaktických dovedností. Brno: MU 2004.
Švecová, M. a kol.: Cvičení z didaktiky biologie I. Karolinum: Praha 2000.
RVP - ZV
RVP - G
Učebnice přírodopisu pro základní školy
Učebnice biologie pro střední školy

https://www.facebook.com/groups/uciteleprirodovednych/

http://www.nuv.cz/eqavet/online-vzdelavani

https://www.ceskatelevize.cz/porady/13394657013-ucitelka/

https://www.facebook.com/prirodovedci.cz/

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Jana Poupová, Ph.D. (25.09.2020)

·         aktivní účast na cvičení a plnění průběžných úkolů (povoleny max. 2 absence)

·         kompletní písemné zpracování přípravy VH na vylosované téma (elektronicky) a odučení této VH

·         pracovní list (A4) k tématu 

·         didaktický test k tématu 

 

V případě on-line výuky bude předmět vyučován pouze v LS, kdy bude pro mikrovyučování možné využít venkovní prostředí a v ZS vyučován nebude.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Jana Poupová, Ph.D. (25.09.2020)

1. Úvod do cvičení, harmonogram, požadavky k zápočtu; legislativa ve škole; kurikulární dokumenty (zákony, Bílá kniha, RVP, ŠVP; klíčové kompetence; východiska pro tvorbu ŠVP v přírodopisu a biologii
2. Motivace, prakticky využitelné poznatky, stanovení cílů, příprava na vyučovací hodinu
3. Učebnice ZŠ a SŠ, metodické materiály, hodnocení učebnic; vyučovací metody, organizační formy - rozdělení;
4. Autodidaktické metody - práce s učebnicí/textem
5. Monologické vs. dialogické metody; zásady tvorby a kladení otázek
6. Monologické metody - biologický nákres, popis nástěnného obrazu
7. Autodidaktické metody - pracovní listy
8. Hodnocení výsledků výuky (klasifikace, didaktické testy)
9. Didaktické hry; problémová výuka, problémové úlohy
10. Materiální didaktické prostředky, zápis (využití tabule, práce s technikou
11. Průřezová témata, možnosti integrace; analýza oblasti Člověk a příroda, Člověk a zdraví

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK