Poslední úprava: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D. (29.09.2020)
Cvičení z didaktiky biologie navazuje na přednášku Didaktika biologie.
Během cvičení si praktiky vyzkoušíte výuku biologie (každý student učí 1 vyučovací hodinu), získáte okamžitou zpětnou vazbu na svůj výstup. Pro svou vyučovací hodinu se naučíte rozpracovat podrobnou přípravu, včetně časového plánu. Zhodnotíte a vyberete, které učivo je vhodné pro výuku vybrané věkové kategorie žáků. Navrhnete modelový pracovní list a test pro vybrané téma. Připravíte si a prakticky vyzkoušíte, jak probíhá prvních 5 minut v nové třídě.
V průběhu semestru si vyzkoušíte v rámci mikrovyučování různé vyučovací metody, práci s didaktickou technikou, pomůckami. Procvičíte si dovednost motivace žáků, formulaci cílů vyučovací hodiny, kladení otázek, hodnocení práce žáků ad.
Získáte také základní návyky práce se školními dokumenty a budete znát základy školské legislativy a stávající kurikulární dokumenty.
zhodnotíme postavení učitele v 21. století a význam učitelského povolání, online vzdělávání a distanční výuka - kompetence učitele pro distanční výuku jako doplňku pro prezenční výuku a vzdělávání žáků;
Poslední úprava: Kamila Řehořová (06.02.2014)
Selection, structuration and transformation of the curriculum of biology into educational content of elementary and secondary schools: According to Ministry of Education; Methods and organization of educational methods; verification and evaluation of the results of education at elementary and secondary schools; creation of didactics tests and evaluation criteria's; progress in modernization of technical equipments for biology education; development of didactic software's.
Literatura
Poslední úprava: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D. (29.09.2020)
Altmann, A.: Metody a zásady ve výuce biologii. Praha : SPN, 1975. Hrabal, V. a kol.: Testy a testování ve škole. UK PedF: Praha 1994. Chráska, M. Didaktické testy. Brno : Paido, 1999. Kalhous, Z. a kol.: Školní didaktika.Portál: Praha 2002. Kolář, Z., Šikulová, R.: Hodnocení žáků. Grada: Praha 2005. Maňák, J., Švec, V.: Výukové metody. Brno: Paido, 2003. Petty, G.: Moderní vyučování. Portál: Praha 1996. Průcha, J.: Pedagogická evaluace. MU: Brno 1996. Průcha J. a kol.: Pedagogický slovník. Praha: Portál 2003. Průcha J.: Učitel. Současné poznatky o profesi. Praha: Portál 2002. Skalková, J.: Obecná pedagogika. ISV: Praha 1999. Švec V. a kol.: Praktikum didaktických dovedností. Brno: MU 2004. Švecová, M. a kol.: Cvičení z didaktiky biologie I. Karolinum: Praha 2000. RVP - ZV RVP - G Učebnice přírodopisu pro základní školy Učebnice biologie pro střední školy
Poslední úprava: Mgr. Jana Poupová, Ph.D. (25.09.2020)
· aktivní účast na cvičení a plnění průběžných úkolů (povoleny max. 2 absence)
· kompletní písemné zpracování přípravy VH na vylosované téma (elektronicky) a odučení této VH
· pracovní list (A4) k tématu
· didaktický test k tématu
V případě on-line výuky bude předmět vyučován pouze v LS, kdy bude pro mikrovyučování možné využít venkovní prostředí a v ZS vyučován nebude.
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Jana Poupová, Ph.D. (25.09.2020)
1. Úvod do cvičení, harmonogram, požadavky k zápočtu; legislativa ve škole; kurikulární dokumenty (zákony, Bílá kniha, RVP, ŠVP; klíčové kompetence; východiska pro tvorbu ŠVP v přírodopisu a biologii 2. Motivace, prakticky využitelné poznatky, stanovení cílů, příprava na vyučovací hodinu 3. Učebnice ZŠ a SŠ, metodické materiály, hodnocení učebnic; vyučovací metody, organizační formy - rozdělení; 4. Autodidaktické metody - práce s učebnicí/textem 5. Monologické vs. dialogické metody; zásady tvorby a kladení otázek 6. Monologické metody - biologický nákres, popis nástěnného obrazu 7. Autodidaktické metody - pracovní listy 8. Hodnocení výsledků výuky (klasifikace, didaktické testy) 9. Didaktické hry; problémová výuka, problémové úlohy 10. Materiální didaktické prostředky, zápis (využití tabule, práce s technikou 11. Průřezová témata, možnosti integrace; analýza oblasti Člověk a příroda, Člověk a zdraví