|
|
|
||
Poslední úprava: PaedDr. Ilona Starý Kořánová, Ph.D. (23.09.2023)
|
|
||
Poslední úprava: PaedDr. Ilona Starý Kořánová, Ph.D. (23.09.2023)
Cílem předmětu je v oblasti mluvení a psaní v češtině jako cizím jazyku dosáhnout úrovně B1. |
|
||
Poslední úprava: PaedDr. Ilona Starý Kořánová, Ph.D. (23.09.2023)
Podrobně se věnujeme následujícím tématům: 1. Lidé, jak vypadají, jací jsou, 2. Volný čas, 3. Vzdělání, 4. Cestování a město, 5. Práce a zaměstnání, 6. Svět kolem nás. Gramatický obsah kurzu je koncipován následovně: – Deklinace základních vzorů jmen adjektiv a zájmen se opakuje a procvičuje ve vztahu k valenci především sloves, tedy na konkrétních strukturách, se kterými se studenti v prezentovaných mluvených i psaných textech seznamují. Zvláštní pozornost se potom věnuje méně častým vzorům, deklinaci názvů částí těla, slovům cizího původu, skloňování názvů míst, deklinaci posesivních adjektiv a deklinaci číslovek. – Ze slovesných kategorií se nacvičuje kondicionál, imperativ a oba typy pasiva (opisné i reflexivní), na konkrétních případech se vysvětlují a procvičují principy užívání slovesného vidu. – Zvláštní gramatická témata představuje stupňování adjektiv a adverbií, slovesné prefixy, dále z oblasti syntaxe shoda predikátu s počítaným předmětem, spojovací výrazy, souvětí, vedlejší věty a slovosled příklonek. – S ohledem na potřebu onomaziologického přístupu k výkladu některých mluvnických témat se probírá vyjadřování času, slovesa pohybu a s nimi související předložky a adverbia, druhy číslovek a jejich užívání, slovesná substantiva a slovesná adjektiva. |
|
||
Poslední úprava: PaedDr. Ilona Starý Kořánová, Ph.D. (23.09.2023)
Podmínkou udělení atestace je aktivní účast na cvičeních, soustavná domácí příprava spočívající v plnění domácích úkolů zadávaných v e-learningovém prostředí Moodle, docházka (tolerují se 3 absence za semestr), odevzdání všech zadaných písemných úkolů. |
|
||
Poslední úprava: PaedDr. Ilona Starý Kořánová, Ph.D. (23.09.2023)
Kořánová I., Bermel N., Interaktivní čeština. Interaktivní výukový program v prostředí Moodle. Dostupný na https://dlcv.cuni.cz/ Kořánová I., Bermel N., Interaktivní čeština. Pracovní sešit. Praha: Karolinum, 2012. Morfologická a syntaktická cvičení. Interaktivní výukový progra v prostředí Moodle. Dostupný na https://dlcv.cuni.cz/course/view.php?id=411 |
|
||
Poslední úprava: PaedDr. Ilona Starý Kořánová, Ph.D. (13.10.2020)
Seminář bude vyučován distančně podle času uvedeného v rozvrhu, tzn. ve středu ve 14.10 až 15.40 a platformou bude zoom. Join Zoom Meeting https://cesnet.zoom.us/j/9376244593 Meeting ID: 937 624 4593 Lexikální a gramatická oblast, témata pro mluvení a psaní 1 Představení studentů, Osobní charakteristika Adjektiva vyj. vlastnosti, (1. lekce) Popis sebe a kolegy/kolegyně 2 Český Honza - Pohádka Frazeologie s částmi lidského těla (1. lekce) Reprodukce poslechu pohádky 3 Jak se co dělá (2. lekce) Slovesné prefixy Popis pracovního postupu 4 Národní kuchyně a stravování (2. lekce) Ukončený děj a proces Recept na oblíbené jídlo 5 „Tebe se to netýká“ (3. lekce) Slovosled a zájmena Polemické dialogy 6 „Samí známí“ Slovosled v poezii: Rým a rytmus Poezie: Sloka limericku 7 Znáte Prahu? (4. lekce) Pohyb po Praze a ČR. Imperativy Návod: Kam jít za kulturou/ sportem a jak se tam dostanu 8 Hromadná doprava v Praze a v mém městě. Srovnání. (4. lekce) Zpráva. 9 Práce a zaměstnání (5. lekce) Hledám práci Kariéra a životopis 10 Pracovní vztahy (5. lekce) Řešení problémů na pracovišti Jak se má zachovat šéf? Polemický dialog 11 Politický systém v ČR a v mé zemi, Volby (6.lekce) Politický projev: Moje volební řeč 12 Národnostní menšiny a kulturní skupiny (6.lekce) Postavení Romů v ČR |