PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2018/2019
   Přihlásit přes CAS
3 Ústní a písemné vyjadřování v češtině II. - ACCE00050
Anglický název: 3 Czech Oral and Written Performance II.
Zajišťuje: Ústav bohemistických studií (21-UBS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2016 do 2020
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PaedDr. Ilona Starý Kořánová, Ph.D.
Vyučující: PaedDr. Ilona Starý Kořánová, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PaedDr. Ilona Starý Kořánová, Ph.D. (16.05.2020)
Rozvoj ústního a písemného projevu v češtině pro jinojazyčné mluvčí.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PaedDr. Ilona Starý Kořánová, Ph.D. (16.05.2020)

Cílem předmětu je dosáhnout úrovně B1 v oblasti mluvení a psaní v češtině jako cizím jazyku.

Deskriptory
Poslední úprava: PaedDr. Ilona Starý Kořánová, Ph.D. (16.05.2020)

Podrobně se věnujeme následujícím tématům:

1. Lidé, jak vypadají, jací jsou, 2. Volný čas, 3. Vzdělání, 4. Cestování a město, 5. Práce a zaměstnání, 6. Svět kolem nás.

Gramatický obsah kurzu je koncipován následovně:

– Deklinace základních vzorů jmen adjektiv a zájmen se opakuje a procvičuje ve vztahu k valenci především sloves, tedy na konkrétních strukturách, se kterými se studenti v prezentovaných mluvených i psaných textech seznamují. Zvláštní pozornost se potom věnuje méně častým vzorům, deklinaci názvů částí těla, slovům cizího původu, skloňování názvů míst, deklinaci posesivních adjektiv a deklinaci číslovek.

– Ze slovesných kategorií se nacvičuje kondicionál, imperativ a oba typy pasiva (opisné i reflexivní), na konkrétních případech se vysvětlují a procvičují principy užívání slovesného vidu.

– Zvláštní gramatická témata představuje stupňování adjektiv a adverbií, slovesné prefixy, dále z oblasti syntaxe shoda predikátu s počítaným předmětem, spojovací výrazy, souvětí, vedlejší věty a slovosled příklonek.

 – S ohledem na potřebu onomaziologického přístupu k výkladu některých mluvnických témat se probírá vyjadřování času, slovesa pohybu a s nimi související předložky a adverbia, druhy číslovek a jejich užívání, slovesná substantiva a slovesná adjektiva.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PaedDr. Ilona Starý Kořánová, Ph.D. (16.05.2020)

Podmínkou udělení atestace je aktivní účast na cvičeních, soustavná domácí příprava spočívající v plnění domácích úkolů zadávaných v e-learningovém prostředí Moodle, docházka (tolerují se 3 absence za semestr), odevzdání všech zadaných písemných úkolů.

Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Ilona Starý Kořánová, Ph.D. (16.05.2020)

Kořánová I., Bermel N., Interaktivní čeština. Interaktivní výukový program v prostředí Moodle. Dostupný na https://dlcv.cuni.cz/

Kořánová I., Bermel N., Interaktivní čeština. Pracovní sešit. Praha: Karolinum, 2012.

Sylabus
Poslední úprava: PaedDr. Ilona Starý Kořánová, Ph.D. (16.05.2020)

 

 

 

Témata pro mluvení

Lexikální a gramatická oblast

 

 

Psaní

 

 

 

1

Představení studentů, Osobní charakteristika

Adjektiva vyj. vlastnosti, (1. lekce)

Popis sebe a kolegy/kolegyně

 

2

Český Honza - Pohádka

Frazeologie s částmi lidského těla (1. lekce)

Reprodukce poslechu pohádky

3

Jak se co dělá (2. lekce)

Slovesné prefixy

Popis pracovního postupu

4

Národní kuchyně a stravování (2. lekce)

Ukončený děj a proces

Recept na oblíbené jídlo

5

„Tebe se to netýká“ (3. lekce)

Slovosled a zájmena

Polemické dialogy

6

„Samí známí“

Slovosled v poezii: Rým a rytmus

Poezie: Sloka limericku

7

Znáte Prahu? (4. lekce)

Pohyb po Praze a ČR. Imperativy

Návod: Kam jít za kulturou/ sportem a jak se tam dostanu

8

Hromadná doprava v Praze a v mém městě.

Srovnání. (4. lekce)

Zpráva.

9

Práce a zaměstnání (5. lekce)

Hledám práci

Kariéra a životopis

10

Pracovní vztahy (5. lekce)

Řešení problémů na pracovišti

Jak se má zachovat šéf?

Polemický dialog

11

Politický systém v ČR a v mé zemi, Volby (6.lekce)

Politický projev: Moje volební řeč

12

Národnostní menšiny a kulturní skupiny (6.lekce)

Krátká výklad: Postavení např. Romů v mé zemi

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK